עד לא מזמן מרבית חולי הסרטן טופלו באופן זהה – באמצעות כימותרפיה. התקדמות המדע בשנים האחרונות, הביאה לפיתוח של תרופות ממוקדות מטרה ואימונותרפיות. התאמה אישית ומדויקת ביותר של הטיפול לכל חולה, הפכה לגישה רפואית מובילה כיום בתחום האונקולוגיה. איך זה קורה? בעזרת אבחון מדויק של הפרופיל הגנומי של הגידול – המתבטא אצל כל מטופל באופן שונה – ואיתור השינויים הגנומיים (מוטציות) שהם "הדלק" לשגשוג המחלה. אלה מאפשרים להתאים את הטיפולים שעשויים להשפיע באופן המיטבי על המטופל.
הודות לשימוש בטכנולוגיה של ריצוף גנים עמוק בשיטת NGS (Next Generation Sequencing) ניתן לאתר מוטציות ומאפייני מחלה נוספים במספר רב של גנים במקביל, ולתכנן אסטרטגיית טיפול אינדיבידואלית לכל חולה. זוהי הלכה למעשה "רפואה מותאמת אישית". מספר בדיקות גנומיות מבוססות ריצוף גנים עמוק, מסייעות להתאים את התרופה היעילה ביותר, כאשר לכל אחת מהבדיקות מאפיינים ויכולות שונים. השלב שבו הרופא המטפל בוחר בסוג הבדיקה הוא שלב משמעותי מאוד, וחשוב שהחולה ובני משפחתו יכירו את הפרמטרים החשובים בבדיקה גנומית, טרם בחירתה.
2 צפייה בגלריה
(צילום שאטרסטוק)

סריקה של 648 גנים
אחת הבדיקות הגנומיות המקיפות המתקדמות לאיתור מוטציות ספציפיות בגידול הסרטני היא בדיקת Tempus xT (טמפוס). בבדיקה זו מתבצע ריצוף גנים בטכנולוגיית ריצוף גנים עמוק בשיטת NGS. הבדיקה פותחה מתוך הבנה שיש לבצע ריצוף מקיף של הדנ"א בגידול, ולהשוות אותו לריצוף דנ"א מרקמה תקינה של המטופל. השוואת הריצופים מאפשרת לקבוע כי המוטציות שנמצאו בגידול ספציפיות לגידול ולפיכך מאפשרת למפות באופן מדויק את המוטציות התורמות לשגשוג תאי הגידול, וכפועל יוצא מכך להתאים טיפול יעיל.
הבדיקה סורקת 648 גנים ברמת הדנ"א, שנבחרו בקפידה כקשורים במחלות סרטן שונות. העובדה שהבדיקה מזהה את כל סוגי השינויים הגנומיים שיש להם חשיבות טיפולית, מאפשרת גם לאתר את מירב האפשרויות הטיפוליות הרלוונטיות. כמו כן, הבדיקה מספקת מידע חשוב על שינויים גנטיים תורשתיים שזוהו בריצוף הדנ"א מרקמה התקינה של המטופל ורלוונטיים לטיפול בו ואף לבני משפחתו. ב־98.2% מהמקרים הבדיקה תדווח על מוטציה נקודתית נכונה וב־99.95% על אי קיום מוטציה. בהתאם לממצאים, יפוענח הפרופיל הגנומי של הגידול ויופק דוח המפרט את אפשרויות הטיפוליות הקיימות.
פרט לריצוף הדנ"א, בדיקת Tempus xT משלבת ריצוף רנ"א מלא של כל הגנום, 23,000 גנים, המספקים מידע על המשמעות הביולוגית של השינויים שזוהו בריצוף הדנ"א. למעשה, הבדיקה מאפשרת להוסיף מידע המכוון לטיפולים שלא ניתן לאתר בריצוף הדנ"א בלבד.
בנוסף ישנם מקרים (בין 2%-5%) שנמצאו גרורות, אולם מקור הגידול הראשוני – אינו ידוע. כלומר למרות הבדיקות השונות שנעשו, לא הצליחו לאתר את האיבר שממנו התפתח לראשונה הגידול. במקרים אלו, בדיקת Tempus xT מאפשרת למצוא את מקור הגידול הראשוני עם 90% הצלחה.
2 צפייה בגלריה
ד"ר לויטס
ד"ר לויטס
ד"ר לויטס
(צילום שולמית מלכה אוחיון)

הבדיקה הביאה לאבחנה מפתיעה
ד"ר דינה לויטס אונקולוגית בכירה במרכז הרפואי אסותא אשדוד מספרת על מקרה, שמדגים היטב את חשיבות הבדיקה ומשמעותה: "לבית החולים שלנו הגיעה חולה בת 71, שדיווחה על חולשה ברגליים והופנתה למיון. בדיקת CT שעברה, העלתה חשד לגוש בשער הריאה וגם גרורות בבלוטות הלימפה, בבטן, במפשעה, במוח ובעצמות שבחוליות הגב. היות שהיא גם מעשנת כבדה כבר המון שנים, וסובלת מ־COPD, היה סביר מאוד שמדובר במקרה של סרטן ריאה. העובדה שנמצאו אצלה גרורות בעיקר בבלוטות הלימפה, הביאה אותנו לערוך לה אבחנה מבדלת של סרטן בבלוטות הלימפה". ד"ר לויטס מספרת שבבית החולים נטלו ביופסיה מבלוטת הלימפה במפשעה, והבדיקה הראתה בוודאות שהמקור אינו במערכת הלימפה. "למרות הממצאים, עדיין הייתה לנו אבחנה מבדלת בין סרטן שלפוחית השתן, סרטן ריאה או סרטן השד, ולפי התמונה הקלינית נדרשנו להחליט את הסוג הרלוונטי, ובהתאם לכך להתאים טיפול. אלא שאותו גוש שהתגלה בחוט השדרה, לחץ על העצבים וגרם לשיתוק ברגלי המטופלת, ומבחינתנו כרופאים, מדובר במצב חירום", היא מוסיפה.
הצוות הרפואי החליט להתחיל בטיפול קרינה, ולאשפז את המטופלת במחלקה האונקולוגית. "עקב הפיזור הלא אופייני של הגרורות והסבירות הגבוהה שהמחלה נגרמת ממוטציה, המלצתי לה לבצע בדיקת טמפוס כדי שנוכל בסבירות גבוהה מאוד למצוא את מקור הגידול", הסבירה ד"ר לויטס. "עד קבלת התוצאות נתנו לחולה כימותרפיה שמותאמת לגידול שמקורו בריאה, ללא תוספת טיפול אימוני, כשהתוכנית הייתה להוסיף טיפול כזה בהמשך. תוצאת הבדיקה העלתה, שב־88% מדובר דווקא בסרטן שד מסוג HER2. הגילוי הזה 'זורק' אותנו מיד לטיפול ביולוגי אחר, שמיועד לגידולים מסוג HER2. שלא לדבר על כך שאם היינו נותנים לה טיפול לא מתאים, היא לא הייתה מגיבה ואף היינו עלולים לפגוע בה".
איך נערכת הבדיקה ולמי היא מיועדת?
"בלוק פארפין או חתכים מרקמת הגידול כפי שנדגמו בביופסיה או ניתוח וגם מבחנה עם רוק או דם מרקמה בריאה נשלחים למעבדה בארצות הברית. במעבדה מרצפים את הדנ"א וה־רנ"א של הגידול ומשווה לריצוף הדנ"א מדגימת הדם כדי לאתר מוטציות שהאדם נולד איתן. הפענוח לוקח כשבועיים. הבדיקה יעילה לכל סוגי המחלות האונקולוגיות הסולידיות, דוגמת מעי גס, שד, ריאה וכיוב' וגם לגידולים המטואולוגיים", אומרת ד"ר לויטס. "הבדיקה חושפת את המקור הגידול, את סוגו ומאפשרת התאמה של טיפול ממוקד יותר, בהתאם למאפיינים הביולוגיים של הגידול. בנוסף, אמליץ על הבדיקה גם למטופל שניסינו איתו הרבה קווי טיפול שמוצו ללא תגובה, מפני שזו מסייעת למצוא מידע נוסף על הגידול ובכך אוכל להתאים עבורו את הטיפול היעיל ביותר".