בחודש שעבר נרשמה במרכז הרפואי קפלן ברחובות פריצת דרך משמעותית בתחום רפואת הלב, עם פתיחתו של מרכז הלב המשודרג והגדול בישראל.
המערך, שממוקם בבניין אשפוז חדש וממוגן, מעניק לחולי הלב מעטפת טיפולית כוללת מהאבחון ועד השיקום (One Stop Shop), ומייתר את ההתרוצצויות והטרטורים בין גורמי המקצוע השונים, הנמצאים כל אחד במקום אחר. לצד זאת, התחדש המרכז בטכנולוגיות המובילות והמתקדמות בתחום, לרבות CT לבבי, לטובת יצירת מעטפת שלמה למטופלים, והכל במקום אחד.
המערך הקרדיולוגי בקפלן מקבוצת כללית הוא מהמובילים בתחום רפואת הלב, עם מומחים מנוסים בצנתורי לב, הדמיה תלת-ממדית, השתלת מסתמים בצנתור, יחידת קוצבים מובילה, מרפאות ייחודיות ושימוש בטכנולוגיות חדשות מהמתקדמות בעולם.
3 צפייה בגלריה
(צילום: גלעד שעבני שופן)

לדברי פרופ' קובי ג'ורג', מנהל המערך הקרדיולוגי במרכז הרפואי קפלן, הקמת מרכז לב גדול ומאוחד, המאגד יחד את כל יחידות הטיפול הרלוונטיות, הוא תוצאה של תכנון ממושך ומדוקדק, שבחן את כלל הצרכים בתחום. ואכן המרכז החדשני, המצויד בתשתיות המתקדמות ביותר ובקדמת הטכנולוגיה, מהווה עבור המטופלים בשורה של ממש.
המרכז החדש נחלק למערך אשפוזי ומערך אמבולטורי. המערך האשפוזי כולל טיפול נמרץ לב, מחלקת ביניים לחולים קרדיולוגיים וחולים לאחר ניתוחי לב (כירורגיה) וכן אשפוז יום.
במערך האמבולטורי פועלות מחלקת קרדיולוגיה לא פולשנית, מחלקת אקו לב הגדולה בארץ (הכוללת אקו לב במאמץ, הולטרים, בדיקות מאמץ וכו'), מחלקה אלקטרו־פיזיולוגיה (קוצבים וחשמל) ומחלקת צנתורים.
3 צפייה בגלריה
פרופ' קובי ג'ורג'
פרופ' קובי ג'ורג'
פרופ' קובי ג'ורג'
(צילום: גלעד שעבני שופן)

"שהכלים יתחברו להרמוניה"
העוגן המרכזי של מרכז הלב הוא חדרי הצנתורים המתקדמים, הכוללים את הטכנולוגיות החדשניות ביותר בתחום. במרכז הלב החדש בקפלן קיימים כיום ארבעה חדרי צנתורי לב, שלושה מהם ממוגנים ואחד נוסף היברידי, המיועד הן לצנתור והן לניתוחי לב המבוצעות בו זמנית.
עוד פועלים במקום מכון שיקום לב, ובו שני אולמות התעמלות גדולים. חשוב לדעת, ששיקום הלב הוא פונקציה מרכזית שפועלת לשם מניעה שניונית. כל חולה שעבר התקף לב, צנתור, קוצב או ניתוח, זכאי לשיקום לב בסל הבריאות. מדובר במערכת שלמה, שתפקידה לטייב את כל אחד מגורמי הסיכון כדי למנוע חזרת האירוע. לצד השיקום פועל מערך התמיכה והשירות למניעה ראשונית (למי שאובחנו עם בעיה לבבית) ושניונית (לבעלי גורמי סיכון), וכן מחלקת אי ספיקת לב גדולה, הכוללת מרפאות מתמחות של אי ספיקה, שריר הלב, לב האישה, גנטיקה של קרדיולוגיה ועוד.
מחלקה נוספת ומהפכנית בתפיסתה ברמה העולמית היא מחלקת הדמיה לבבית מתקדמת. "מדובר בחזון שלי, שמתממש לראשונה", אומר בהתרגשות פרופ' ג'ורג' ומפרט: "לראשונה כל אמצעי ההדמיה המתקדמת התכנסו במחלקה אחת. בדרך כלל CT ו־MRI נעשים במחלקה רדיולוגית, ומיפויי לב, הכרוכים בחומר רדיואקטיבי, נעשים במרפאה גרעינית. אחרי עבודת תכנון ממושכת מאוד כינסנו את כל הפונקציות הללו למחלקה אחת אחודה, המאפשרת שליטה וניהול מלא של הקרדיולוגים, והם אלה שמתפעלים אותה באופן בלעדי. המהלך כרוך בתקציבי עתק ובחשיבה מעמיקה ברמת בינוי ומכשירים מתקדמים, שדורשים כוח אדם מיוחד של טכנאים וטכנולוגים. היתרונות הם כולם לטובת המטופלים שלנו. הכול נעשה במקום אחד ובאופן מתואם על ידי כלל אנשי המקצוע, והכל – לטובת המטופל. זה משפר את איכות הטיפול, מאפשר לשפר את הרצף הטיפולי ואת איכות החיים של המטופלים, שפעמים רבות קשה להם להתנייד".
עוד פועלת במכון יחידת מחקרים קליניים רחבת היקף, שבמסגרתה מקדמים טיפולים, מכשור או תרופות ניסיוניים שטרם הושלם תהליך אישורם, והם ניתנים לחולים תחת השגחה קפדנית ובאישור משרד הבריאות. פרופ' ג'ורג' מסביר כי "במסגרת היחידה, נפתחה מחלקת עם תנאי אשפוז והשגחה מלאים למחקרים ב"שלב 1" (PHASE 1), שבה ניתנים הטיפולים הניסיוניים. בישראל פועלות כיום מחלקות ספורות כאלה, שאינן ספציפיות ללב, לכן מדובר ביחידה ייחודית ובלעדית, שנועדה לטפל במחלות קשות, למשל חולים עם מדדי כולסטרול עצומים שמפתחים התקפי לב בגיל 20, והתרופות לא משפיעות עליהם. אלה מועמדים מצוינים לטיפול הניסיוני". מדובר בתרופות חדשניות ביותר שניתנות לראשונה לבני אדם ותכליתן עריכה של הגנים האנושיים אשר אחראים לייצור גורמי שונים אשר מעלים את רמות הכולסטרול בדם. החדשנות בין השאר היא במתן חד פעמי ולכן החיים של תרופות אלה.
יותר מ־300 אנשי צוות מאיישים את המערך המתקדם, ובהם רופאים מומחים ומתמחים בקרדיולוגיה, צוות אחיות נרחב, טכנולוגים בתחומי אקו לב, מיפוי לב, צנתורים, בדיקות קוצבים וצנתורי לב וכן טכנאי הרנטגן. לאלה מצטרף מערך שלם של כוח עזר, מנהלות אדמיניסטרטיביות ומזכירות לכדי צוות גדול מאוד שנדרש לשיתוף פעולה מלא. "לכל אחת מהיחידות יש מנהל ואחות אחראית, כשהרעיון הוא לחבר את הכול כדי שהכלים יתחברו להרמוניה. העיקר זה להעניק את הטיפול הטוב ביותר לחולים ולהקטין את סרבול שנוצר עקב הצורך לבצע בדיקות אמבולטוריות שונות בתחום הלב", מסכם מנהל המערך.
3 צפייה בגלריה
(צילום: גלעד שעבני שופן)

משדרגים למענכם
מרכז הלב, שנחנך בנובמבר 2023 במרכז הרפואי קפלן מקבוצת כללית, ממקום בבניין אשפוז ג' החדש, שנבנה על שטח של כ־23 אלף מ"ר וכולל לצד מרכז הלב, שלוש מחלקות פנימיות, מרפאות עיניים ויחידת דיאליזה. המבנה הוקם בסטנדרט הגבוה ביותר ומצויד במכשור ובציוד רפואי מתקדם ביותר, עובדה שמרחיבה משמעותית את היכולת של בית החולים לקלוט ולהעניק שירות רפואי מקצועי ואיכותי למטופלים. בבניין 173 מיטות אשפוז ומרחבים ממוגנים, בין היתר במחלקות פנימיות, יחידת הצנתורים, טיפול נמרץ לב, יחידת שיקום הלב ועוד. השלמתו, שהייתה צפויה רק בעוד מספר חודשים, הוקדמה בצל מלחמת "חרבות ברזל".