בשנים האחרונות אנו מגלים יותר ויותר טכנולוגיות ומיזמים חדשניים, שמטרתם צמצום זיהום האוויר ושיפור איכות הסביבה שלנו. אך אחד הכלים המרכזיים והיעילים ביותר לשיפור מרקם החיים הסביבתי שלנו הומצא בכלל לפני יותר מ־250 שנים – הרכבת. כאמצעי הסעת המונים, כל נסיעה ברכבת חוסכת זיהום אוויר ופקקים וכמובן, מגבירה את בטיחות הנסיעה עבור כולנו.
3 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות רכבת ישראל)
רכבת ישראל מפעילה כ־600 רכבות נוסעים מדי יום ועוד עשרות רבות של רכבות מטען. כל רכבת נוסעים מורידה מהכבישים מאות רבות של מכוניות פרטיות, וכל רכבת מטען מורידה כ־70-60 משאיות. שערו בדמיונכם כמה מכוניות פרטיות ומשאיות היו מתווספות לפקקי התנועה לולא רכבת.
אך הרכבת לא קופאת על שמריה, ומקדמת היום מיזמים רבים שתפקידם למשוך משתמשים נוספים ולשפר את איכות החיים של כולנו.
ודאי שמעתם על פרויקט החשמול שמקדמת רכבת ישראל, כחלק מתנופת הפיתוח הלאומית. אך מעבר לרכבות החשמליות החדישות, שמשדרגות את הנוף ומעניקות לנוסעים נסיעה נוחה וידידותית, ישנם יתרונות רבים להפעלת רכבות באמצעות חשמל, חלקם מגיעים עד לכיס האישי שלנו.
עד כה הסבה רכבת ישראל כ־70% מתשתיות המסילה לחשמל, ומפעילה מדי יום מאות רכבות חשמליות ידידותיות יותר לנוסע ולסביבה, בהשוואה לקטרי הדיזל. הקו החשמלי הראשון נחנך ב־2018, עם פתיחת הקו החדש בין תחנת ירושלים יצחק נבון לנתב"ג, קו שהורחב בהמשך לתחנות תל אביב והרצליה, ופועל כיום גם במתכונת של קווי לילה עד לתחנת בנימינה. מאז נוסעים רבים יותר נהנים מנסיעה חשמלית וחדשנית, כמו הנוסעים בקו הרצליה-אשקלון, דרך כל תחנות השרון, קו בנימינה-רחובות וקו מודיעין-ירושלים, שנחנך לפני כשנתיים.

מהירה, נעימה, שקטה וקצרה יותר

רכבות חשמליות, בשונה מרכבות הדיזל, משתמשות באנרגיה ישירות מרשת החשמל הרכבתית, ועיקר צריכת האנרגיה שלהן מתרחשת בזמן ההאצה והיציאה מהתחנה. למעשה, בתנאים מסוימים, כגון ירידה במדרון, רכבות חשמליות מסוגלות לייצר אנרגיה שחוזרת לרשת החשמל ומשמשת להפעלת רכבות אחרות לאורך תוואי המסילה. כך הרכבת צורכת פחות חשמל, ובעתיד, עם השלמת פרויקט החשמול, אף תזוכה על החשמל שנוצר.
3 צפייה בגלריה
רכבת משא, מורידה ביום 60-70 משאיות מהכביש
רכבת משא, מורידה ביום 60-70 משאיות מהכביש
רכבת משא, מורידה ביום 60-70 משאיות מהכביש
(צילום: באדיבות רכבת ישראל)
באמצעות הזנה חשמלית, רכבת ישראל מסוגלת להפעיל מספר קרונות רב יותר, ובכך להסיע יותר נוסעים בזמן נתון. כך למשל, רכבות ה־DDEMU החדשות מבית סימנס, שהחלו לפעול בארץ, מאפשרות כבר היום הפעלת רכבות ארוכות ומרווחות יותר באורך 12 קרונות, עם כ־1,300 מקומות ישיבה. פרט לכך, פרויקט החשמול תורם לשיפור איכות הסביבה בכל רחבי הארץ. צמצום זיהום האוויר ניכר באופן משמעותי בתחנות, כמו תל־אביב השלום, חולון ובת ים יוספטל, בהן מנוטרת רמת הזיהום בתחנה. מאז המעבר לרכבות חשמליות, נרשמה ירידה משמעותית בזיהום האוויר הנמדד בתחנות. עם התקדמות פרויקט החשמול והפעלת יותר רכבות חשמליות, תוכל רכבת ישראל להעניק לנוסעים חוויית נסיעה מרווחת הרבה יותר, עם תדירות גבוהה יותר ועם אפס פליטת מזהמים לאוויר.

תרומה לסביבה – לא באמצעות חשמל בלבד

פרויקט החשמול מתבצע במקביל למיזמים נוספים, שיתרמו לשיפור באיכות הסביבה ולצמצום זיהום האוויר. כך למשל, בימים אלו מקודם על תוואי כביש 6 פרויקט המסילה המזרחית באורך של כ־65 ק"מ. מלבד תרומה לקידום הפריפריה – עם פתיחתן של חמש תחנות חדשות בחדרה מזרח, טירה-כוכב יאיר, אלעד, שוהם וטייבה - המסילה המזרחית תאפשר להפעיל רכבות משא רבות יותר לשינוע הסחורות. זאת באמצעות פתיחה של ציר נוסף בין צפון הארץ למרכזה ודרומה, תוך עקיפת העומס באיילון. רכבות המשא תורמות באופן ישיר להורדת זיהום האוויר, שכן רכבת משא אחת מורידה 60-70 משאיות מזהמות מהכביש, ובכך גם משפרות את תנאי הדרך עבור הנהגים.

צמצום הזיהום ויוקר המחייה

דרך נוספת להגדיל את השינוע הרכבתי היא חיבור אסטרטגי של מסילות הרכבת לנמלי הים החדשים, שאותו מקדמת בימים אלו רכבת ישראל בשיתוף עם חברת נמלי ישראל בצפון. באמצעות חיבור מסילתי לנמלי אשדוד וחיפה, יתאפשר שינוע סחורות רכבתי מקצה לקצה, ללא הצורך בשינוע תחבורתי נוסף שתורם לזיהום האוויר ומבזבז זמן ומשאבים חיוניים. שינוע רכבתי חשמלי ישירות מנמלי הים יסייע בפתיחת צוואר הבקבוק הלוגיסטי שמייצרת הובלה באמצעות משאיות, ובהמשך יתרום גם להפחתת יוקר הסחורות, שכן השינוע הרכבתי משתלם הרבה יותר מזה שמתבצע באמצעים תחבורתיים חלופיים.
3 צפייה בגלריה
במרכז מצד ימין שיקו זנה, מנכ"ל רכבת ישראל, לשמאלו עו"ד משה שמעוני, יו"ר דירקטוריון רכבת ישראל
במרכז מצד ימין שיקו זנה, מנכ"ל רכבת ישראל, לשמאלו עו"ד משה שמעוני, יו"ר דירקטוריון רכבת ישראל
במרכז, מצד ימין שיקו זנה, מנכ"ל רכבת ישראל, לשמאלו, עו"ד משה שמעוני, יו"ר דירקטוריון רכבת ישראל
(צילום: באדיבות רכבת ישראל)
עו"ד משה שמעוני, יו"ר דירקטוריון רכבת ישראל: "אנו פועלים בכל הרמות לקידום התחבורה הרכבתית של העתיד, שתגדיל בשנים הקרובות את מספר הנסיעות ברכבת מ־70 מיליון בסוף העשור הקודם ל־300 מיליון ב־2040. השקעות אלה יאפשרו צמצום משמעותי של זיהום האוויר, לצד הפחתת גודשי התנועה ושיפור בטיחות הנסיעה. לאחרונה אישר הדירקטוריון בראשותי תוכנית הצטיידות רחבת היקף בקרונות חדשים, וכן קידמנו הסכם מקרקעין בשיתוף רמ"י לבניית מתחמים תחבורתיים מתקדמים, שיכללו עירוב שימושים בין אמצעי תחבורה, מסחר, תעסוקה ומגורים. כל אלה, לצד מהפכת התשתיות שאנו מבצעים, יאפשרו מעבר של יותר משתמשים לתחבורה ציבורית, וישפרו משמעותית את מרקם החיים הסביבתי".
שיקו זנה, מנכ"ל רכבת ישראל: "הרכבת מוכיחה את עצמה שוב כאמצעי התחבורה היעיל ביותר, המסוגל לשפר את מרקם החיים ברמה הלאומית והסביבתית. אנחנו ממשיכים לתכנן ולבצע השקעות רחבות היקף בתשתיות, שישפרו עוד יותר את קידום הפריפריה, יגבירו את הבטיחות בדרכים של כלל משתמשי הדרך ויצמצמו באופן משמעותי את זיהום האוויר. כל זאת תוך שימת דגש על שירות מיטבי לנוסעים".