הרפורמה במחירי התחבורה הציבורית שהשיקו היום (א') כהבטחה גדולה שרת התחבורה, מרב מיכאלי, ושר האוצר, אביגדור ליברמן, אכן מכילה בשורות לרבים מנוסעי האוטובוסים והרכבות, אבל גם תייקר את הנסיעה לחלקים. כך נראית רשימת המרוויחים והמפסידים מהרפורמה, שתיכנס לתוקף במהלך חודש אוגוסט הקרוב.
2 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי ואביגדור ליברמן
מרב מיכאלי ואביגדור ליברמן
מרב מיכאלי ואביגדור ליברמן בהצגת הרפורמה
(צילום: עמית שאבי)

המרוויחים

בגלל התייקרות מחירי הדלק תעריפי התחבורה הציבורית היו אמורים להתייקר בכמעט 9% כעת, אבל בעקבות הרפורמה חלק מהנוסעים ישלמו פחות.
מי שכבר היום מקבל הנחה - כמו בני נוער וקשישים - לא יאבדו את ההטבה, אבל בני 75 שנה ומעל יוכלו לנסוע בחינם. זכאי ביטוח לאומי ונכים יקבלו 50% הנחה במקום 33%, אבל רק על נסיעות בודדות ולא על כרטיסי חופשי-חודשי או חופשי-יומי. בנוסף, בני נוער יקבלו 50% הנחה גם על חופשי-חודשי, ולא רק על נסיעות בודדות.
עוד הושקו שני מנויי חופשי חודשי מוזלים, חופשי חודשי אזורי ב-99 שקל לנסיעות מחוץ למטרופולינים הגדולים: ירושלים, תל אביב וחיפה, וחופשי-חודשי ארצי ב-225 שקל, כולל כל קווי האוטובוס הבין-עירוניים חוץ מאשר לאילת, אבל לא כולל את רכבת ישראל, שצירופה יעלה את המחיר: 255 שקל לחודש לנסיעות של עד 40 ק"מ, 410 שקל עד 75 ק"מ, ו-610 שקל מ-75 ק"מ.

המפסידים

הגזירה העיקרית היא ביטול ההנחה על טעינת ערך צבור ברב-קו, מה שיביא לאחידות בין התעריפים בכרטיס ובאפליקציות התשלום, שזכו עד כה לשיעורי שימוש של אחוזים בודדים מקרב הנוסעים.
2 צפייה בגלריה
מתוך מצגת משרד התחבורה
מתוך מצגת משרד התחבורה
מתוך מצגת משרד התחבורה
גזירה נוספת היא על ערי הפריפריה - בעיקר החרדיות - בהן אופקים, נתיבות, טבריה, מודיעין עילית וביתר עילית, שתושביהן נהנו עד כה מתעריף של שני שקלים לנסיעה וכעת ישלמו 5.5 שקלים.
עוד קבוצת נפגעים גדולה היא הנוסעים המזדמנים: מי שנוהגים לנסוע באוטובוס או ברכבת מספר פעמים בודדות - פחות מ-20 פעמים בחודש המצדיקים רכישת מסלול חופשי-חודשי. עבורם התעריפים יתייקרו.
עוד ייפגעו: מי שמקבלים כיום כחלק מהמשכורת תוספת נסיעות לפי תעריפי חופשי-חודשי בתחבורה הציבורית, שרובם יוזלו. חלק מהעובדים מגיע לעבודה בלי להוציא את הכסף באוטובוס וברכבת, על ידי נסיעה באופניים, בטרמפים או ברכב פרטי, וכעת יקבל תוספת נמוכה יותר למשכורת.
רבים מהנוסעים שנהגו לרכוש חופשי חודשי אזורי שכלל את כל אמצעי התחבורה, יגלו שעליהם לשלם בנפרד על הנסיעה ברכבת.
בשורה התחתונה: לא מדובר בהוזלה גורפת, אלא בעיקר בהסדרת התעריפים, הורדה מ-80 תעריפים בתחבורה הציבורית לחמישה ברכבת וחמישה באוטובוס, שיעור הסבסוד של המדינה את התחבורה הציבורית לא ישתנה ויישאר על 70% - על כל שלושה שקלים שאנחנו משלמים, המדינה משלמת עוד שבעה. במסגרת המהלך, תגדיל המדינה את הסובסידיה בכמה מאות מיליוני שקלים בשנה, אך תגבה כמה מאות מיליונים גם מהציבור באמצעות ייקור התעריפים.

עדיין חסר

מחירי הנסיעה בתחבורה ציבורית בישראל הם מהנמוכים בעולם וספק אם השינוי כעת יהיה הגורם שיעביר נהגי רכב פרטי לאוטובוסים ולרכבות. בשביל זה צריך שירותי תחבורה ציבורית אמינים, מהירים ובשעות נרחבות יותר, כולל בלילה. תוספת תדירות ונתיבי העדפה לתחבורה ציבורית יגרמו להרבה יותר ישראלים להשאיר את הרכב בבית מאשר כל רפורמת מחירים.