יממה לאחר שבנק ישראל הודיע על העלאת ריבית נוספת ועשירית ברציפות, בנק לאומי פרסם היום (ג') את הדוחות הכספיים לרבעון הראשון ובכך סיכם את עונת הדוחות של הבנקים הגדולים, שהציגו רווחים חסרי תקדים בסך כולל של כ-6.252 מיליארד שקל. ב"כסף חדש", הפודקאסט הכלכלי של ynet, דיברנו עם אריאל ברזילי, ראש האגף הכלכלי של התנועה לאיכות השלטון, שהציע להטיל מס אינפלציה זמני על הבנקים כדי להתמודד עם המצב הנוכחי שבו הריביות על ההלוואות עולות בזמן שהריביות על הפיקדונות - פחות.
לכל מה שכדאי לדעת על מה שקורה בכלכלה - האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי של ynet, "כסף חדש", בנגן שבראש הכתבה, או חפשו אותנו באפליקציות הפודקאסטים.
"הרעיון שלנו הוא בעצם לתמרץ את הבנקים שלא לגבות ריביות כאלה מהציבור, או לפחות להצליח להחזיר לציבור את הריביות הגבוהות שהם לוקחים ממנו", הסביר ברזילי. "בגדול, הדרך הנכונה יותר לדאוג לכך שלא יהיו רווחים כאלה לבנקים על חשבוננו זה ליצור תחרות במערכת הבנקאות. אבל לצערנו, הדברים האלה לא מתקדמים כמו שצריך, ואנחנו גם ספציפית נמצאים בתקופה שיוקר המחייה מקשה על כולנו.
"לכן, הרעיון הוא להטיל מס אינפלציה על הבנקים, כדי לדאוג לזה שהבנקים לא יהיו מעוניינים בכלל לגבות כאלה רווחים, משום שהם יידעו שבסופו של דבר הם יצטרכו לשלם את זה כמס".
1 צפייה בגלריה
סניף של הפועלים לצד סניף של הבינלאומי ושל דיסקונט
סניף של הפועלים לצד סניף של הבינלאומי ושל דיסקונט
(צילום: רויטרס, עמית שעל)
ברזילי התייחס לרכיב בדוחות הבנקים שנקרא "הכנסות מריבית נטו". לדבריו, "ההכנסות מ'ריבית נטו' מראות למשל שבנק דיסקונט לבדו הכניס מיליארד שקל נטו ברבעון הזה, שזה מיליארד שקלים יותר ממה שהוא הכניס ברבעון הקודם. אותו דבר גם רוב הבנקים. לכן, אתה יכול לקחת את הסכום הזה ולקרוא לו 'הסכום שנבע מהאינפלציה', כי האינפלציה היא הסיבה לכך שבנק ישראל מעלה את הריבית, ואז מהסכום הזה לגזור איזשהו מס, שלדעתנו צריך להיות מאוד גבוה, אפילו בסביבות ה-75%".
כלומר, אתה אומר שהמדינה צריכה לקחת מבנק שהרוויח מיליארד שקל מהריבית 750 מיליון שקל? "השאיפה היא שהמס הזה יהיה אפס, משום שאנחנו רוצים שהבנקים יידעו שיש מס מאוד גבוה על ההכנסות האלה ואז לא יהיה להם שום תמריץ להשיג את אותן הכנסות, ומה שהם יעשו מראש זה לצמצם או את העלאת הריבית על ההלוואות או שישלמו ריבית גבוהה יותר על הפיקדונות שהציבור מפקיד אצלם. בכל מקרה הכסף הזה אמור להגיע לציבור, השאיפה היא בסופו של דבר שלא יהיו הכנסות רק מרכיב הריבית".
אבל די ברור שהבנקים יעמדו על הרגליים האחוריות ויגידו שהם גוף עסקי ולמה שהמדינה תפגע להם ברווחים. "קודם כל, אנחנו לא חושבים שיש איזושהי זכות קנויה לאיזה שהוא גוף עסקי להשתמש בכוח הריכוזי שלו למנוע תחרות ולגלגל את העלויות האלה לציבור, זה אחד. אין איזושהי זכות קניינית בנושא".
אבל אתה בעצמך אמרת שהבעיה היא בריכוזיות ובהיעדר התחרות. "אני חושב שזה קשור אחד לשני, כי הרי מי מונע את התחרות? הבנקים בעצמם. מרגע שהם מונעים את זה הם מצליחים להשיג תמורות מונופוליסטיות לצורך העניין. ברגע שאתה משנה את זה באמצעות מנגנון מיסוי, אתה משנה את התמריצים שלהם לפעול כמו מונופול. ואז באמת נקרא לזה להחזיר לציבור את הכסף שמגיע לו. כסף אגב שהוא בסך הכל הוא עוד קושי שמתווסף ליוקר המחייה הכולל.
"כאשר הבנקים מצליחים בתקופת אינפלציה, בלי איזושהי התייעלות או בלי שהם עצמם עשו דבר יותר טוב, אלא רק בגלל שהנגיד מעלה את הריבית כדי להתמודד עם האינפלציה, שזו בעיה שהיא אחרת, הבנקים בעצמם מצליחים להשיג תשואות מאוד מאוד גבוהות. שוב, זה בגלל שאין שם תחרות.
"לכן אתה יכול לבוא ולהגיד לבנקים - 'תשמעו, בעולם כזה שאין בו תחרות ואתם עושים את הרווחים האלה לא בגלל התייעלות, לא בגלל מודלים עסקיים שפיתחתם, לא בגלל שיש לכם חדשנות טכנולוגית, ולא מכל מיני סיבות אחרות - הכסף הזה הוא שלנו, הוא צריך לחזור לציבור'.
עוד הוסיף ברזילי כי ההצעה על מיסוי רווחי הבנקים מהריבית הוגשה עוד באוגוסט 2022, כשרק התחילו העלאות הריבית, לראש הממשלה דאז יאיר לפיר ושר האוצר שלו אביגדור ליברמן. לדבריו, "המס הזה קורה כבר היום בכל מיני מדינות. בספרד הטילו בדיוק מס כזה, מס אינפלציה על הבנקים. זה גם קורה בפולין וגם בהונגריה ובמדינות אחרות באירופה, בצרפת, בגרמניה, באנגליה מטילים גם כן היטלים כאלה על רווחים אינפלציוניים. זה לא מנותק, ויש פה תקופה קשה וצריך לחשוב איך מצליחים להקל על יוקר המחייה, וזו אחת הדרכים".

480 דונם הועברו מקיבוץ בגליל לעבריין פשיעה חקלאית

עוד דיברנו ב"כסף חדש" עם יאיר קראוס, כתב ynet וידיעות אחרונות בצפון, על כך שרשות מקרקעי ישראל העניקה בחכירה 480 דונם, שבו החזיק קיבוץ מורן 40 שנה, לעבריין שהורשע בפלישה לשדות ובגניבת עדרי בקר. והייב להייב הורשע ב-2015 בעבירות של פלישה לשדות מרעה, גניבת עדרי בקר, קשירת קשר לפשע, שיבוש הליכי משפט ותקיפת שוטר, לאחר שגנב שש עגלות מחקלאי שמתגורר סמוך ליישוב חד נס. בנוסף הוא נעצר בעבר כמה פעמים, בין השאר על ידי היחידה המרכזית של מג"ב, יחידת ארז המתמחה בפשיעות חקלאיות, בחשד לגניבת בקר ועבירות דומות.
תיקים אלו לא הבשילו לכדי כתב אישום, אך בקיבוץ טוענים כי במקום שהמדינה תמצה את הדין עם מי שלטענתם התנכל לעדרים שלהם - היא מכשירה אותו. לריאיון המלא קפצו לסימנייה הרלוונטית בנגן שבראש הכתבה.

התחרות של וואטסאפ

יובל מן, עורך ערוץ הדיגיטל של ynet, סיפר לנו על החידוש האחרון של וואטסאפ, שתאפשר לערוך הודעות לאחר השליחה, כחלק משילוב נרחב של תכונות חדשות באפליקציה על מנת להתמודד עם הפופולריות הגוברת של טלגרם. בין השאר שוחחנו על התחרות של וואטסאפ עם אפליקציות מתחרות, והאם הן בכלל מאיימות עליה, ומה החידושים הנוספים שצפויים בתקופה הקרובה. לריאיון המלא קפצו לסימנייה הרלוונטית בנגן שבראש הכתבה.
אם פספסתם: אתמול ערכנו ריאיון מיוחד עם נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, אחרי ההחלטה על העלאת הריבית, שבין היתר הסביר כי "אם לא היינו נוקטים בצעדים הללו היינו עלולים למצוא את עצמנו באינפלציה דו-ספרתית, במצב שבו אנשים מתחילים לכתוב חוזים בדולרים או במטבע אחר". עוד לדבריו, "אני לא פוסל העלאת ריבית נוספת, נעשה כל מה שיידרש". על ח"כ ישראל אייכלר מיהדות התורה שקרא להתפטרותו: "מכיר את תובנותיו, הוא אבחן אותי בעבר כאנטישמי". רוצים לדעת עוד? האזינו לפרק המלא שעלה אתמול >>