המסחר בשוק המט"ח התנהל היום (ג') ברקע הדיון הדרמטי בבג"ץ היום בנוגע לביטול עילת הסבירות: הדולר שוב נחלש ושערו היציג נקבע על 3.798 שקלים, לאחר שאתמול נחלש במהלך היום מ-3.85 על רקע הדיווחים על פשרה אפשרית. האירו נקבע על 4.0694 שקלים. יחד עם זאת, בשעה יותר מאוחרת עלו השניים וכעת הם נסחרים סביב 3.8 שקלים ו-4.07 שקלים, בהתאמה.
כאמור, לדיון בבג"ץ בעתירה נגד החלטת הכנסת לבטל את עילת הסבירות, תהיה השפעה גדולה על שוק המט"ח. יחד עם זאת, הכרזה על החלטה לא צפויה היום. עם ההכרזה של שר המשפטים, יריב לוין, בינואר האחרון על המהפכה המשפטית, הדולר נסחר סביב 3.35 שקלים, אולם מאז הוא זינק לאור חשש המשקיעים וגם לירידה של כ-9% בערך השקל.
בשוק מעריכים כי קיימת פעילות ספקולנטים רבה במסחר שמנסים לנצל את חוסר הוודאות הזמנית.
לדברי יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות, "היצעי מט"ח גררו להתחזקות השקל אל מתחת לרמת 3.8 שקלים לדולר ו-4.08 שקל לאירו. אולם, החשש ממשבר חוקתי בצל דיוני בג"ץ, מגביל את פוטנציאל ייסוף השקל. המגמה החיובית שנרשמה בשוק המניות האמריקני בימים האחרונים, תרמה לעודפי היצע מצד הגופים המוסדיים. רמת החשיפה המט"חית של הגופים המוסדיים העומדת בממוצע על כ-20%, מלמדת על עלייה בפוטנציאל התנודתיות, כאשר הגופים המוסדיים עשויים להגיב בעוצמה במקרה של עליות שערים בשוק המניות, או הסדר פשרה בסוגיות של הרפורמה המשפטית".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
(צילום: shutterstock)
ביום שישי האחרון בנק ההשקעות האמריקני ג'יי.פי מורגן פרסם סקירה לא מחמיאה על השקל לאור המצב וכתב כי "המצב הפוליטי הרגיש הוביל לשינוי מבני בהשקעות המוסדיים, שעברו להשקיע יותר בנכסים בחו"ל. לשינוי הזה צפוי להיות המשך וזה אומר שהפער שנפער בין השקל למניות וול סטריט – עשוי להיות קבוע".
עוד טענו בסקירה, כי עתה יותר מוסדיים מקומיים מעבירים את השקעותיהם לחו"ל, בעוד השקל כבר לא עוקב אחר המגמה במניות הטק בוול סטריט (נאסד"ק מזנק בעשרות אחוזים השנה בעוד השקל נופל).
"אנו נותנים סיקור שלילי לשקל, בשל התנודתיות הפוליטית היום-יומית אחריה עוקב המטבע. בנוסף אנו צופים כי בנק ישראל סיים עם סבב העלאות הריבית משום שישראל נמצאת בהאטה משמעותית באינפלציה יחסית לאזור. על כן התנאים הללו משאירים אותנו בסיקור שלילי על המטבע", הוסיפה בבנק.
פורסם לראשונה: 09:24, 11.09.23