הרשות לניירות ערך הודיעה היום (ראשון) כי העבירה את תיק החקירה בעניינה של חברת יונט קרדיט, שבראש הדירקטוריון שלה עמד שר האוצר לשעבר משה כחלון, לפרקליטות.
לפי החשד שעומד בבסיס החקירה, בעלי השליטה בחברה יצחק אזר, שי פנסו, שלמה אייזיק שהינם בעלי השליטה גם בחברת יונט קרדיט בע"מ ביצעו עבירות על חוק ניירות ערך וחוק העונשין, ובכלל זה עבירות דיווח, שימוש במידע פנים, גניבה בידי מורשה, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, זיוף, רישום כוזב במסמכי תאגיד, מרמה והפרת אמונים בתאגיד, שיבוש מהלכי משפט והלבנת הון.
כמו כן, ולפי החשד, נושאי משרה בכירים בחברה הציבורית ובניהם, יואב צבר משנה למנכ"ל וקצין הציות, דוד בן נעים שכיהן כסמנכ"ל כספים ויועץ לחברה הציבורית ומשה כחלון אשר כיהן כיו"ר דירקטוריון החברה הציבורית וכן נושאי משרה נוספים בחברה הציבורית בדרגים השונים, כמו גם מעורבים נוספים מחוץ לחברה, ביצעו בין היתר עבירות דיווח לפי חוק ניירות ערך ועבירות מרמה והפרת אמונים בתאגיד לפי חוק העונשין.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
משה כחלון
משה כחלון
משה כחלון
(צילום: שאול גולן)
"מדובר בחקירה מורכבת, מאומצת ומרובת חשודים שלוותה על ידי מחלקת ניירות ערך בפרקליטות מחוז ת"א (מיסוי וכלכלה) וכוללת חומרי חקירה רבים, ושבמהלכה בוצעו מספר רב של חקירות מעורבים ועדים, וכן בוצעו חיפושים רבים בבתים ומשרדים", נמסר מהרשות.
הפרשה הראשונה, נוגעת לעסקת הקצאה אשר במסגרתה הונפקו 2 מיליון מניות של החברה הציבורית והועברו לחברה הפרטית, כאשר תמורת המניות היו אמורים בעלי השליטה להזרים לחברה הציבורית כספים בסך 50 מיליון שקל. עפ"י החשד, בעלי השליטה בסיוע חשודים נוספים ובינהם בן נעים, תכננו עסקה לפיה יוכלו לקבל מניות של החברה הציבורית ללא כל תשלום בפועל של מזומן עבור אותן מניות אלא ע"י העברת כספים באופן מלאכותי הלוך וחזור מהחברה הציבורית אל הפרטית, העברת מספר לווים בעייתיים מהחברה הפרטית לציבורית כשהתוכנית היתה למכור בעתיד חלק מהמניות שקיבלו בהקצאה בשווי גבוה יותר ובכך להחזיר את תשלומי האג"ח של החברה הפרטית.
לפי החשד כאמור, בעלי השליטה בסיוע מעורבים נוספים, רימו את החברה הציבורית והציגו מצגי שווא במהלך אישור העסקה ובתקופה שאחריה כאשר בפועל קיבלו מימון מהחברה הציבורית לרכישת המניות ללא כל תמורה מבלי שהדבר אושר כנדרש, ומבלי שהנושא דווח לציבור.
בפרשה השנייה, על פי החשד, קיבלו בעלי השליטה שלא כדין, לכל הפחות 2.4 מיליון שקל אשר מקורם בחברה הציבורית. בנוסף ל-2.4 מיליון שקל האמורים, עלו סכומים נוספים החסרים בסניפה הצפוני של החברה הציבורית בסך של כ-10-15 מיליון שקל. על פי החשד, בעלי השליטה ונושאי משרה נוספים, בהם יו"ר דירקטוריון החברה משה כחלון, יואב צבר ודודו בן נעים ידעו בזמן אמת אך לא דיווחו לדירקטוריון על החוסרים ואי הסדרים החמורים בסניפה הצפוני של החברה הציבורית ובמסגרתם גם שני צ'קים בסך 5 מיליון שקל שלפחות חלקם עברו כאמור לבעלי השליטה.
עורך דינו של מר משה כחלון, נתי שמחוני, מסר בתגובה שהוא מברך על סיומה של החקירה והעברת התיק לפרקליטות, וכי הוא סמוך ובטוח שבסופו של יום, הפרקליטות תסגור את התיק ותגיע להחלטה מושכלת לפיה, לא דבק כל רבב במר כחלון.
עו"ד ערן שחם שביט ממשרד הרצוג, המייצג את איש העסקים שלמה אייזיק מסר: "חשוב להדגיש כי אין כל קשר בין חקירת חברת יונט קרדיט לבין תפקידו הציבורי, ועשייתו רבת השנים, של מר אייזיק למען ציבור סוכני הביטוח בין היתר כנשיא לשכת סוכני הביטוח. כאחד מבעלי השליטה בחברה, וכדירקטור בה, שלמה פעל, בזמן אמת, ודרש ללבן את הנושאים שהובאו בפניו, כחבר בדירקטוריון במהלך פעילותה. מר אייזיק השיב לכל השאלות שנשאל. אני משוכנע כי הפרקליטות תבחן את מכלול הנסיבות לעומקן ותיווכח כי כלל פעולותיו של מר אייזיק בתפקידו בחברה התבצעו כחוק".
פרקליטו של אזר, עו"ד גיא שנער ממשרד אייזנברג, שנער ושות', מסר: "עצם העברת התיק לפרקליטות אינה מהווה אינדיקציה לקיומה של תשתית ראייתית כלשהי, וכי ההחלטה אם ישנה הצדקה להעמדה לדין מצויה בסופו של דבר בידי הפרקליטות. למרשי ישנן טענות ונימוקים רבים ומבוססים אודות החשדות שיוחסו לו בחקירתו. טענות אלה אף נמסרו על ידו במהלך החקירה. אני סבור כי לאחר בחינה יסודית של העובדות תגיע הפרקליטות לכלל מסקנה כי אין בסיס להעמדתו לדין".
עו"ד מאור ברדיצ'בסקי ועו"ד אורי גולדמן המייצגים את יואב צבר מסרו: "מרשנו סמוך ובטוח כי לא דבק רבב בהתנהלותו וכי הפרקליטות תחליט לסגור נגדו את התיק".