נני סיימן, מייסדת ויו"ר חברת "סיימן סחר" ליבוא גבינות קשות ומוצרי מזון (כיום בבעלות מלאה של טמפו), נבחרה בסוף השבוע ליו"ר חטיבת המזון - החטיבה הגדולה ביותר באגוד לשכות המסחר, שמייצגת את יבואני וסוחרי המזון. מדובר במהפך: מלבד היותה האישה הראשונה שנבחרה לתפקיד, היא בעלת עסק קטן יחסית, שהביסה שני מתמודדים ותיקים וידועים - ראובן שליסל מבעלי יבואנית הממתקים ליימן שליסל, שכיהן בתפקיד ב-10 השנים האחרונות ויפרוש כעת והמועמד הנוסף יוסי ויליגר, מבעלי חברת היבוא ויליפוד (יורו מחלבות).
1 צפייה בגלריה
נני סיימן
נני סיימן
נני סיימן
(צילום: צילום: מורג ביטון)
"פנו אלי יבואני מזון שרצו שינוי וביקשו שארוץ לתפקיד, לא חשבתי שאבחר", היא מספרת. "שליסל קידם מאוד את נושא יבוא המוצרים היבשים כמו דברי מתיקה, אבל בנושא של מזון רגיש (מוצרי חלב, גבינות, בשר) שנתונים לרגולציה כבדה, הקשיים מאוד גדולים ולא טופלו".
מה הכי מפריע לך? "שיבואני המזון הפכו לשק החבטות של הממשלה: אומרים שאנחנו עושקים את הציבור ומעלים מחירים. אף אחד לא עושה חשבון שהאירו היה 3.3 וזינק ל-4 שקלים תוך 7 חודשים. אנחנו לא יצרנים שיכולים לבצע שינוי במחיר, להוריד עליות יצור, אנחנו יבואנים שמשלמים לספק בחו"ל. הגיע הזמן, אני רואה בזה יעוד, שנצביע על האחראי ליוקר המחיה - בוודאי שזאת הממשלה. כשאני התחלתי ביבוא גבינות ב-1992 המכס היה 217%. למה צריך מכסים?".
שר הכלכלה ברקת מבטיח כעת את הרפורמה "מה שטוב לאירופה טוב לישראל" במסגרתה יהיה אפשר לייבא ללא בעיה כל מה שבעל תקן אירופאי. "הרפורמה שהייתה עד כה לא עזרה ליבואני המזון הרגיש. גם כשכבר עושים רפורמה, תמיד יש מוקש בסעיף אחד או שניים. למוצרים היבשים הרפורמה שנעשתה עד כה הייתה טובה והשוק נפתח, אבל במוצרים רגישים הרפורמה נתקעת - בגלל דרישות מיקרוביולוגיה של משרד הבריאות, שבארץ לא תואמת את אלו שבחו"ל. לדוגמה הדרישה לליסטריה אפס ביבוא של מזון רגיש מחו"ל. למה באירופה אפשר לאכול במיקרוביולוגיה מסוימת ובארץ לא? כנראה בגלל שיש כאן מי שמפחד לעשות שינויים וזה תוקע את היבוא. עכשיו הגשנו הערות למשרד הכלכלה במטרה להוציא את המוקשים מרפורמת 'מה שטוב לאירופה'".
לדבריה, "אם ברקת לא יפרק את כל המוקשים, אז הרפורמה לא קידמה אותנו. לדוגמה, מותר לייבא מוצרי חלב מחלב מפוסטר ולא מפוסטר. משרד הבריאות עושה הבחנה בין השניים. בתור יבואן נאות (מעמד מיוחד שמוענק ליבואני מזון רגיש לאחר בדיקות ותנאים של משרד הבריאות, ומקנה שחרור קל יותר במכס) אנחנו עושים השקעה כספית אדירה בתהליכי בקרה כדי לקבל את המעמד, אבל יש מוקש - אם אנחנו מביאים גבינות מחלב לא מפוסטר שמקבלות אישור של משרד הבריאות, אני, לפי דרישת המשרד, לא יכולה לייבא אותה באותה מכולה של מוצרי חלב מפוסטר ואני נאלצת לייבא אותן בטיסה. למה? מה היא עושה לגבינה הלא מפוסטרת שעברה את כל הבדיקות של משרד הבריאות? ההובלה האווירית יקרה ומחיר הגבינה עולה לשמיים".