ביום שישי הממשלה הצביעה על אישור התקציב ל-2023-2024, אך רק עכשיו מתחיל להתברר על מה היא הצביעה. לפי הודעת משרד האוצר אחר הצהריים (ראשון) "לצורך כינוס התקציב, החליטה הממשלה לבצע קיצוץ רוחבי כללי בגובה 3% בשנת 2023, ב-3% נוספים בשנת 2024, ובשיעור של 1.5% נוספים בשנת 2025".
המשמעות היא שכדי לאשר את הדילים והסיכומים של הדקות האחרונות עם חלק משרי הממשלה, למעשה כל משרדי הממשלה יספגו קיצוץ לא רק בשנה הקרובה אלא גם בשנתיים שלאחריה, כשעדיין לא דנו אפילו בתקציב 2025. מדובר במהלך חריג שלא זכור באוצר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
תקציב המדינה הובא לאישור הממשלה
תקציב המדינה הובא לאישור הממשלה
ההצבעה בממשלה.
באוצר הוסיפו כי לצד זאת, הוחלט לבצע קיצוץ בתקני כח האדם בשיעור של 2% ביחס לעובדי המטה ו-0.5% ביחס ליתר עובדי הממשלה בכל אחת מהשנים. כלומר - מדובר בעוד קיצוץ שלוש שנים קדימה שישמש "מקור תקציבי" למימון השנה הנוכחית.
לפי הודעת האוצר הממשלה החליטה לאשר רזרבה מוגדלת בגובה 4% מתקציב המדינה, בדומה לרזרבה שהונהגה בתקציב הקודם, אך לצד זאת, "הוחלט להעמיד תקציב התאמות לשנת 2024 בגובה 2.0 מיליארד שקל, וזאת במטרה להתמודד עם הסיכונים למשק הישראלי הנובעים מההאטה בכלכלה הגלובלית בשל האצת האינפלציה ועליית סביבת הריבית".
עוד כתבו כי לצורך יישום ההסכמים קואליציוניים "לרבות גידולי תקציב חריגים עליהם סוכם בהסכמים בין המפלגות טרם הקמת הממשלה", החליטה הממשלה לקבוע מסגרת בגובה כ-7 מיליארד שקל בשנת 2024, ולפי האוצר "סכום זה מצביע על נכונות הממשלה לעמוד במסגרות הפיסקליות שהוקצו טרום התקציב עבור הסוגיה. הממשלה תקבע בהחלטה נוספת את חלוקת המסגרות האמורות".
יש לציין כי גם לאחר אישור התקציב, במפלגות החרדיות טוענים כי חלוקת הכספים הקואליציוניים אינה סופית ודורשים סכומים נוספים מרה"מ נתניהו. אם דרישתם תענה, ייתכן שבממשלה יצטרכו להצביע שוב על קיצוץ נוסף לפני שהתקציב יגיע לקריאה ראשונה בכנסת.
בנוסף מסתבר כי בתקציב 2023 ו-2024 לראשונה יוקצו כספים מרווחי הקרן לאזרחי ישראל, שנצברו עקב תשלום ההיטל המיוחד על חברות הגז, אך מדובר בסכומים מזעריים: סכום ההקצאה השנתי יעמוד על 40 מיליון שקל בשנת 2023 ועל 70 מיליון שקל בשנת 2024, והוא ייועד לבינוי מוסדות לשימוש תנועות נוער ולשיפור תשתיות בתחום בריאות הנפש.
לגבי חוק ההסדרים, באוצר הודיעו כי הסעיפים הבאים, שעל הוצאת חלקם כבר פורסם, הוסרו לפני ההצבעה: עידוד לימודי השכלה גבוהה בקרב חיילים משוחררים, הקמת רשויות תחבורה מטרופוליניות, הטלת מס נסועה על רכבים חשמליים, ייבוא ביצים באריזות קמעונאיות, סעיף לצמצום כוח השוק של הספקים להפצת סל מצרכים (התוכנית להגבלת כוחן של היבואניות הגדולות דיפלומט ושסטוביץ' - צ"ש) ומינוף תקציבי פיתוח ברשויות המקומיות.