בשיתוף ועידת השלטון המקומי Muni Expo 2022
אנחנו אמנם אזרחי העולם הגדול וגם ישראלים הגאים במדינה שלנו, אך חיי היום-יום שלנו מתרכזים ברובם המוחלט בעיר או במועצה המקומית בה אנחנו חיים. הרשויות המקומיות תופסות כיום מקום מרכזי בחיי התושב, ומפתחות מענים עדכניים, רלבנטיים וחדשניים לצרכים המשתנים של התושבים.
ועידת השלטון המקומי לחדשנות, Muni Expo 2022, היוצאת לדרך בפעם השישית בין התאריכים 8-6 בדצמבר במתחם אקספו תל אביב בגני התערוכה, תציג טכנולוגיות חדשניות מרחבי העולם שמטרתן להיטיב את חיי התושבים, כמו גם לקדם את התפתחות המרחב האורבני תוך התחשבות בסביבה ולטובת הקהילה. בשנים האחרונות הפכה הוועידה למקום המפגש הפורה ביותר לשיתופי פעולה וחדשנות בשלטון המקומי בישראל.

מפגשים בין חברים וקולגות מולידים רעיונות חדשים ומיזמים נפלאים

אחת המגמות המרכזיות בשנים האחרונות ולבטח בעקבות תקופת הקורונה, היא עלייה בכמות האנשים העובדים מהבית או ממתחמי עבודה סמוכים לבתיהם. לצד יוזמות פרטיות, התגייסו עיריות ורשויות מקומיות לטובת התושבים והקימו חללי עבודה בתעריפים מסובסדים או ללא עלות, על מנת להנגיש את האפשרות לקהל רחב ככל האפשר. ברשויות רבות בכל רחבי הארץ, החל מבקעת הירדן, דרך קדימה צורן ועד הרצליה, תוכלו למצוא חללי עבודה מעוצבים, מאובזרים ומסובסדים.
4 צפייה בגלריה
מרכז אנזו בהרצליה
מרכז אנזו בהרצליה
מרכז אנזו בהרצליה
(צילום: באדיבות עיריית הרצליה)
משה פדלון, ראש עיריית הרצליה, מספר כי "אנזו, מרכז הצעירים של העיר, כולל גם את מיטינג פוינט, חלל עבודה הפתוח שלוש פעמים בשבוע ומאפשר לצעירים בני העיר להגיע, להיפגש, ללמוד ולעבוד במרחב חדשני, יפה ומזמין".
 משה פדלון משה פדלון, ראש עיריית הרצליהצילום: יובל חן
פדלון מוסיף כי המקום פתוח ללא עלות בהזמנת שולחן מראש לצעירים בני ובנות העיר בגיל 40-20 ובמקום יש אינטרנט חופשי, כיבוד, שתייה ועוד.
"ההחלטה הראשונית שהולידה את היוזמה הייתה לבנות מתחם חדשני שייתן מענה לכל הצרכים של מי שמבקש לעבוד או ללמוד", אומר פדלון, "במפגשים בין אנשים במקומות כמו אנזו נוצרים דברים נפלאים, נולדים רעיונות חדשים ומיזמים מתגבשים", מה שתורם למרחב האורבני ועושה בו שימוש לטובת התושבים.
4 צפייה בגלריה
מרכז אנזו בהרצליה
מרכז אנזו בהרצליה
מרכז אנזו בהרצליה
(צילום: באדיבות עיריית הרצליה)

לקדם ולתמוך ביזמות וחדשנות עבור הסביבה הקרובה

מרכז היזמות והחדשנות של המועצה האזורית עמק חפר, הפועל בכפר ויתקין, הוקם במהלך השלוש שנים האחרונות במטרה לייצר אקו-סיסטם של חדשנות בעמק חפר, מסבירה גלית שאול, ראשת המועצה האזורית עמק חפר. "יש אוכלוסייה גדולה של תושבים מקומיים העוסקים בנושאים טכנולוגיים וחדשניים, אבל הפעילות שלהם לא מתרחשת אצלנו".
הרעיון מאחורי הקמת המרכז, לדברי שאול, "היה לרתום את הכוחות השונים שנמצאים באזור לפרויקטים הרלוונטיים לעסקים, מפעלים ותעשייה הפועלים במרחב". כתוצאה מכך, "הסטארטאפים מקבלים יכולת טובה יותר לאיתור מקומות בהם אפשר לפעול בתוך תחומי המועצה, לייצר נטוורקינג טוב בין התושבות והתושבים, וגם לקדם חדשנות בפעילות המועצה, אשר מטבע הדברים יותר 'כבדה' בתחום הזה". גם למיקום המרכז הייתה חשיבות בתהליך ההקמה. "הקמנו אותו בבית העם המחודש, מיקום מרכזי וסמלי עם היסטוריה, שעוצב מחדש ושופץ לחלוטין", היא מספרת.
4 צפייה בגלריה
המרכז לחדשנות עמק חפר
המרכז לחדשנות עמק חפר
המרכז לחדשנות עמק חפר
(צילום: חן ליאופולד)
השותפים של המרכז נבחרו מתוך העמק: גופים עסקיים גדולים, מפעלים כמו פריגת, פרומדיקו וסנו, גופים ציבוריים וגם המרכז האקדמי רופין. "היכולת של סטודנטים לקחת חלק בתהליכים יכולה לשפר את העבודה בעמק ולתרום עבור 7,000 הסטודנטים", אומרת שאול. ככל שפעילות המרכז מתקדמת, "כך יותר מעגלים וגופים רוצים לקחת חלק".
גלית שאולגלית שאול, ראשת מועצת עמק חפרצילום: שלומי אמסלם
התכנית העיקרית של המרכז היא מסלול האצה לסטארטאפים מקומיים, הפועלים בנושאים הרלוונטיים לעמק חפר. "קיבלנו פניות מ-40 סטארטאפים, מתוכם נבחרו בקפידה 6 סטארטאפים, חלקם קשורים מאוד לחיים שלנו כאן", אומרת שאול. "למשל, עמק חפר עסוקה בסוגיה של זיהום נחל אלכסנדר וזיהום הים, אז בחרנו סטארטאפ הפועל בתחום זיהום המים. חלק מהחברות מתאימות יותר למפעלים, וחלק מתאימות לעמק בתפיסה כללית יותר".
סטארט אפ נוסף, הנקרא Cityall, מציג פלטפורמה דיגיטלית חדשנית ומתקדמת לניהול והשכרת מתחמים ציבוריים לתושבי הרשות ולגורמים נוספים. המערכת, שפותחה במיוחד עבור רשויות מקומיות, מאפשרת לתושבים להזמין בכל רגע נתון, ובצורה נוחה ונגישה, מתחמים על פי צרכיהם ולהשלים את ביצוע ההזמנה והתשלום בצורה מקוונת. הסטארט אפ כבר נמצא בשלבים מתקדמים של פיילוט ראשון במועצה.
המודל כולל גם, בין היתר, ניצול של המפעלים בתור שדה ניסויים, מעורבות של מנטורים מנוסים מהתחומים הרלוונטיים, הרצאות וחשיפה להרבה משקיעים פוטנציאליים. המרכז כולל גם מרחב עבודה וחדרי ישיבות לקיום פגישות. "הסטארטאפים שהשתתפו בתכנית מגיעים ממש לאחרונה לקו הסיום ומרתק לראות את ההתקדמות שלהם", אומרת שאול.
בכל הנוגע לפיתוח הקהילה בעמק, אומרת שאול כי "המרכז פעיל באירועים בנושא חלל ואירוח של מרכז הרובוטיקה לילדים החל מגיל גן. האקוסיסטם מייצר מודעות וחשיפה לנושאים טכנולוגיים מגיל צעיר, והעבודה הרב-גילית אפשרת לילדים להיות גאים בעצמם מצד אחד ולראות את היזמים כחלק מהקהילה ובתור מודל לחיקוי".
4 צפייה בגלריה
משמאל: ראשת המועצה האזורית עמק חפר גלית שאול עם מנהלי המרכז והסטאראפיסטים שסיימו את מסלול ההאצה הראשון, לפני כשלושה שבועות
משמאל: ראשת המועצה האזורית עמק חפר גלית שאול עם מנהלי המרכז והסטאראפיסטים שסיימו את מסלול ההאצה הראשון, לפני כשלושה שבועות
משמאל: ראשת המועצה האזורית עמק חפר גלית שאול עם מנהלת המרכז ענת אמיר, חבר ההנהלה יוני גולן (במרכז), והסטאראפיסטים שסיימו את מסלול ההאצה הראשון, לפני כשלושה שבועות
(צילום: גליה פלד)
במבט קדימה, "ההשקעה בתחילת הדרך צפויה לעודד את החברות לתקוע יתד ולהישאר באזור גם בשלב הבא שלהן", אומרת שאול. "במקום לעבור לתל אביב, הן יוכלו להתמקם בפארק התעשיות שלנו, הנחשב לירוק וחדשני במיוחד, עם החניון הסולארי הגדול בארץ, עמדות הטענה לרכבים חשמליים, תכניות של כלכלה שיתופית ומיקום נהדר על שביל ישראל".

מציאת פתרונות טכנולוגיים לאתגרים מקומיים

"חדשנות היא לא רק טכנולוגיה, אלא קודם כל ניצול מרחבים נוספים בגזרה בה אנחנו פעילים", אומר עו"ד בני דרייפוס, מנכ"ל מפעל הפיס המשתף פעולה עם הרשויות המקומיות לטובת הקהילה והציבור. אחת הדוגמאות המובהקות לכך היא ניצול גגות מבני ציבור למתקני הפקת חשמל.
"זו הזדמנות להפקת אנרגיה ויצירת עוגן כלכלי להכנסה עתידית עבור הרשות", מספר דרייפוס. "הפרויקט מבוצע בשיתוף משרד האנרגיה ומוגדר על ידו בתור אחד הצעדים המשמעותיים לקראת עמידה ביעדי הפקת אנרגיה ממקורות מתחדשים בישראל".
מפעל הפיס העמיד ערבויות להלוואות עבור הקמת המתקנים להפקת חשמל, לאחר שבע שנים ההלוואה מוחזרת והרשות מתחילה לייצר הכנסה המיועדת לאחזקה של המבנים ולשימוש כללי עבור הרשות. "עבורנו, זה תחילתו של המעבר של המבנה לשימוש רב-ממדי, עירוב שימושים במרחב הציבורי", אומר דרייפוס. "המטרה שלנו היא ניצול מיטבי של המבנה - מכל כיוון, ובכל זמן במהלך היום. המבנים של היום מנוצלים בחסר רב".
עו"ד בני דרייפוס , מנכ"ל מפעל הפיעו"ד בני דרייפוס, מנכ"ל מפעל הפיס

צילום: איקי מימון
לאחרונה יצא קול קורא ליוזמות הקשורות בתאורה חיצונית למבנים, "על מנת לשלב אותם בצורה טובה יותר במרחב", אומר דרייפוס, "שהשימוש לא יהיה רק מה שקורה בפנים, אלא שהמבנה יספק תאורה חיצונית שמגדילה את תחושת הביטחון במרחב ויוצרת רצף אורבני נעים". לדבריו "שימושים מהסוג הזה הם ההגדרה של חדשנות במבני ציבור בעולם המערבי".
היבט נוסף של שינוי במרחב הציבורי הוא החלפת עמדות המכירה הידועות, "מתוך מחשבה שהן חלק מהמרחב הציבורי ואמורות לשקף את צרכי העיר והעירייה", אומר דרייפוס. "למשל, יהיה אפשר למתג פעילויות עירוניות על המסכים, והמבנה יהיה ידידותי ונוח יותר, על מנת שישתלב טוב יותר בנוף העירוני". אב-טיפוס של עמדה כזו הוצב כבר בתל אביב, "ובימים אלו מוצבות עמדות ברשויות נוספות, כדי לקבל פידבק ולעשות התאמות, כך שבסופו של דבר נציב את העמדה המיטבית".
במקביל לכל אלה ובמטרה לתת מקום לקול הצעיר בעולמות החדשנות, מוענקות מדי שנה מלגות לסטודנטים מטעם מפעל הפיס. "כל מלגאי מחויב ל-140 שעות התנדבות בקהילה, ועבורנו, חשוב לערב את הסטודנטים בפרויקטים משני מציאות וטכנולוגיים, לטובת האוכלוסייה", אומר דרייפוס ונותן כדוגמה את הילמ"ה - הייטק למען הקהילה - ארגון לתועלת הציבור אשר מייעד צעירים בעלי רקע טכנולוגי המתגייסים למסגרות שונות, למשל, שירות לאומי, למציאת פתרונות טכנולוגיים לצרכים חברתיים.
"הפערים בטכנולוגיה מייצרים מעמדות בחברה, וחלק מהתפקיד שלנו הוא לצמצם את אותם פערים, בין היתר בעזרת אותם מלגאים". הרעיון בפעילות של אותם מתנדבים הוא "ליישם פתרונות שנותנים מענה חברתי. החשיבה הכוללת היא איך מגייסים את הטכנולוגיה לטובת מטרותינו - סיוע לאוכלוסייה ותיקה ואנשים עם מוגבלויות, נושאים אשר שמנו בראש סדר העדיפויות בפעילות הציבורית שלנו".
ועידת Muni Expo 2022 תתקיים ב-8-6 בדצמבר במתחם מוני אקספו בגני התערוכה. האירועים הפאנלים והתערוכה בתאריכים ה-7 וה-8 בדצמבר יהיו פתוחים לכלל הציבור. בואו לראות כיצד מחוללים שינוי במרחב הציבורי - לטובת התושבים, הקהילה והפעילות הכלכלית המקומית. לתכנית הוועידה>>
בשיתוף ועידת השלטון המקומי Muni Expo 2022