"קשה לי להאמין שהרשת תחליט לחסל את הפעילות בארץ - זה אירוע ברמה שהנשיא ביידן יצטרך לטפל בו. כל האירוע הזה תמוה. ייתכן שמישהו במטה מקדולנד'ס באילינוי לא מבין את המשמעות עבור הציבור הישראלי", כך הגיב שלשום גורם בכיר בעולם העסקים בעקבות החלטת מקדולנד'ס העולמית לרכוש את הזיכיון של הרשת בישראל מידי עמרי פדן, שהביא אותה לארץ לפני יותר מ-30 שנה.
"זו רעידת אדמה. אני הרבה שנים בתחום הזכיינות הבינלאומית, ולא זוכר מקרה שבו הרשת קונה את הזכיין המקומי ולא להפך", אומר גורם עסקי בענף. "בדרך כלל הרשת לא מכריזה על חילופי בעלות בטרם מצאה זכיין חלופי. לא אתפלא אם עוד כמה חודשים נגלה שאיזו קרן השקעות מאבו-דאבי או מהאמירויות רכשה את הזיכיון, אולי בשותפות קרן בריטית", אמר אותו גורם.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
הפסקת השימוש בפלסטיק תקפה, בינתיים, רק בבריטניה ובאירלנד
הפסקת השימוש בפלסטיק תקפה, בינתיים, רק בבריטניה ובאירלנד
מקדונלד'ס
(צילום: shutterstock)
במקרה או שלא, הכרזת העסקה, שתיכנס לתוקף בעוד כמה חודשים, פורסמה זמן קצר לאחר שמנכ"ל מקדולנד'ס העולמית כריס קמפינסקי טען כי נגרמה פגיעה משמעותית לעסקי הרשת על רקע התמיכה בצה"ל ותרומת 10,000 ארוחות חינם לחיילים במהלך מלחמת "חרבות ברזל". על פי דיווח ב-CNBC, המכירות של זכייני מקדונלד'ס במספר מדינות ערב צנחו בין 50% ל-90% חודש לאחר החרם וזה הוביל בסופו של דבר להחלטה לרכוש מידי פדן את הפעילות.
גורם אחר בתחום לוקח את הסיפור לכיוון אחר: "עמרי פדן הגיע לגיל 72, ויכול להיות שנמאס לו והגיע זמן לעשות אקזיט. הוא תמיד היה זכיין עצמאי שעומד על דעותיו מול הרשת העולמית ולא נבהל ממחלוקות.
"הוא בין הבודדים שהצליח בזמנו לשכנע את הרשת להתאים את התפריט לטעם הישראלי ולצלות המבורגרים בגריל ולא בפלנצ'ה. הוא סירב לפתוח סניפים מעבר לקו הירוק.
"היום הוא מיליארדר ומחזיק בין היתר מלון במיקונוס ואחוזה בצרפת. אולי הוא מיצה פשוט. לא קל לתפעל רשת בסדר גודל כזה. יכול להיות שחילוקי הדעות על רקע המלחמה גרמו לו להגיד: 'קחו, המפתחות על השולחן'".
גורם בתחום המסעדנות הוסיף: "מקדולנד'ס העולמית חייבת לפדן את הצלחת המותג בארץ. נכון שמדובר במותג-על, אבל להקים ביעילות כזו רשת מזון עם תפעול כל כך מורכב, עם אחידות במוצר ובסטנדרטים, לא כל אחד יכול. פדן הצטיין בזה. היו פה מותגים אמריקניים ידועים שנכנסו וקיפלו את הזנב.
"קשה לי להאמין שהמהלך נועד למנוע מקרים כמו תרומות לצה"ל. אם זה הסיפור, הרשת תמצא את עצמה במלכוד 22. במידה שיסרבו לבקשות לתרום או לתת הטבות לחיילים, הם ייתקלו בזעם וחרם מצד הציבור הישראלי. לא רואה מצב שבו הרשת תרצה להכניס ראש בריא למיטה חולה ולהחזיק בבעלות. יש להניח שהם ימכרו לקרן או משקיע. אני בטוח שיש כבר תור של מתעניינים ישראלים, רק צריך לדעת שמדובר בזיכיון יקר מאוד".
הפעם האחרונה שבה מקדולנד'ס ישראל פירסמה נתונים כספיים הייתה ב-2018, במסגרת עתירה של המתחרה בורגר ראנץ'. דובר אז על מחזור מכירות של 900 מיליון שקל מ-186 סניפים. כיום בבעלותה 225 סניפים וההערכה היא שהכנסותיה מגיעות ל-1.6 מיליארד שקל.
פורסם לראשונה: 00:00, 07.04.24