האינפלציה מתבטאת לא רק בעליות מחירים של המוצרים בסופרמרקט הקרוב לבית, אלא גם באוכל רחוב. אחד הפופולריים שבהם הוא הסביח. מתברר, שההתייקרויות לא פסחו לפחות על חלק מהדוכנים והמסעדות שמוכרים את הסביח. איפה מצאנו את הסביח היקר ביותר ובכמה התייקרו המנות בשנה האחרונה? בדקנו.

"הסביח של עובד", גבעתיים

  • מנה - 32 שקל
  • לפני שנה - 30 שקל
  • העלייה: 6.6%
בסביח המיתולוגי של עובד בגבעתיים, שם מזמינים סביח בז'רגון ייחודי שכולל מונחים מעולם הכדורגל ("כמה בדרבי" שזה כמה עמבה וחריף להוסיף) ופעלים ייחודיים (לבצבצץ - להוסיף ביצה קשה), המנה התייקרה לפחות שלוש פעמים בשנים האחרונות. ב-2017 המנה נמכרה ב-19 שקל ומאז התייקרה בהדרגה עד ל-29 שקל. אשתקד המנה נמכרה ב-30 שקל וכעת ב-32 שקל. חצי מנה מוכרים שם ב-24 שקל.
"הכל התייקר לנו, לכן העלינו את המחירים", אומר עובד דניאל ומסביר. "הכל התייקר - הביצים, המפיות, הסכו"ם החד-פעמי, הארנונה. אבל ברחבי העולם מקנאים במי שמזמין פה. זאת המנה הטובה ביותר ביקום. ושימי לב פה ששמים מה שרוצים. פה השחקן קובע את הכמות. למשל בחציל, אפשר להיות מיליטנטי ומסיבי אגרסיבי ולשים כתר אליפות, ועדיין לא תשלם יותר". לגבי התייקרות נוספת מרגיע עובד: "המנה שווה יותר, אבל בינתיים לא נעלה את המחיר".
7 צפייה בגלריה
הסביח של עובד בגבעתיים
הסביח של עובד בגבעתיים
הסביח של עובד בגבעתיים
(צילום: מירב קריסטל)

"סביח אריכא", ירושלים

  • מנה - 25 שקל
  • לפני שנה - 23 שקל
  • העלייה: 8.7%
בשונה מערים אחרות במדינה, בירושלים סביח אינו בראש רשימת מאכלי הרחוב הפופולריים כמו פלאפל, שווארמה או פיצה. למרות זאת, ישנם כמה מקומות מאוד מוכרים בבירה כמו סביח אריכא באזור שוק מחנה יהודה.
סביח אריכא נפתח על ידי איתי אריכא (33) לפני 10 שנים ברחוב אגריפס בירושלים, ליד שוק מחנה יהודה. "רוב המיקוד שלנו הוא נטו בסביח", אומר איתי, בשונה מדוכני פלאפל שמוכרים גם כן סביח. "יש לנו קהל לקוחות ענק. יש גם עוד סניף בתל-אביב ברחוב הרצל. בקורונה התחלנו גם עם סלטים שאפשר להזמין הביתה. לקוח בא שמים לו חציל בשמן, ביצה, טחינה, סלט".
לגבי עליית המחירים אריכא מספר כי "התחלנו ב-17 שקל למנה לפני 10 שנים, והיום אנחנו עומדים על 25 שקל למנה. בשנה האחרונה יש קושי מאוד גדול. הכל מרגיש מאוד מאתגר. הריביות והכל. לפני שנה המנה עלתה 23 שקל. כל שנה זה קופץ בשני שקלים. אני מקווה שנצליח להישאר במחיר הזה. חווינו הרבה טלטלות. השמן קפץ, הביצים, הפיתות, וגם חשבון החשמל קפץ בטירוף. כל דבר זו עוד הוצאה. האתגר נהיה גדול יותר. כל הקולגות שלי גם חוו טלטלות".
7 צפייה בגלריה
סביח אריכא
סביח אריכא
סביח אריכא
(צילום: גלעד כהן)
אריכא מוסיף כי מבחינתו הדבר הכי חשוב הוא להמשיך לתת מנה טובה ללקוח ולא לשנות את מוצרי הגלם. "כל עלייה שלי של מחיר המנה היא כדי להמשיך לתת מנה טובה. אני יכול לקנות חצילים זולים יותר, אבל אני לא רוצה לפגוע במנה. אני רוצה שיהיה לי מוצר טוב".

"הסביח", עפולה

  • מנה - 24 שקל
  • לפני שנה - 22 שקל
  • העלייה: 9%
הסביח בעפולה ממוקם בשוק הישן בעפולה ונחשב לסביח הטוב באזור העמקים. אושר מלכה, הבעלים, מספר שלפני שנה עלתה מנה 22 שקל, ולמרות שכל המרכיבים התייקרו ביותר מ-20%, הוא העלה את המחיר רק בשני שקלים. "לאנשים אין כסף, לא יכול להעלות יותר את המחיר. עדיין אני הרבה יותר זול מכולם".
7 צפייה בגלריה
הסביח בעפולה
הסביח בעפולה
הסביח בעפולה
(צילום: ישראל מושקוביץ)

"הסביח המפנק", הוד-השרון

  • מנה - 24 שקל
  • לפני שנה - 20 שקל
  • העלייה: 20%
בני בן דוד עושה ב"סביח המפנק" סביח עיראקי אסלי בשילוב תפוחי אדמה, עמבה, חצילים, ביצה, חומוס וטחינה של הבית, פטרוזיליה וסלט ירקות - הכל בפיתה. הוא העלה מחיר בתחילת ספטמבר מ-20 ל-24 שקל. בן דוד: "הרבה זמן נמנעתי מלייקר את עלות המנה. אפילו הלקוחות בעצמם כבר אמרו לי שהגיע הזמן להעלות את המחירון כי כולם כבר עשו זאת. החודש הבנתי שאין מנוס, כי חומרי הגלם שוב התייקרו וזה בלתי נמנע.
"אני בא ממשפחת חקק הידועה ברמתיים בכל הקשור למאכלי העדה. כעת קשה בענף האוכל המוכן עם כל ההתייקרויות שכבר העלו לנו הספקים, ועם מה שעוד מחכה להתייקר בפתח. ברוך השם הלקוחות שלנו מבינים והתורים מדברים בעד עצמם. אגב, לחיילים אני נותן עדיין מנת סביח חינם וגם למי שזוכה בגלגל הרולטה הוותיק אצלנו שעל הקיר. מגלגלים וזוכים במנת סביח מפנקת חינמית".
7 צפייה בגלריה
הסביח המפנק
הסביח המפנק
הסביח המפנק
(צילום: איריס ליפשיץ קליגר)

"סביח אסולין", באר-שבע

  • מנה - 20 שקל
  • לפני שנה - 20 שקל
  • העלייה: 0%
סביח אסולין נמצא ברחוב הרצל בעיר העתיקה של באר-שבע, סמוך לתחנת המשטרה ולמוזיאון הנגב. מקום משפחתי שהצליח עם השנים להפוך לאימפריה קטנה של סביח ופלאפל. סביח אסולין לא התייקר מזה שלוש שנים ושומר על רמת מחירים שפויה. אבנר אסולין הבעלים מסביר בפשטות: "אנחנו סופגים את הכל בגלל יוקר המחיה. אנחנו אמורים להישאר אוכל עממי, לא?".
7 צפייה בגלריה
סביח אורגינל
סביח אורגינל
סביח אסולין
(צילום: אילנה קוריאל)

"הבוטקה", צומת קדימה צורן

  • מנה - 25 שקל
  • לפני שנה - 25 שקל
  • העלייה: 0%
עוד אתר עלייה לרגל בכל הקשור לדוכן על אם הדרך שמוכר סביח משובח הוא הבוטקה (דוכן תכלת מעץ שאי-אפשר לפספס בצומת קדימה צורן) ליד הכיכר. הבוטקה נפתח אחרי הקורונה והפך לשם דבר באזור. הוא מופעל על ידי השותפים ירון אלישוב, תמיר לסקי וניסים כהן.
"הייחוד של הסביח כאן משולב עם קציצת ירק של אמא", מספר אלישוב, שמכין כאן בקצב מסחרר מנות סביח בזו אחר זו, בעיקר בשל העובדה שיש תיכון בסמוך, והתלמידים מסתערים על הבוטקה בהפסקות.
7 צפייה בגלריה
סביח הבוטקה
סביח הבוטקה
סביח הבוטקה
(צילום: איריס ליפשיץ קליגר)
המחיר של מנת סביח לא השתנה ועומד מאז הפתיחה על 25 שקל. אלישוב: "חומרי הגלם התייקרו, אבל אין לנו מצפון לייקר לתלמידים, ויש כאן גם לא מעט משפחות חרדיות ברוכות ילדים שמגיעות לסעוד אצלנו. כרגע סופגים את ההתייקרויות".
בתור פגשנו שני חבר'ה צעירים שעצרו לסעודת צהריים. מור, אחד מהם, הדגיש כי הוא שומר על המשקל באחרונה, "אבל הבוקר בא לי חשק למנת סביח שווה", הוא אומר. "שמתי בצד את ספירת הקלוריות וקפצנו לזלול. היה שווה. אכפיל את האימון בחדר כושר".

"סביח הצפון", מתחם ביג קריית-שמונה

  • מנה - 25 שקל
  • לפני שנה - 25 שקל
  • העלייה: 0%
פיני ג'רבי ממשגב עם פתח את הפודטראק בכניסה לקריית-שמונה בחודש מאי 2022. "בשנה האחרונה עלו מחירי הביצים, הפיתות, הטחינה והשמן. אבל אני עסק די חדש ולא רציתי לאבד לקוחות ולהעלות מחירים. גם בפלאפל אצלי, מחיר מנה הוא 20 שקל. אני מעדיף לספוג את המחירים הגבוהים כדי לשמור על מאכל עממי ונגיש לכולם".
7 צפייה בגלריה
סביח הצפון
סביח הצפון
סביח הצפון
(צילום: מוזי אינג'ר)