משרד התחבורה ומשרד האוצר הגיעו הבוקר (ד') להסכמה עקרונית להקפיא את העלייה בחצי שקל שצפויה בתחבורה הציבורית. הצדדים נמצאים במו"מ מתקדם על מקור התקציב, משך הדחייה ויתר הפרטים הנדרשים כדי לחתום על כך סופית. במשרד האוצר מעריכים שדחייה שכזו דורשת תקציב של כ-200 מיליון שקלים וצופים שההחלטה תיחתם בימים הקרובים.
העלייה שהוקפאה הייתה אמורה לייקר את מחיר הנסיעה באוטובוס מ-8 ל-8.5 שקל. נזכיר כי בתקופת השרה רגב, המחיר למי שלא זכאי להטבות במסגרת רפורמת "צדק תחבורתי" זינק מ־5.5 שקלים ביוני 2024, ל־6 שקלים ביולי 2024 ובהמשך ל־8 שקלים כשהרפורמה יצאה לדרך באפריל האחרון.
3 צפייה בגלריה
צילום: תומר שונם הלוי
צילום: תומר שונם הלוי
תחבורה ציבורית. מחפשים מקור תקציבי (צילום: תומר שונם הלוי)
העלאת התעריפים כבר נדחתה לפני חצי שנה בעקבות החלטת ועדת הכלכלה ובאישור ועדת המחירים הבין משרדית של התחבורה והאוצר. בששת החודשים האלו יכלו במשרד התחבורה להקדיש סכום מתקציב המשרד כך שהמחיר לנוסעים לא היה עולה. אלא שבמקום לעשות זאת, בחרו שם לגלגל את האחריות למשרד האוצר ורק ברגע האחרון הצהירו כי נמצא המקור התקציבי. בכנסת ינסו לברר מהיכן הועבר הכסף, על חשבון מה ולכמה זמן הצליחו לדחות את ההתייקרות.
עוד לפני הסיכום הבוקר אמרו באוצר כי "משרד התחבורה קיבל ומקבל בצורה שוטפת את כל התקציבים המיועדים לו, והוא עצמאי לקבוע להיכן הכסף ילך וביכולתו אם ירצה בכך להקדיש סכום שיגשר על העלייה התקופתית הצפויה״. לטענתם, הניסיון להאשים את משרד האוצר מנותק מהמציאות. ״הדבר נתון להחלטתו הבלעדית של משרד התחבורה. שם ידעו מראש על הצורך לעדכן מחירים בינואר ויכלו ועדיין יכולים להציע מקור לאי העלאת התעריף", מסרו.
בחברות האוטובוסים חוששים שעלייה במחיר תגביר את מרד התיקופים. גורמים בענף אמרו כי "זה יכול להיות כאוס. הנוסעים לא יהיו מוכנים לספוג עוד התייקרות בעוד שמצב התחבורה הציבורית כל כך רעוע ולא מצדיק את המחיר".
ישראל נמצאת מעט מעל ממוצע ה-OECD מבחינת מחירי התחבורה הציבורית לנסיעה בודדת, אבל רמת השירות כאן רחוקה מאוד ממה שמקובל במדינות מתקדמות. בספרד ובהונגריה, בהן התעריפים נמוכים יותר מבארץ, פועלת תחבורה ציבורית מתקדמת, אמינה ועם קישוריות גבוהה בין אוטובוסים, רכבות כבדות וקלות ומטרו.
אמיר שניידר, מנכ״ל פורום חברות התחבורה הציבורית התחרותיות, הסביר כי "עליית מחירים בתחבורה ציבורית תכביד על ציבור הנוסעים ועלולה להוביל אותו לבחור ברכב הפרטי במקומה, מגמה הפוכה מזאת שהמדינה צריכה לעודד".
סיון שמואלוביץ׳, מנכ״לית 15 דקות, ארגון צרכני תחבורה ציבורית בישראל: "איך אפשר לדבר על העלאת מחירים נוספת בתחבורה הציבורית בזמן שהשירות לא רק שאינו משתפר, אלא הולך ומדרדר? מאז ההתייקרות האחרונה בחודש אפריל אנחנו עדים למשבר אמון חריף מצד הציבור, שילך ויעמיק עוד יותר אם תחול העלאה נוספת. העדיפות הראשונה של משרד האוצר והתחבורה חייבת להיות שיפור ממשי בשירות: תדירויות גבוהות יותר, קישוריות אמיתית למוקדי ביקוש ושיפור דרמטי של חוויית המשתמש בתחנות ובאמצעי תחבורה. במקום זה, אנו רואים שכל קיצוץ תקציבי מגיע שוב ושוב מהתחבורה הציבורית".
יעל שכטר סיטמן, אחראית תחום תחבורה ציבורית בארגון לובי 99, הלובי הציבורי, אמרה כי "לא ייתכן שבמצב שבו התחבורה הציבורית לא מהווה חלופה אמיתית לרכב פרטי, מדברים על העלאת מחיר נוספת. הממשלה יודעת לדחות התייקרות וכך צריך לנהוג שוב".

ביטן לאוצר: לבטל את העלייה בתחב"צ- אחרת ביוני 2026 יהיה זינוק של 20%

בדיון ועדת הכלכלה הבוקר נמסר כי העלאת מחירי התחבורה הציבורית שתוכננה לינואר נדחתה, אך ללא פתרון תקציבי ברור, מה שמעלה את החשש שבחודש יוני תתרחש דווקא עלייה כפולה בתעריפים, של 20%. נציג האוצר עדכן כי המשרדים יידרשו לסכם על מקור תקציבי בימים הקרובים, אך לא סיפק תשובה לגבי המשך השנה. במקביל, נציגת משרד התחבורה הודתה כי אינה יודעת לציין מהו שיעור המשתמשים ברפורמת "צדק תחבורתי", למרות הביקורת שהועלתה בדיון שלפיה רק מיעוט מהציבור מממש את ההנחות הגיאוגרפיות.
בנוסף עלה בדיון כי תקציב תוספות השירות שאושר לשנת 2025 עדיין לא נוצל במלואו, כאשר משרד האוצר טען כי התקציב "יימומש עד סוף השנה", בעוד משרד התחבורה הדגיש כי עדיין לא קיבל את הכספים בפועל. ח״כים ונציגי ארגוני התחבורה דרשו לדעת לא רק מהו המקור שיאפשר את דחיית ההתייקרות, אלא גם כיצד ימנעו זינוק מחירים משמעותי בשנה הבאה. יו״ר הוועדה, ח״כ דוד ביטן, סיכם כי כל עוד אין תשובות ברורות, קיים חשש אמיתי שהציבור ימצא את עצמו מול עלייה חדה במחירי הנסיעה, על אף הממצאים שהוצגו בדיון לפיהם השירות בתחבורה הציבורית בישראל מוגדר נמוך והעומסים בכבישים מהגבוהים ב-OECD.
פורסם לראשונה: 00:00, 03.12.25