אחרי שש שנים והפסדים של כ-330 מיליון שקל, קבוצת עזריאלי מודה בכישלון וסוגרת את אתר סחר האונליין שלה עזריאלי.קום, שבו עובדים כ-70 עובדים שרובם יפוטרו.

1 צפייה בגלריה
עזריאלי.קום
עזריאלי.קום
עזריאלי.קום
(צילום מסך מתוך חשבון הפייסבוק של עזריאלי.קום)
בדיווח לבורסה מסרה הקבוצה כי האתר ייסגר ב-22 בדצמבר וכתבה כי "הודעת הסגירה התקבלה על בסיס הערכות הקבוצה, כי שוק המסחר האלקטרוני בישראל עדיין אינו מפותח דיו, עם אחוז חדירה נמוך ונוכחות משמעותית של אתרים גלובליים, זאת בנוסף לרגולציה מקומית אשר מחזקת אתרים גלובליים על חשבון אתרים מקומיים (כדוגמת פטור ממע"מ לאתרים בינ"ל בלבד). לאורך השנים, עברה פעילות האיקומרס של הקבוצה טרנספורמציה משמעותית ונעשו בה שינויים להתאמת היצע המוצרים לטעמו של הצרכן הישראלי וכן הוקמו מחדש כלל התשתיות הטכנולוגיות, אך מאמצים אלו לא פגשו שוק גדול מספיק אשר מצדיק השקעות נוספות בתחום".

הקמת האתר - מחשש לפריחת האונליין על חשבון הקניונים

האתר הוקם ב-2016 באמצעות רכישת אתר BUY2 מידי אביב רפואה תמורת 65 מיליון שקל בתוספת 10 מיליון שקל דמי ניהול. לאחר שנה הוא הושק תחת השם עזריאלי קום בשיטה של זירת מסחר שהועמדה לשימוש סוחרים בכל הקטגוריות מאופנה ועד מוצרי הגיינה וריבוט גן, שמכרו באמצעותו את מרכולתם.
הרקע לכניסת עזריאלי לאונליין היה החשש מפריחת אתרי הקניון אונליין על חשבון הקניות בקניונים, והערכות כי אמזון מתכוונת להיכנס לישראל - מה שלא קרה.
השקת האתר לוותה בביקורת על כך שהוא עלול להתחרות בסוחרי קניון עזריאלי, והקבוצה טענה בתגובה כי האתר הוא מוצר משלים לטובת הסוחרים. בפועל רשתות האופנה הגדולות כמו קסטרו, זארה וכו' לא השתמשו בו משום שהן מפעילות אתרים משלהן.
האתר סבל כמו אתרים אחרים בישראל מעלות הפעלה יקרה: החל מהחזקת הסחורה במחסנים לוגיסטיים, עלות שינוע הסחורה, טיפול בהחזרות ועוד. הערכה היא שבישראל רוב אתרי האונליין אינם רווחים.
האתר צבר בכל שנות פעילותו הפסדים שהלכו וגדלו: ב-2017 הפסיד 44 מיליון שקל. ב-2018 51 מיליון שקל, ב-2019 הפסד של 53 מיליון שקל, ב-2020 הפסד של 52 מיליון שקל, ב-2021 הפסד של 53 מיליון שקל וב-2022 קפץ ההפסד ל-60 מיליון שקל.
יו"ר הקבוצה, דנה עזריאלי, הסבירה בזמנו כי "לא מדובר בהפסדים אלא בהשקעות לטווח ארוך". לפני שנתיים מנכ"ל האתר דניאל קורן אמר בכנס בתחום כי "למרות ההפסדים המצטברים יש פה חד משמעית הזדמנות. יש יתרון לשחקן מקומי שיודע לעשות לוקליזציה ולתת שרות טוב ללקוח".
יש לציין כי דווקא כעת אתרי אונליין מקומיים זוכים לעדנה משום הקשיים במשלוחים של אתרי הקניות הזרים אבל כנראה שהגידול בהפסד בשנה האחרונה הכריע את עזריאלי, לצד הצורך להתייעל בעקבות ההאטה הכלכלית ואי הוודאות של המלחמה, שגרמה לירידה חדה בפעילות העסקית בכלל ובהוצאות של הציבור. הקבוצה דיווחה כי "לא צפויה השפעה מהותית על נכסי או רווחיות החברה בעקבות סגירת האתר".