קצת לפני השעה 22:00 (שלישי), מינהל הדלק והגז במשרד האנרגיה והתשתיות הודיע כי מחיר הדלק לא ישתנה בחצות הלילה שבין שלישי לרביעי ויישאר על 6.94 שקל לליטר לחמישה ימים בלבד, עד 5.11. עלות הסבסוד של מחיר הדלק לחמישה ימים עומדת על כ-35 מיליון שקל.
הסיבה להודעה המאוחרת במיוחד היא רשלנות של משרד האוצר, שם ניסו עד הרגע האחרון למצוא מימון להארכת הפחתת המס שבלעדיה המחיר היה מזנק ב-70 אגורות לליטר, ובינתיים השאירו את התחנות ואת משרד האנרגיה בחוסר ודאות. ברגע האחרון שר האוצר חתם על צו שמאפשר את השארת המחיר על כנו למשך חמישה ימים נוספים בלבד.
הפחתת המס על הדלק ב-99 אגורות מסתיימת הלילה בחצות, ולפי חישובי משרד האנרגיה המחיר של הדלק היה אמור לרדת ב-29 אגורות (קיזוז של ירידת המחיר שישראל משלמת על נפט והיחלשות השקל). לכן, אם הפחתת המס לא הייתה מוארכת המחיר היה מזנק ב-70 אגורות.
1 צפייה בגלריה
דלק
דלק
דלק
(צילום: shutterstock)
באוצר אמרו כבר בחודש הקודם שיתקשו למצוא מימון מעבר לכ-150 מיליון שקל בממוצע שבו מסבסדת הממשלה בכל חודש בשנה וחצי האחרונות את מחיר הדלק בישראל, אך כאמור משום מה חיכו עד הרגע האחרון. עד כה עלה הסבסוד לתקציב המדינה מאז אביב 2022 כ-2.5 מיליארד שקל של אובדן מיסי בלו ומס ערך מוסף, ועכשיו כאמור הסבסוד יעלה עוד כ-35 מיליון שקלים נוספים לחמישה ימים.
גורמים ממשלתיים ציינו בשבוע שעבר כי בימי מלחמה וכאשר הציבור כולל העסקים מצוי בקשיים והפסדים כספיים, אי אפשר להעלות על הדעת שהממשלה תאפשר עלייה במחירי הדלק, המשפיעים על רוב המחירים במשק ועל עלויות מפעלי התעשייה והעסקים.