בתחילת חודש אוקטובר, עם פרוץ המלחמה, הכשירו בצה"ל שטחים חקלאיים ברחבי הצפון לצורך שימושים צבאיים, אך לא דאגו לפצות עד כה כמה מהחקלאים ששדותיהם נלקחו מהם. חודשים אחרי, אלה מבקשים פתרונות מהמדינה כדי שיוכלו סוף-סוף לשוב ולהתפרנס מעבודת האדמה.
מחקלאי המושב אחיהוד הסמוך לכרמיאל, למשל, שישה דונמים של אדמת גד"ש מעובדת הולאמו לטובת הצבא. מאז שצה"ל הגיע אליה ועזב, נותרה הקרקע הרוסה ובלתי שמישה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
yk13929638
yk13929638
"אין עם מי לדבר". גמליאל
(צילום: שרון צור)
"כמה ימים אחרי 7 באוקטובר התקשרו אליי חברים", מספר חיים גמליאל, "הם ראו שהצבא נמצא בשדות שלי ושל תושב נוסף וחופר בו טרסות. נסעתי לשטח והיו שם כוחות שאמרו לי שהם מפיקוד הצפון. קיבלו הוראה וצריכים לעבוד שם. במשך כמעט שלושה ימים הם גרפו את כל האדמה והקימו סוללה גבוהה של כשישה מטרים עם אדמה".
החיילים הפנו את גמליאל לפיקוד הצפון והבטיחו לו כי הוא יפוצה על ההפסדים כתוצאה מהפגיעה באדמות והגידולים שלא יוכל לעבד בשטח. "אני מגדל עליו דלעת וחציר לעיזים ולעגלות שלי, זו הפרנסה שלי", הוא אומר, "החציר השנה יקר מאוד ואני חייב לקנות אותו במקום לגדל, כדי להאכיל את הבהמות. אני משלם בינתיים גם שכירות עבור חכירת האדמה. אם אנסה להחזיר את המצב לקדמותו, מבלי לשאול את הצבא, זה יעלה לי מעל 10,000 שקל כדי להכשיר את האדמה לזריעה".
במשך שבעה חודשים ניסה גמליאל לקבל תשובות, אך לא הצליח למצוא גורם שיביע עניין במצבו. "מי שלקח את האדמה זה הצבא ולא שום גוף אחר", הוא אומר, "הם באו עם ג'יפים צבאיים וכלים כבדים. אני מנסה שוב ושוב לקבל פיצוי ותשובות, אבל אין עם מי לדבר".
תגובת משרד הביטחון: "הנושא הובא לפתחו של משרד הביטחון. מיד עם קבלת הפנייה, גורמי המקצוע יצרו קשר עם החקלאי לקבלת פרטים לצורך בדיקתם. משרד הביטחון יעדכן את הפונה עם השלמת הטיפול בבקשתו".
ועידת האנשים של המדינה 2024 - מחברים את השברים
(צילום: סנטרל הפקות)
פורסם לראשונה: 00:00, 20.05.24