שנת הלימודים האקדמית הנוכחית נפתחה במכללה הטכנולוגית באר שבע, המציינת בימים אלה את שנת ה־70 להקמתה, עם תוספת משמעותית ביותר: חנוכתו של TCB - SCHOOL OF DESIGN, בית הספר לעיצוב של המכללה. בית הספר החדש כולל ארבע מגמות לימוד: אדריכלות ועיצוב פנים, תקשורת חזותית, אדריכלות נוף ועיצוב תעשייתי, מגמה שהחלה לפעול בתחילת שנת הלימודים הקודמת.
אחד היתרונות הגדולים בלימודים ב־TCB SCHOOL OF DESIGN, מלבד קיומן במהלך השנה של ארבע הרצאות משותפות לכל המגמות עם מרצים אורחים מובילים בתחומם, הוא שיתוף הפעולה הפורה בין המגמות השונות בבית הספר. במסגרת שיתוף פעולה זה, לומד כל סטודנט באחת המגמות קורס בן 2 או 3 שעות שבועיות במגמת לימוד אחרת, במטרה להרחיב את מגוון הקורסים וההכשרה של הסטודנט בכל תחום העיצוב.
3 צפייה בגלריה
לא מפסיקה להתחדש. המכללה הטכנולוגית באר שבע
לא מפסיקה להתחדש. המכללה הטכנולוגית באר שבע
לא מפסיקה להתחדש. המכללה הטכנולוגית באר שבע
(צילום: באדיבות המכללה הטכנולוגית באר שבע)
כך למשל, סטודנטים במגמת אדריכלות ועיצוב פנים לומדים קורס "תכנון באמצעות צמחייה" של מגמת אדריכלות נוף וכן קורס "עיצוב ריהוט" של מגמת עיצוב תעשייתי, וסטודנטים במגמת אדריכלות נוף לומדים קורס "עקרונות העיצוב בשיווק מדיה חברתית" של מגמת תקשורת חזותית וקורס "עיצוב אלמנטים בנויים" של מגמת עיצוב תעשייתי.
שיתוף פעולה פורה זה מיועד להעלות את הרמה של פרויקט הגמר של כל סטודנט, להרחיב את היקף הידע שלו בתחום העיצוב ולאפשר לימודים אטרקטיביים יותר לכמה שיותר סטודנטים.
בנוסף מפעילות ארבע המגמות פעם בשנה פרויקט עם ולמען הקהילה, בניסיון לבצע שינויים בחזות שכונה א', שבה שוכנת המכללה הטכנולוגית בפרט והעיר באר שבע בכלל. זאת ועוד, בכל סמסטר יוצאים הסטודנטים בבית הספר לעיצוב לסיור מרחיב ידע בנושאים שונים, בהדרכת צוות מרצים מהמגמות השונות.

המכללה ככור היתוך

הביקוש ההולך וגובר להנדסאים במשק הישראלי מלווה יד ביד את ההתרחבות העקבית של מסלולי הלימוד במכללה הטכנולוגית באר שבע, שנטעה יתד בנגב בשנת 1954, ומאז צומחת, משתכללת ומתעדכנת בהתאם לצורכי השעה. במרוצת השנים הכשירה המכללה מעל 65 אלף הנדסאים, הנשאבים במהירות לאינספור תעשיות ישראליות – בנייה, ביטחון, הייטק, עיצוב, רפואה ועוד ועוד. כור ההיתוך של המכללה מכשיר ומעצב הנדסאים באמצעות 15 מסלולי לימוד מרכזיים, הנפרשים על פני 23 התמחויות משנה, בתחומי ידע ייחודיים. במסלולים השונים לומדים השנה כ־1,700 סטודנטים, ואליהם מצטרפים עוד כ־500 סטודנטים הלומדים במרכז ההשתלמויות. בסך הכול מדובר בכ־2,200 סטודנטים.
3 צפייה בגלריה
יותר מ 65 אלף בוגרים. טקס חלוקת הדיפלומות בשנה שעברה
יותר מ 65 אלף בוגרים. טקס חלוקת הדיפלומות בשנה שעברה
יותר מ- 65 אלף בוגרים. טקס חלוקת הדיפלומות בשנה שעברה
(צילום: באדיבות המכללה הטכנולוגית באר שבע)
המגוון הרחב והבלתי שגרתי של מסלולי ההנדסאים מציב את המכללה הטכנולוגית באר שבע כאחד המרכזים הטכנולוגיים הגדולים בארץ. תחומי הלימוד במכללה נפרשים על פני המקצועות הנדסאי בניין, קירור ומיזוג אוויר, חשמל, אלקטרוניקה, בקרה ואוטומציה, מכונות, תוכנה, תעשייה וניהול, מכשור רפואי, כימיה ועוד. "אפשר בהחלט לומר שלאורך השנים מספקת המכללה הטכנולוגית באר שבע למשק הישראלי, בעיקר בדרום ובמרכז הארץ, חלק משמעותי מכוח העבודה החיוני להתפתחותו", מסביר מנכ"ל המכללה יעקב דור.
"כ־90% מבוגרי המכללה הטכנולוגית משולבים בתעשייה במקצועות שלמדו אצלנו", מספר דור ומציין שבניגוד לכל תואר אקדמי אחר, הקוהרנטיות בין המידע וההתנסות של הסטודנטים בזמן לימודי ההנדסאים ובין הנדרש בתעשייה היא עצומה ומהווה יתרון רב ערך להשתלבותם המהירה של הבוגרים בעבודות בתחומי לימודיהם. הוא מחזק את דבריו בנתון נוסף: מעל 12% מהנרשמים למכללה הטכנולוגית מדי שנה הם אקדמאים, שסיימו תואר ראשון ובחלקם אפילו תואר שני, ולומדים במכללה השכלה טכנולוגית קונקרטית.

המכללה כמנוע הכשרה

המכללה הטכנולוגית באר שבע מקיימת זה עשרות שנים קשרים הדוקים עם חברות וארגונים מובילים במדינה, וממנפת איתם יוזמות ושיתופי פעולה פוריים. בין החברות והארגונים נמנים "אלביט", "אינטל", חברת החשמל, "טבע", רכבת ישראל, כימיקלים לישראל, הקריה למחקר גרעיני, "וישיי" ועוד. שיתופי הפעולה הללו מניבים לסטודנטים הלומדים במכללה אפשרויות לקבלת מלגה מלאה או חלקית, פרקטיקום ועוד.
3 צפייה בגלריה
שנה של מצוינות טכנולוגית. המכללה הטכנולוגית באר שבע
שנה של מצוינות טכנולוגית. המכללה הטכנולוגית באר שבע
שנה של מצוינות טכנולוגית. המכללה הטכנולוגית באר שבע
(צילום: באדיבות המכללה הטכנולוגית באר שבע)
לימודי ההנדסאים במכללה הטכנולוגית באר שבע נערכים במסלול בוקר לאורך שנתיים או במסלול ערב במשך שלוש שנים. תנאי הקבלה אינם מחייבים מעבר בחינה פסיכומטרית, אלא בגרות מלאה או חלקית, כאשר ניתן להשלים את החסר בשנת מכינה טכנולוגית.
ודור מסכם: "אני מאמין גדול בעולם ההנדסאים ורואה לנגד עיניי את תרומתו המשמעותית לפריון המשק ולצמיחתו. אחד המסלולים הפופולריים במכללה הוא הנדסה אזרחית, כשלאור הפיתוח המואץ בנגב, מצוקת הדיור ואירועי 7 באוקטובר והצורך בשיקום, עולה כבר היום הדרישה לכוח אדם נוסף בענף, ובין היתר להנדסאי בניין, חשמל, מערכות מיזוג וכן הלאה. המכללה משמשת כמנוע הכשרה עצום של הון אנושי איכותי, הבשל לענות על הצרכים הבוערים של המשק בתוך זמן קצר במיוחד".
לפרטים נוספים ניתן להיכנס לאתר: https://tcb.ac.il