משרד הביטחון פועל לעצמאות ישראל בייצור חימוש. לראשונה יהיה ייצור בישראל של חימוש אווירי (פצצות למטוסים) שעד כה נרכש כולו מחו"ל, כך נודע ל-ynet ו"ממון". זאת כחלק מהפקת לקחי המלחמה, שבה נדרש צה"ל לאספקה אווירית של חימוש מארה"ב לאור קצב השימוש במלחמת עזה.
בנוסף, לאור הזינוק בביקוש העולמי מאז מלחמת אוקראינה, שעולה על כושר הייצור של תעשיות ביטחוניות בעולם, ישראל חשופה לסכנה של חוסר אספקה. כזכור, בתחילת המלחמה ארה"ב הסיטה לישראל חימוש, שנטען שיועד במקור לאוקראינה. בעיה נוספת, שהתעוררה לאחרונה, היא שמדינות מוכנות למכור נשק, אבל תחת מגבלות כמו אי־פגיעה בבלתי מעורבים.
1 צפייה בגלריה
yk13721231
yk13721231
(צילום: דובר צה"ל)
"תוכנית העצמאות" המתגבשת בראשות מינהל הרכש של משרד הביטחון (מנה"ר) היא בדגש על החימוש האווירי. עד כה ישראל, באמצעות תעש, מייצרת חימוש לארטילריה ולשריון, אבל לא למטוסים. כשתעש הופרטה ב־2015, עקב החשש למכירתה לידיים זרות, דרש משרד הביטחון כתנאי כי הרוכש ישמר ויפעיל קווים חיוניים לארטילריה. תעש נרכשה על ידי אלביט והקווים ממשיכים לייצר ואף להתרחב.
עם זאת, בתחום החימוש האווירי הרכש כולו נסמך על האמריקאים. כזכור, מבקר המדינה התריע כבר בשנת 2007 בפני הצורך במלאי מתאים ושמירת קווי ייצור של תחמושת חיונית.
עוד נודע כי משרד הביטחון רוצה להוריד תלות, לא רק בתחום של הפצצות למטוסים, אלא גם בתחום ייצור חומרי גלם מסוג "כימיה נפיצה" הנדרשים ליצור הפצצות.
כעת מתקיים בירור עם תעשיות ביטחוניות מקומיות לגבי שת"פ. ההערכה היא שאלביט, חברת האם של תעש, היא המועמדת המובילה בתחום החימוש האווירי.
ביצוע התוכנית פירושו הזמנות במיליארדים לתעשייה הביטחונית, לא רק למפעלים הגדולים, אלא גם למפעלים שמשמשים כקבלני משנה.
עוד נודע כי בשבוע שעבר קיים מנכ"ל משרד הביטחון האלוף במיל' אייל זמיר פגישה בנושא גם עם רון תומר נשיא התאחדות התעשיינים. זמיר אמר כי אחד מלקחי המלחמה הוא הצורך להגביר את עצמאות וכושר הייצור בישראל. זוהי מדיניות שר הביטחון וכל גופי הרכש במשרד עוסקים בכך.
לדבריו, השקעה בהגדלת קווי הייצור היא קריטית לתמיכה בצורכי צה"ל בראייה ארוכת טווח, והיא גם תזרים תקציבים גדולים לכלכלה ולמשק, ובעתיד תתרום גם לייצוא הביטחוני.

"אירופה התעוררה"

גורם מהמערכת הביטחונית המקורב לנושא אמר ל-ynet: "יש מצב ייחודי בעולם. המלחמה המתמשכת באוקראינה שואבת חימוש, ובעקבותיה כל אירופה התעוררה. באוקראינה כל העולם גילה שבסוף, למרות התחזיות על שדה קרב עתידי שמורכב מצבא קטן וטכנולוגיה חכמה, עדיין יש צורך בשימוש מסיבי ב'חימוש טיפש'. החימוש האווירי מחולק לפצצות כאלו שלא יוצרו בישראל, ושעליהן מורכבים קיטים חכמים שפותחו בארץ. אנחנו רוצים ללכת שלב קדימה וליצר גם את 'הברזלים' בארץ. נקודת המוצא שלנו, שהשלום העולמי לקח פסק זמן וניתן יהיה לייצא אותם גם לחו"ל - לאור הגידול בביקושים שם מול האיומים המתגברים. בכספי הסיוע צה"ל ישתמש למוצרים שיש לאמריקאיים, שבהם יתרון יחסי ואפשר לקנות אותם רק בארה"ב".
נשיא התאחדות התעשיינים רון תומר טען: "המלחמה מדגישה את ההכרח שלנו בקיום תעשייה חזקה ומתקדמת להבטחת החוסן הלאומי ועצמאות יצרנית. צה"ל הולך לשנות את תפיסת ההתחמשות, להגדיל קווים בתוצרת הארץ כדי להיות תלוי פחות בחימוש מחו"ל. התפיסה של צבא רזה וטכנולוגי לא הוכיחה את עצמה".
פורסם לראשונה: 00:00, 19.12.23