טל בסכס מונה כבר לפני חודש וחצי לפרויקטור האזרחי במלחמה תחת שר האוצר, אחרי סאגה שכללה פסילת מספר מועמדים לפניו, אך נכון לעכשיו גורמים ממשלתיים טוענים שעבודתו כלל לא מורגשת בשטח. בנוסף, אופן פרסום מכרזים לתפקידי מפתח תחתיו מעלה תהיות בנוגע לאופן שבו מתנהל הגוף שהוא עומד בראשו והממשלה החליטה להקציב לו 15 מיליארד שקל.
2 צפייה בגלריה
ועידת החינוך
ועידת החינוך
טל בסכס
(צילום: דנה קופל)
בסוף השבוע האחרון פרסם משרד האוצר שלושה מכרזים לתפקידי מנהל תחום בכיר ליישום מדיניות הפרוייקטור, מנהל אגף בכיר משימות לאומיות וגם מנהל מרכז השליטה האזרחי. לפונים ניתנו רק יומיים להשתתף במכרז וגורם בכיר במשרד האוצר הביע פליאה על הזמן המאוחר של פרסום המכרז מחד ועל הזמן הקצר להצגת מועמדות מאידך, ואף הביע חשש מפני אפשרות שכבר יש מועמדים מוסכמים לתפקידים שבמכרזים.
בסכס התייחס לנושא בשיחה עם ynet ואמר: "בפועל נכנסתי לתפקיד רק ב-13 בנובמבר, לאחר הסדרת כל העניינים הבירוקרטיים כעובד מדינה. דחפתי מאוד לקדם את תהליכי נציבות המדינה אבל זה התעכב. לכן רק עכשיו פורסמו המכרזים. הזמן הקצר להשתתף במכרזים ניתן כדי לזרז את התהליך עכשיו. פנו כמה עשרות של מועמדים. אני מקווה שעד יום שלישי נסיים את התהליך".

גם התדרוכים לציבור לא מתבצעים

עבודת הפרוייקטור טל בסכס, שעומד בראשו של גוף על משרדי שנועד לתכלל ולנתב את עבודת הממשלה בצד האזרחי של המלחמה, מתנהלת מתוך משרד קטן בקומה השישית של משרד האוצר וכאמור, אינה מורגשת בקרב עובדי המשרד.
בעת מינויו של בסכס, שהיה אז מנכ"ל החברה למתנ"סים ויצא לחל"ת לצורך מינויו, שר האוצר סמוטריץ' בישר כי הוא נבחר לתפקיד "נוכח ניסיונו המקצועי בניהול פרויקטים מורכבים מרובי שותפים, היכרות מעמיקה ועבודה שוטפת עם משרדי הממשלה והשלטון המקומי". שר האוצר סיפר אז כי כלל לא הכיר את בסכס אך מפגישה קצרה עמו התרשם מאוד לטובה.
מרכז השליטה האזרחי שאין בו כיום כאמור כלל עובדים מנהלים חוץ מהמנהל עצמו, אמור להיות "אחראי על גיבוש תמונת מצב רציפה בכל הנוגע לרציפות התפקודית של הממשלה והמשק ולצרכי העורף הנובעים מהמלחמה ועל התאום והסנכרון בין המשרדים השונים וירכז את עבודת הקבינט החברתי כלכלי ואת ביצוע החלטותיו".
2 צפייה בגלריה
סמוטריץ' בוועדת הכספים חרבות ברזל
סמוטריץ' בוועדת הכספים חרבות ברזל
סמוטריץ' בוועדת הכספים חרבות ברזל
(צילום: נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת)

בסכס החל לפי משרד האוצר בעבודתו באופן מיידי ואף הצטרף לישיבת הקבינט החברתי כלכלי וכינס את מנכ"לי משרדי הממשלה, רח״ל ופיקוד העורף להבנת מצב.
במסגרת תפקידו במרכז השליטה אמור היה בסכס לקיים תדרוך לציבור באופן תדיר ולענות על שאלות עיתונאים בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה, מה שגם כן לא מתבצע כלל.
על כך אמר בסכס: "התפקיד הוא בעיקר עשיית מיפוי ראשוני ותיאומים מול מנכ"לי משרדי הממשלה הנוגעים בדבר במלחמה. אנחנו עובדים בתיאום בכל הנושאים. אנחנו לא מחליפים אותם, אבל אנחנו מתאמים. אנחנו מטפלים בהשבת המפונים לביתם. מטפלים בתושבי הצפון המפונים. מטפלים בעובדים הזרים, בעיקר בתחום החקלאות. אנחנו עוסקים גם במחסור בידיים עובדות".
זאת לא כפילות? הרי יש לכל הנושאים הללו משרדי ממשלה שמטפלים בהם. "אנחנו למעשה כוח קומנדו קטן שמתאם בכל הנושאים. לא נעלה מיליארדים. העלות תהיה קטנה. נכון שעד עכשיו לא היו עוד תדרוכים – עוד יהיו".
מהמשל"ט האזרחי נמסר בתגובה: "מדובר בטענות שגויות מיסודן. טל בסכס נכנס לתפקידו כפרויקטור המשל״ט האזרחי באופן רשמי רק לפני כחודש, ומאז פועל ללא הפסקה לטובת הטיפול בעורף והחזרת התפקוד של המשק. במהלך תקופה זו בסכס עובד בשיתוף פעולה מלא עם כלל הגורמים הרלוונטיים בעורף, לרבות השרים והמנכ״לים של משרדי הממשלה, פיקוד העורף, רח״ל, תקומה והרשויות המקומיות.
"מטרתו העיקרית כפרויקטור היא החזרת העורף והמשק לתפקוד מירבי. בין המשימות שנמצאות על שולחנו וכבר בעשייה הן הצגת מתווים לטיפול במחסור בעובדים בענפי הבנייה והחקלאות, הגדלת המכסות של עובדים זרים, החזרת המפונים לבתיהם בדרום ובצפון. רק בשבוע שעבר הציג בסכס את הנתונים שבזכותם התקבלה החלטת הקבינט החברתי-כלכלי: לדחות את כניסת העובדים הפלסטינים מיהודה ושומרון. תהליך גיוס העובדים למשל״ט החל רק לאחר שלמד את הצרכים שעולים מן השטח והתהליך מתקיים בהתאם לתהליכים בשירות המדינה".

סאגה שלמה סביב התפקיד

המועמד הראשון לתפקיד היה מנכ"ל משרד האנרגיה לשעבר אודי אדירי, אך מינויו לא יצא לפועל מסיבות בירוקרטיות.לאחר מכן ניסו למנות את מנכ"ל חברת חשמל מאיר שפיגלר, אולם זה לא צלח מכיוון ששר האנרגיה ישראל כץ סירב שהוא יכהן במקביל כמנכ"ל חברת החשמל. בנוסף התברר שגם משרד המשפטים ורשות החברות התנגדו והעלו טענות על ניגודי עניינים עם חברת החשמל, ובסופו של דבר שפיגלר משך את מועמדותו.
קודם למינויו למנכ"ל החברה למתנ"סים, כיהן בסכס כסמנכ"ל בכיר בקבוצת מילגם ומנהל חטיבת הפרויקטים בקבוצה, ושימש כדירקטור במספר חברות. החטיבה תחת ניהולו, שכללה ניהול של מספר חברות, יזמה, הקימה וניהלה עשרות מכרזים ומיזמים עבור משרדי הממשלה, במגוון תחומים, בהיקפים גדולים ובפריסה ארצית.