המלחמה נותנת את אותותיה בעולם הקמעונאות והאופנה ומבריחה מפה רשתות מחו"ל. אתמול (שני) זה קיבל אישור כמעט רשמי בדברים שאמר עומר אוגולניק, סמנכ"ל מליסרון והאחראי על קניוני עופר, בפאנל שעסק בקמעונאות בוועידת הקניונים באילת. לדבריו "מותגים בינלאומיים לא יגיעו לארץ בשנת 2025 ולא הגיעו בשנת 2024. אלו שכבר פועלים בארץ למדו לחיות עם המציאות הביטחונית".
הקניונים הגדולים מהווים סנסורים ראשונים לכניסת מותגים לישראל. כהכנה לכניסתם המותגים בודקים זמינות שטחי מסחר בקניונים וכן עלויות שכר הדירה שם. אולם, אם שמים בצד לרגע את הכניסה של מותגים זרים, בסך הכל מרוצים בקניונים. לדברי אוגלניק הוא אופטימי לגבי שנת 2025 שתהיה מצוינת כמו השנה.
בפאנל נוסף התייחס לנושא הראל ויזל מקבוצת פוקס, הזכיין הכי גדול של מותגים בינלאומיים: "מאוקטובר 2023 הבנתי שלהביא מותג בינלאומי חדש – חבל על הזמן, וזה לא תמיד מסיבות אנטישמיות. גוף שלא עבד 40 שנה בישראל, שיש לו עוד 10 מדינות לפתוח, יבוא דווקא עכשיו, במלחמה? תראו מה קרה לסטארבקס שלא עובדת בישראל והמכירות שלה ירדו במדינות ערב בגלל שארה"ב מזוהה עם ישראל".
מקרה פרט א-מנג'ר
ויזל חווה את זה כזכור על בשרו כשרשת בתי הקפה פרט א-מנג'ר ביטלה את הזיכיון לישראל בעקבות המלחמה. קבוצת פוקס קיבלה את הזיכיון לרשת בתי הקפה מהחברה הבריטית, ועמדה כבר לפתוח סניף דגל בנמל תל אביב. ההערכות היו כי הביטול הגיע לאחר איומים בחרם על החברה ומחאות של פרו פלסטינים נגדה.
בעקבות הביטול נודע כי הרשת הבריטית תשלם 3 מיליון פאונד (כ-15 מיליון שקל) לקבוצת פוקס כפיצוי על החלטתה לסגת מהסכם הזיכיון שנתנה לקבוצה להפעלת הרשת. לפי דיווח של פוקס לבורסה לניירות ערך, הפיצוי נקבע במסגרת פשרה שהושג בין השתיים, ובכך נמנעה הגשת תביעה מצד פוקס נגד הרשת הבריטית על הפרת חוזה.
h&m הום תתרחב
כשרשתות זרות חדשות ומותגים לא נכנסים לישראל, מי שכבר פה מנצל את ההזדמנות להתרחב. מנכ"ל h&m ישראל, עמיחי קילשטיין, חשף אתמול כי השנה הקרובה הוא אמור לשלש את מספר חנויות cos, מותג היוקרה של h&m, ואת h&m home למוצרים לבית.
לדבריו, "שנת 2024 הייתה שנת צמיחה לרשת, האונליין הפך לחנות הכי גדולה שלנו במונחי מכירה. הישראלים לא נסעו לחו"ל, קנו אצלנו ונוכחו שהפערים בהשוואה למחירי הרשת בחו"ל, אינם גדולים".
גם בנצי אדירי, מנכ"ל הפניקס גמא, סיכם את השנה מרוצה: "שנת 2024 היתה שנה של צמיחה מתוך משבר ושנת שיא בקניות בכרטיסי אשראי. המשק הישראלי הפגין חוסן ויכולת התאוששות מרשימה".
פורסם לראשונה: 00:00, 10.12.24