ראשי משרד האוצר הציגו היום (א') לראש הממשלה בנימין נתניהו את עיקרי הקיצוצים בתקציב המדינה המתוקן לשנת 2024 שיסתכמו בכ-20 מיליארד שקל. הדיון המכריע בממשלה לאישור הצעת התקציב המתוקנת לשנת 2024 צפוי להתקיים ביום חמישי אחר הצהריים ועד אז צפוי מכבש לחצים על ראש הממשלה וראשי משרד האוצר לבטל חלק מהקיצוצים בתקציב.
כפי שנודע ראש הממשלה לא הסתייג בדיון מההצעה לסגור מספר משרדי ממשלה. כמו כן הוא מתכוון לאשר לדחות לפחות בשנה את הפעלת מתן נקודות הזיכוי להורים לילדים בגיל 0 עד 3, הבטחה מפורשת שלו ערב הבחירות האחרונות. לעומת זאת יינתנו החל מחודש ינואר הנוכחי נקודות זיכוי להורים לילדים בגיל 12 עד 18.
1 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה ביום ה-93 למלחמה
ישיבת הממשלה ביום ה-93 למלחמה
נתניהו וסמוטריץ'
(צילום: EPA/RONEN ZVULUN / POOL)
על פי ההצעה של האוצר יקוצצו כ-2-3 מיליארד שקל מהכספים הקואליציוניים. מאחדים ממשרדי הממשלה הכוונה היא לקצץ 4-3 מיליארד שקל כאשר קיצוץ ה"פלאט" מכל משרדי הממשלה, חוץ ממשרד הביטחון, יהיה לכן קטן מהצפוי ויסתכם ב-1.5%. למשרד הביטחון יתווספו כ-30 מיליארד שקל שיהוו תוספת לתקציב הענק הזה גם בשנים הבאות נוכח השינויים בסיכונים הביטחוניים באזור מאז ה-7 באוקטובר.
עוד הוחלט לא לשנות השנה שום כלל בתחום תשלום מס ערך מוסף, אולם בשנת 2025 יועלה שיעור מס ערך מוסף באחוז אחד ל-18%, ששווים 7 מיליארד שקל הכנסות נוספות ממיסים בשנה.
בהקשר לסגירת משרדי ממשלה ייבחנו בהמשך השבוע האפשרויות לסגירת שישה משרדים. בראש הצעת אגף התקציבים באוצר מצויה סגירת משרד ההתיישבות והמשימות הלאומיות של השרה אורית סטרוק, שתקציבו התקרב בסוף השנה למיליארד שקל, לאחר העברות של מאות מיליוני שקלים במסגרת הכספים הקואליציוניים ממש לפני סוף שנת התקציב 2023. משרדים נוספים שצפויים להיסגר: משרד ירושלים והמורשת של השר עמיחי אליהו, משרד המודיעין של השרה גילה גמליאל, וכמו כן יבוצע איחוד מחודש של משרדי העבודה של יואב בן צור והרווחה של יעקב מרגי. גם אחד משני משרדיו של השר עמיחי שקלי, משרד התפוצות והמשרד לשוויון חברתי ייסגר. המשרד של מאי גולן למעמד האישה צפוי להיסגר גם הוא.
יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד התנה השתתפות של ציבור העובדים במאמץ התקציבי המלחמתי רק בתנאי שיקוצצו כספים קואליציוניים בשיעור משמעותי וייסגרו משרדי ממשלה. באוצר מצפים שההסתדרות תוותר בשנת 2024 על הפעימה הבאה של עדכון השכר במגזר הציבורי. הפעימה כוללת תוספת של 100 שקלים באוקטובר ושל 2% העלאת שכר בדצמבר השנה. "רק אם הממשלה תגלה רצינות ותקצץ בהוצאותיה נסכים לדון עמה", אמר בר דוד.