יפית כהן מגבעתיים נחתה שלשום לפנות בוקר מפולין וכל מה שהיא רצתה אחרי טיסת לילה זה להגיע הביתה, מרחק 20 דקות נסיעה משדה התעופה. אבל כשהיא יצאה מהטרמינל בדרכה לקחת מונית חשכו עיניה. תור של מאות אנשים המתין למונית פנויה. "זה היה כמו לנחות במדינת עולם שלישי. מאות אנשים עייפים שמחכים יותר משעתיים בתור בלתי נגמר, ואין כמעט מוניות שייקחו את הנוסעים העצבניים. נראה שבכל תחום שקשור בתחבורה במדינה הזו אנחנו הולכים אחורה. החלטתי להעיר את בעלי ב-4:00 לפנות בוקר כדי שיבוא לקחת אותי, אחרת לא יודעת מתי הייתי מגיעה הביתה. זה פשוט ביזיון אחד גדול. אולי הגיע הזמן ששרת התחבורה היקרה שלנו תיקח אחריות, כי נראה שהתפקיד הזה גדול עליה".
כהן היא לא היחידה כמובן. כל מי שנחת בנתב"ג בימים האחרונים נתקל בתורי ענק למוניות, ואם אתם טסים בימים הקרובים או צפויים לנחות בישראל אחרי חופשה, כדאי שתיקחו את זה בחשבון. רשות שדות התעופה נערכה לשיא נוסעים בחגי תשרי: כ-2.1 מיליון נוסעים צפויים לעבור בנתב"ג. על מנת להתמודד עם היקף הנוסעים הצפוי, רש"ת הגדילה את מערך העובדים בנתב"ג ובמעברי הגבול, אבל למוניות שייקחו את הנוסעים אחרי שהם נוחתים בנתב"ג – אף אחד כנראה לא חשב לדאוג.
3 צפייה בגלריה
yk14517187
yk14517187
בלגן ותורי ענק בהמתנה למונית בנתב"ג, שלשום
מי שאמור להפעיל את המוניות בשדה התעופה היא חברת Gett (גט טקסי) לאחר שזכתה במכרז. על אף התקוות כי השימוש באפליקציה ועמדות ההזמנה הדיגיטליות שהוצבו בשדה יביאו להתייעלות, במבחן המציאות נראה שיש כאן כישלון חרוץ וזמן ההמתנה למוניות מגיעים לשעתיים ואף יותר.
אופיר זלקוביץ אמר ל-ynet: "אתמול נחתנו מאמסטרדם בשעה 15:30, ואיך שהגענו לאיסוף המזוודות – נרשמתי באפליקציה של גט טקסי וקיבלתי קוד. כשיצאנו היה תור שלא נגמר ולא זז. עמדנו שם בערך עשר דקות, ואז הסדרנית צעקה ואמרה: 'אין מוניות מי שיכול שיסע ברכבת'. בסוף הגעתי למרכז ת"א ב-17:45. כלומר שעתיים ורבע אחרי הנחיתה. יותר משעתיים על נסיעה של 21 ק"מ".
משה, נוסע שנחת בטיסה, מארה"ב סיפר כי נאלץ לחכות כשעה וחצי למונית. "ניסיתי להזמין מראש אבל לא הצלחתי אז נאלצתי לחכות שעה וחצי למונית. זה נראה לי בלתי סביר".
בשורה התחתונה ל-Gett אין ככל הנראה מספיק נהגים זמינים, בעיקר בשעות הלחץ המוקדמות של הבוקר (שבהן נוחתים בשדה מטוסים עמוסים מארה"ב), וכן בסופי השבוע, אז הבעיה אפילו חמורה יותר כי הרכבת ושירותי האוטובוסים לא פעילים. הציפייה הייתה שברשות שדות התעופה ובמשרד התחבורה יפתרו כבר את הבעיה שחוזרת על עצמה בכל פעם שנכנסים לתקופות עמוסות בנוסעים, אבל כמו שנוכח לדעת מי שחזר מחו"ל בימים האחרונים - זה כנראה לא מעניין אף אחד.
יו"ר איגוד המוניות אמר כבר בעבר: "צריך להשאיר את הדברים כמו פעם, נהג בא לשדה, משלם חמישה שקלים ונכנס לליין בלי שום שייכות לאפליקציה, אם הם יסדרו את זה 50 אחוז מהבעיה תיפתר ויהיו מספיק מוניות".
3 צפייה בגלריה
מירי רגב
מירי רגב
מירי רגב
(צילום: אלכס קולומויסקי)

הבעיה: תקלות ברכבת

כשפונים לרשויות האחראיות הן מעבירות את האחריות בעדינות מאחד לשני. מרשות שדות התעופה נמסר: "בנתב״ג פועלת מערכת חכמה של Gett לניהול שירותי מוניות, המספקת מידע בזמן אמת ומאפשרת שיפור מתמיד בחוויית הנוסעים". בהמשך הם מפנים אצבע מאשימה למי שאחראי על טיפול בפקקים ועל הרכבת: "עומסים חריגים נגרמים בעיקר בשל גורמים חיצוניים – כמו עומסי תנועה והיעדר רכבות בסופי שבוע – שמובילים לעלייה חדה בביקושים. כדי לתת מענה, Gett הרחיבה את צי המוניות ליותר מ-900 נהגים ומפעילה באופן שוטף תגבור ותמרוץ לנהגים. כפי שקורה בנמלי תעופה מרכזיים בעולם, גם בנתב״ג יש לעיתים עומסים נקודתיים. לצד מערך המוניות, מוצעים גם שירותי שאטל ואוטובוסים שנועדו להקל על הביקושים ולתת פתרון משלים לנוסעים".
גם בחברת Gett מפנים אצבע מאשימה למשרד התחבורה והתקלות ברכבת: "החברה מפעילה את אחת המערכות המתקדמות בעולם לניהול שירותי מוניות בנתב״ג. המערכת מאפשרת קבלת דאטה בזמן אמת וניהול יעיל של השירות לטובת שיפור מתמיד בחוויית הלקוח. עומסים חריגים נגרמים בעיקר בעקבות פיקים של נחיתות, עומסי תנועה, היעדר רכבות בסופי שבוע ותקלות רכבת, שגרמו לעלייה חדה בביקושים. כדי לתת מענה החברה מפעילה תגבור ותמרוץ שוטף. החברה עושה כל שביכולתה לעמוד באתגר, אך מחירי הנסיעות אינם בשליטתה ומהווים את החסם המרכזי לשירות טוב יותר. כדאי לזכור כי עומסים אינם תופעה ייחודית לישראל. בכל שדות התעופה בעולם יש שינויים בלוחות הטיסות היוצרים לעיתים עומסים כבדים בפרקי זמן קצרים. מדובר באתגר אוניברסלי המאפיין נמלי תעופה מרכזיים רבים ברחבי העולם".
ממשרד התחבורה בחרו לא להגיב.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות ‏–‏ הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
פורסם לראשונה: 00:00, 16.09.25