היריון הוא תקופה נפלאה לכל אישה, שמעניקה חיים לעובר שבבטנה. עם זאת לא אחת נשים בהיריון חוות תופעות בריאותיות, רגשיות ונפשיות, שמכבידות עליהן את תשעת החודשים. זה מתחיל בבחילות בוקר והקאות, ממשיך לכאבי גב עקב המשקל הנוסף, וכלה בהרגשת מתח וחרדה לקראת הלידה.
הבשורה הטובה כפולה. ראשית רוב התופעות עוברות לאחר הלידה. כמו כן רוב התופעות בנות טיפול באמצעים אלטרנטיביים, ולאו דווקא באמצעות רפואה קלאסית.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
טיפולים, כגון שיאצו, טווינה, רפלקסולוגיה, יוגה, מדיטציה, דיקור סיני וצמחי מרפא, טובים להורדת רמות מתח ועצבנות, לשחרור כאבי גב ושרירים וגם לטיפול בבחילות, הקאות ועייפות. עם זאת, כדי למנוע חלילה נזקים, יש להיוועץ, לפני שמחליטים על הטיפול, ברופאים או מטפלים, שתחום התמחותם כולל טיפול בנשים בהיריון, ושיש בידם הכלים והידע לכך. הינה דוגמאות לפעילויות שמותרות בזמן היריון, עם הסתייגויות.

פעילות גופנית: הליכה, שחייה, להיזהר בקפיצה

פעילות גופנית מומלצת בזמן היריון, אבל עליה להיות מותאמת באופן אישי לכל אישה. לרוב ממליצים לנשים הרות על הליכה ושחייה, כי במים משקל ההיריון פחות מורגש.
עם זאת לא כל סגנון שחייה מומלץ לתקופה זו. נוסף על כך לא מומלץ במהלך הטרימסטר האחרון של ההיריון לעסוק בספורט "קופצני".

רפלקסולוגיה: מכף הרגל אל הגוף

כבר לפני אלפי שנים, במצרים, הבינו את מהות הרפלקסולוגיה - שלחיצות על נקודות בכף הרגל משפיעות על כל איברי הגוף. כיום זו שיטת טיפול מומלצת בהיריון, כטיפול שמקל תופעות פיזיות ורגשיות. כלי שיכול לסייע לבעיות, כגון בחילות והקאות וצרבות, כאבי גב ושרירים ובצקות ברגליים ואף ליצירת רוגע נפשי, שמסייע לשינה איכותית, שחשובה תמיד ובוודאי בתקופה זו.

שימו שמן: בעיסוי, באמבטיה, בחדר

אמבטיית שמנים, שיכולה להרגיע ולנקות את הגוף מרעלים, בהחלט מומלצת לאישה הרה, אבל לא בטמפרטורת מים גבוהה מ־39 מעלות. עוד חשוב לבדוק אם השמנים שמטופטפים למי האמבט, מותרים.
אחד השמנים המומלצים לאישה הרה הוא שקדים, שמשמש שמן נשא לכל השמנים (שחייבים להיות מהולים בשמן נשא). השמנים יכולים גם להיות מונחים בתוך מבער, כשהאדים המפוזרים בחדר, יכולים לזרוע רוגע ושלווה. למשל שמן אתרי נרולי מסייע להפגת חרדה ולשינה טובה ורגועה.

מחטים: לדקור במקום ובזמן

דיקור סיני מתאים לתקופת ההיריון, וממליצים לטפל בשיטה זו במיוחד בשליש השני והשלישי. הדיקור מתאים לנשים, שסובלות מכאבי גב ומכאבים באזורים אחרים בגוף, תוצאה של כובד העובר על גוף אימו. דיקור סיני בהיריון גם יכול להפחית את בחילות הבוקר, ואם יש, גם לאלו במהלך היום.

יוגה: מרגיעת גוף ונפש

היוגה יכולה לסייע להרגשה טובה במהלך ההיריון ולמוכנות הגוף ללידה. תרגילי יוגה בתקופה זו מותחים, מאריכים ויוצרים מרחב נשימה בגוף. עם זאת, לעומת הטרימסטר הראשון להיריון, שבו לרוב אין עדיין מגבלות פיזיות, בטרימסטרים השני והשלישי, שבהם הבטן גדלה, יש להתייעץ עם רופא או מומחה בתחום לגבי המותר והאסור, שלא להעמיס יותר מדי על הגוף.
כמו כן יש להיזהר בתרגילי נשימה. להיוועץ איזה מהם מותרים בתקופה זו. בנוסף יש הטוענים, כי תרגול יוגה הוא דרך טובה להתאוששות מהירה לאחר הלידה.

מדיטציה: רוגע נפשי וביטחון בעצמך

תרגילי מדיטציה מסייעים להפחתת מתח וחרדה, ומעודדים מצב של רווחה נפשית – Well Being. התרגילים, שכוללים תרגילי קשב, נשימות ותרגולים, מחברים להקשבה עצמית, לשלמות ולנינוחות של כאן ועכשיו. השקט הנפשי בהיריון מסייע גם לרוגע ולשלווה של העובר.

דיקור

דיקור סיני מותאם לאישה הרה לאחר אבחון ובהתאם לשבוע ההיריון על ידי מטפל המומחה לכך. דיקור במהלך תקופה זו תורם לאיזון רמות האנרגיה בגוף, ויכול לסייע בהפחתת תשישות ועייפות. הוא גם מסייע בהקלה של בחילות והקאות.

עיסוי

במהלך ההיריון לא מעט מהנשים סובלות מכאבי גב ואגן ומשרירים תפוסים וכואבים. העיסוי משפיע על מערכת הלימפה, כך שתעבוד טוב יותר, ומונע בצקות.
עיסוי מרגיע ומפנק יכול לשחרר שרירים כואבים, להפיג מתחים, לסייע בהקלה של כאבי הגב, לסייע לאיכות השינה ולשפר את זרימת הדם. גם במקרה זה חובה להיוועץ ברופא או מומחה בתחום, כדי לדעת ולהבין את המותר והאסור.