ברשות המסים החליטו להפעיל מחדש את נוהל "הגילוי מרצון" שבמסגרתו יוכלו ישראלים שהעלימו הכנסות לדווח עליהן מרצונם ולהימנע מתשלום קנסות והעמדה למשפט (אלא אם מדובר בכסף שהושג מעבירה פלילית). עם זאת לסכום החוב תתווסף הצמדה למדד וריבית של 4%לכל שנה של פיגור בתשלום המס. הפעם האחרונה שהנוהל היה בתוקף הייתה בשנת 2019 ולפני כן ב-2016.
ל-ynet נודע כי ההחלטה התקבלה כדי להגדיל את הכנסות המדינה ממיסים בשל הגירעון העצום הצפוי בתקציב בשנה הקרובה. ההערכה היא שהגילוי מרצון יוביל להכנסה נוספת של לפחות מיליארד שקלים השנה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
רשות המיסים 1.8.23
רשות המיסים 1.8.23
רשות המיסים
(צילום: יובל חן)
הגילוי מרצון יכלול הן הודאות של ישראלים כי הרוויחו כספים בחו"ל, מנכסים ומחשבונות בנק ותנועות הון שהניבו רווחים, והן משכר דירה על דירות שהשכירו בארץ בשנים האחרונות ונמנעו מלדווח על ההכנסות. בשכר דירה קיים פטור עד להכנסה של כ-5,100 שקל בחודש ומעל לסכום זה יש לשלם מס על כל שכר הדירה שנגבה בשני מסלולים: 10% על כל סכום ההכנסה או תשלום מס לפי המס השולי המחוייב למשכיר (למשל 34% או 47%) על ההכנסה שמעבר לתקרת הפטור.
את ההחלטה קיבלו ברשות המסים בדיון בראשות מנהל הרשות, שי אהרונוביץ, וככל הידוע שר האוצר בצלאל סמוטריץ כבר הביע תמיכה עקרונית בתוכנית שצפויה להקטין מעט אץ הגירעון בתקציב שיחייב השנה צעדים בהיקף של 67 מיליארד שקלים בצד ההכנסות וההוצאות של הממשלה גם יחד.
בעבר הופעל בעשור האחרון פעמיים נוהל של גילוי מרצון ובאמצעותו גבתה רשות המיסים, בראשות מנהל הרשות היוצא, ערן יעקב, מיליארדי שקלים נוספים. בין השאר התוודו בהעלמת הכנסות לאורך השנים בעלי עסקים שניהלו חשבונות בנק בחו"ל, השכירו דירות והחזיקו בנכסים מניבים בחו"ל. עוד התוודו בשעתו בין היתר בהעלמות מס גם קבלנים, מנהלי חברות, ברוקרים שפעלו בבורסות בעולם ואפילו שופט בדימוס.
כללי התוכנית החדשה לגילוי מרצון צפויים להתפרסם לציבור בחודש פברואר.