עוד סוף שבוע כלכלי לפנינו: אחרי פרסום נתוני האינפלציה בארה"ב, שהיו מעט גבוהים מהתחזיות והביאו את קצב האינפלציה השנתי ל-3.7%, בסוף השבוע צפויים להתפרסם גם נתוני האינפלציה ומדד מחירי הדירות בישראל. כדי להבין מה צפוי להתפרסם במדדים בסוף השבוע, איך זה קשור להיחלשות של השקל ואיך זה משפיע על הכיס שלנו - דיברנו ב"כסף חדש", הפודקאסט הכלכלי של ynet עם חן הרצוג, הכלכלן הראשי של BDO.
"למרות העלייה בקצב האינפלציה בארה"ב אני חושב שמדובר בעלייה נקודתית, ובראייה כללית בארה"ב, ההערכה היא שמתחילים לראות את האור בקצה המנהרה מבחינת מדיניות הריבית והאינפלציה", הסביר הרצוג. "רואים שהאינפלציה שם בסך הכל מתייצבת, למרות הרמה הזאת שהיא עדיין רמה גבוהה, וההערכות הן שייתכן אפילו שכבר ראינו בארצות הברית את סוף העלאות הריבית, ועכשיו מתחילים לחשוב על מתי לעבור לתוואי של הורדות ריבית.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
שקל דולר
שקל דולר
שקל דולר
(צילום: shutterstock)
"מה שהיה בארה"ב ב-2022 בעצם זה המלחמה באוקראינה ומשבר סחורות עולמי. השנה הזאת הייתה שנה של אינפלציה מאוד גבוהה - מחירי המזון עלו, מחירי הסחורות עלו, מחירי ההובלה הימית עלו, היה משבר בשרשרת האספקה. כל החששות המשמעותיים האלה מאינפלציה בלתי ניתנת לריסון הביאו את הבנק המרכזי בארצות הברית לנקוט במדיניות מאוד אגרסיבית של ריבית גבוהה, ואם אנחנו מסתכלים על מגמות היסוד - אז למשל מחירי ההובלה הימית היום חזרו לרמת המחירים שהייתה טרום קורונה. מחירי המזון ומחירי הסחורות בעצם ירדו, ולכן בכל הנוגע לחששות הבסיסיים - היום בארצות הברית אומרים שיש בהם התמתנות משמעותית ואפילו שהם מאחוריהם".
בנוגע לציפיות להחלטת הריבית הקרובה בארה"ב, שתתקיים בשבוע הבא, הסביר הרצוג כי "הציפיות היום בשוק שבהחלטה לא יעלו את הריבית פעם נוספת, למרות המדד היחסית גבוה". הוא הוסיף כי אם האינפלציה בארה"ב תעלה מעל המצופה, כפי שלבסוף קרה, אבל רק ב-0.1% יותר - ייתכן שההערכות ישתנו.
בנוגע לנתוני האינפלציה בישראל, שצפויים להתפרסם ביום שישי כאמור, אמר הרצוג כי "אנחנו מעריכים שנראה את האינפלציה חוזרת לרמה של 4%, שזאת כביכול עלייה לעומת החודש שעבר, אבל הירידה בחודש שעבר הייתה פאטה מורגנה, איזשהו אירוע טכני שנבע מכך שבעצם לפני שנה היה שם חודש עם מדד שלילי וזה מה שגרם לנו לטעות האופטית הזאתי. לא באמת הייתה ירידה.
"צריך להבין שהסיטואציה שלנו לעומת ארה"ב מאוד שונה, למרות שגם אנחנו וגם הם ברמת אינפלציה יחסית דומה. זאת בגלל שבארה"ב המגמה היא ירידה, אצלה 4% זה בדרך למטה, כי היא הייתה עם 9% אינפלציה לא מאוד מזמן. אנחנו בעצם במגמה הפוכה, שקצב האינפלציה גבוה לעומת העבר, ואם בשנה שעברה ישראל נהנתה מכך שהאינפלציה פה נמוכה ביחס לאינפלציה בארה"ב, היום אנחנו בקצב עליית מחירים גבוה יותר ביחס אליהם, וזו בעצם ההתנתקות של כלכלת ישראל מהכלכלה העולמית שהיא בהחלט מדאיגה".
עוד הוסיף הרצוג כי "מה שקורה עכשיו שהשקל נחלש עוד יותר, נראה את זה רק במדד הבא. זה משפיע בכך שכשהדולר גבוה יותר המחירים של המוצרים המיובאים מתייקרים, המחירים של חומרי גלם לתעשייה המקומית מתייקרים גם הם, הקניות שלנו בחו"ל מתייקרות. לכן בעצם המצב הוא שככל שהשקל נחלש זה מתגלגל בסופו של דבר לעליית מחירים. אנחנו משלמים יותר יקל עבור המוצרים שמיובאים בחו"ל, ויש פה אירוע שמתלבה את האינפלציה". לריאיון המלא האזינו לסימינייה הראשונה בנגן שבראש הכתבה.

רגע לפני ראש השנה: מה קורה בענף היין?

בעוד יומיים נחגוג את ערב השנה החדשה, ובמסגרת עליות המחירים של כל המוצרים, גם היין התייקר כמובן. עמנואל אמינוף, הבעלים וסמנכ"ל השיווק של רשת מנו וינו, סיפר ב"כסף חדש" כי "אצל הצרכנים הפרטיים אנחנו רואים פחות או יותר את אותה כמות צריכה, אבל מאוד ניכר שמשרדים וחברות שרכשו מתנות מאוד גדולות לחג - השנה מסתפקים במשהו יותר מצומצם.
"חברות הייטק היו בעבר יותר משקיעות במארזים, גם עם דברים מהמעדנייה שלנו למשל, וגם עם יינות באמת ברמה גבוהה. השנה אנחנו רואים שהם לוקחים מארזים יותר צנועים, נגיד זוג יין אדום ויין לבן, עדיין דברים טובים של יקבים טובים מהארץ, כן? מביאים מתנות טובות אבל פשוט קצת יותר מצומצמות".
"היינות שקונים לחג הם עד בטווח של מאה שקלים פחות או יותר, בעיקר בגלל שהיינות הזולים יותר הם לא כשרים. למרות שאנחנו בתל אביב ולמרות שהקהל שלנו צעיר יחסית, הרבה פעמים ללקוחות יש איזושהי בעייתיות עם זה. אז במתנות לחג בדרך כלל קונים את היינות הכשרים שהם היינות היקרים יותר".
למה היינות המקומיים והכשרים יקרים יותר, ולמה גם היינות המיובאים מחו"ל יקרים הרבה יותר ממחירם בחו"ל? לריאיון המלא האזינו בסימנייה השנייה.

מה חדש באיפון 15?

אחרי אירוע ההשקה של אייפון 15 שהיה עמוס במוצרים ובפיצ'רים חדשים ולקח את התואר של האייפון היקר ביותר אי פעם - שמענו מעורך הדיגיטל של ynet, יובל מן, מה היו ההכרזות הבולטות באירוע, עד כמה מהפכני המעבר לחיבור USB-C, מה בישרו בנוגע לאפל ווטש ומשקפי המציאות המעורבת שאפל צפויה להשיק בתחילת השנה הבאה ומה מתוך כל אלה החידושים המעניינים? לריאיון המלא האזינו בסימינייה השלישית.
אם פספסתם: הכספים הקואליציוניים שהובטחו לחרדים הם לא דבר חדש - אז למה לא הוכנסו לתקציב מלכתחילה? אביעד הומינר רונבלום הסביר אתמול בפודקאסט הכלכלי של ynet מה הנזקים בקיצוץ החדש ומהן הבעיות בשיטה. וגם: ח"כ עודד פורר לא מתרגש מהארכת ביטול המכס על החלב: "לא בהיקפים הנדרשים ולא לאורך זמן", והאם בזק טעתה כשקיימה אירוע בהפרדה מגדרית? לפרק המלא האזינו>>
בכל יום מראשון עד רביעי רועי כ"ץ, צחי שדה ודן רבן מביאים לכם את החדשות הכלכליות המעניינות של היום ועוד הרבה דברים שמשפיעים על הכיס של כולנו. חפשו אותנו ב-ynet פודקאסטים או באפליקציות הפודקאסטים המובילות