הטעם האמיתי של ירושלים

יום ירושלים הוא לגמרי היום שלהן - המארחות הירושלמיות הפותחות את בתיהן למפגשי היכרות, פולקלור ואמנות.
אפרת חלמיש, תושבת עיר דוד מזה כ־30 שנה, אמא ל־10 ילדים, סבתא ל־6, יועצת חינוכית, מאמנת אישית ומדריכת נשים וכלות, מקבלת אותנו על המרפסת הגדולה מול הנוף המטורף של עיר דוד.
אפרת גרה ממש מעל מעיין השילוח, והיא מספרת בפתיחות על החיים בעיר דוד, על הצמחת משפחה במקום ייחודי שכזה, על הקשיים והאתגרים, המניעים והחלומות.
אפרת היא מארחת ביתית, אחת מכ־70 נשים בירושלים הנותנות מענה להנאה הכי גדולה של כולנו: להציץ לבית של מישהו אחר.
את הצורך הזה זיהתה יזמת התיירות החברתית יעל קורלנדר כשהייתה בביקור בסין, והגיעה איתו לאורלי בן־אהרון מנהלת המחלקה לקידום נשים באגף חברה בעירייה ירושלים. יחד הן איתרו והכשירו נשים מכל קשת החברה הירושלמית תחת מיזם "נשים וסיפורים בירושלים": חילוניות, חרדיות, דתיות לאומיות, נוצריות וערביות, מכל רחבי העיר, המאפשרות הצצה נדירה לביתן ולאורח חייהן המיוחד, בדרך כלל בשילוב כיבוד קל.
האירוח הביתי הוא חלוץ מיזמי התיירות החברתית בישראל, חלק מהטרנד העולמי של תיירות חברתית המאפשרת הכרות מיד ראשונה עם פולקלור, אמנות, תרבות, וסיפורי חיים.
המיזם מאפשר לנשים הירושלמיות ליהנות מעצמאות כלכלית ולהתפרנס מאירוח ביתי אותנטי, תוך יצירת מודל של שיתופי פעולה ביניהן, תמיכה ולמידת עמיתות, ולמבקרי העיר - הזדמנות להכיר את היופי האמתי שבין חצרות בתי האבן העתיקים, ולשמוע את סיפורן האישי המרתק של נשים ירושלמיות מכל המגזרים.
70 הנשים חברות קהילת "נשים וסיפורים בירושלים" ייצרו מודל של שיתופי פעולה ביניהן, תמיכה ולמידת עמיתות, המהווה השראה לערים נוספות בארץ ובעולם.

מאוהבות בעיר העתיקה

אצל אפרת חלמיש מעיר דוד האירוח כולל כיבוד ביתי עשיר ומפנק או ארוחות ביתיות מלאות כיד המלך, ומי שרוצה יכול להוסיף תכניות מיוחדות כמו ערבי שיר ושירה בנושא ירושלים או תהילים, יצירת תכשיט ירושלמי או תמונה ירושלמית, סדנת אוכל ירושלמי, הכנת לחמים, סדנת צילום ירושלמי ועוד. הלהיט הגדול של השנים האחרונות הוא מפגש עם הפרשת חלה והתל אביביות עומדות בתור.
ברובע היהודי, לא רחוק מכיכר החורבה, פותחת את ביתה הצנוע הרבנית דינה ברנדווין, אשת האדמור מסטרעטין, החולקת איתנו את סיפורה של המשפחה, ואת משמעות החיים ברובע היהודי. המפגש מתקיים בסלון הקטן העמוס בתמונות משפחה ותשמישי קדושה, ודינה מספרת על המעבר מהדירה הגדולה ורחבת הידיים שהיתה לה, אל הרובע היהודי ועל הדאגה השוטפת לקהילה. גם דינה מקיימת מפגשי הפרשת חלה ואפייה, ואם מבקשים – ניתן להזמין גם ארוחה אשכנזית שלמה.
בצידה השני של העיר העתיקה, ברובע המוסלמי, מתגוררת דפנה קנדל.
דפנה הגיעה לרובע המוסלמי במקרה, והיום היא כבר "סוגרת" כמעט 25 שנה במקום, ומגדלת בו 11 ילדים. במפגש איתה, המתקיים סביב שולחן האוכל הגדול התופס את כל הסלון, היא מספרת את סיפור חייה עד היום, מנקודת מבט נשית ואימהית.
כמו שאר נשות המיזם, דפנה ישירה וגלויה. היא עונה על שאלות לגבי ההתמודדות עם ביטחון ודו קיום, איך עושים קניות למשפחה עם 11 ילדים, ואיפה מחנים את האוטו?
האירוח כולל קפה ועוגה, עם אפשרות לארוחה מלאה, ומתאים כחלק מסיור, כחגיגת בת מצווה, ערב נשים, מסיבת צוות סיור בנושאי החגים או חגיגה משפחתית.
בסיום האירוח דפנה מזמינה לעלות אל גג הבית.
הר הבית נמצא ממש במרחק נגיעה, והנוף מרהיב.

נפלאות עין כרם

בצידה השני של העיר, בשכונת עין כרם היפה, התחיל לפני עשור מיזם נשים וסיפורים תחת השם "נפלאות עין כרם". היום כ־15 מנשות הכפר חברות בקהילה ומארחות בבתיהן המיוחדים. כל בית הוא סיפור: טבע, אמנות, פולקלור, קולינריה, עבודות יד ורוח.
במרכז הכפר, ממש מאחורי עץ התות הגדול, מקיימת כנרת בוטיל, בת הכפר הקטנה, פעילות מיוחדת בנושא יום ירושלים. בסלון הקטן, סביב אבן ריחיים ענקית שלא ברור איך הצליחו להכניס אותה לשם מלכתחילה, מספרת כנרת את הסיפור המשפחתי, כבת לתושבי הכפר התימנים שהגיעו אליו לפני כ־70 שנה.
רות חביליו ממשפחת חביליו השורשית, מארחת בסטודיו היפה בו היא מייצרת ומציירת אריחי קרמיקה בעבודת יד. לכבוד שבוע יום ירושלים היא מתמקדת בסיפורים נוסטלגיים ומרגשים על ימי הקמת המדינה ומלחמת העצמאות בירושלים, כפי שמצטיירים מחייהם יוצאי הדופן של הוריה אשר לחמו ופיקדו בירושלים בתש"ח.
בשער החצר של בית חלומותיה מקבלת את פנינו בחיוך ענק שושנה קרבסי הידועה גם כסבתא סולטנה. בחצר, בצריף קטן, שכאילו יצא מסיפורי עמי ותמי, היא מציעה עשרות ריבות פרי ידיה תחת המותג שושנת עין כרם. שושנה, מראשונות המצטרפות למיזם, ממשיכה עד היום לחדש ולהציע אירוחים מפתיעים – אחד מהם הוא סיור איתה ועם השירים שהיא כותבת בהשראת הכפר.
כשבוקעת שירה מבחוץ אנחנו יוצאים לפגוש את אולגה־אביגייל מילשביץ, שהצטרפה לאחרונה לקהילה. אולגה, זמרת אופרה קתולית בעברה שגדלה בוורשה, הגיעה יום אחד לאושוויץ והחלה לשיר שירים ביידיש שאין לה מושג מאיפה הכירה. עם סיפור לא יאמן ושירה של מלאכים, אולגה, שהיא גם מורת דרך מוסמכת, מטיילת איתנו במקומות לא שגרתיים בכפר או מארגנת מפגש מוסיקלי עם כיבוד קל במנזר המקומי.
4 צפייה בגלריה
אולגה אביגיל
אולגה אביגיל
אולגה אביגיל
(צילום: הילה גוטריימן)
אביגייל שריד, ציירת צבעי מים שזכתה לאחרונה בפרסים והציגה בביאנלה לאמנות יהודית, מתגוררת ממש קרוב לבית העתיק של שושנה. קירות ביתה מכוסים בציורי אקוורל עדינים הקולטים ברגישות את הדקויות של אחת הערים המצולמות והמצוירות בעולם. בסטודיו מתרכזת קבוצה של כ־25 איש, לשיחת אמן והדגמה קטנה של צבעי מים עם כיבוד קל.
לאחרונה הצטרפה לקהילה גם נחמי מגן גפני המנהלת את בית חב"ד עין כרם ביד אוהבת, בתערובת של מיסטיקה יהודית, אסטרולוגיה ואהבה גדולה לאמנות.
ניתן לבקר (בתיאום) בביתה המלא ביצירות אמנות, להיכנס רק לחנות חפצי האמנות והבגדים, להזמין סדנה או מפה אסטרולוגית, או, לגלות את סוד הבית - כיבוד או ארוחה בחצר היפה המסתתרת מאחור. לנחמי סיפור ארוך ומרגש שהביא אותה לכפר הקסום, הכולל ברכה מיוחדת מהרבי.
בעמק התימנים מארחות ברוחב לב בחצרות בתיהן הטובלות בירק, דליה חרפוף הכורדייה סביב סיר קובה שגילגלתם יחד איתה, אפרת גיאת רועת הצאן סביב קובנה תימנית וגבינות צאן שהיא גיבנה בעצמה, ותמי תמוז, בביתה בקצה הנוף, המייצרת כוחול בשיטות מסורתית.
4 צפייה בגלריה
דליה חרפוף וסיר הקובה
דליה חרפוף וסיר הקובה
דליה חרפוף וסיר הקובה
(צילום: יח"צ)
בטרסה הכי פחות תיירותית של עין כרם, זו הקרובה להר הרצל, פותחת את הדלת מזל מוטל, לבושה בבגדים תימניים מסורתיים, עם תוף פח גדול, ומספרת על חוויות ילדותה בעין כרם ומנהגי התימנים אי אז. על האבן המיוחדת בחצר היא טוחנת סחוג ביתי, ומי שרוצה יכול גם לרקוד ולשיר איתה, וכמובן להזמין ארוחה תימנית מכל טוב.
בטרסה הזאת מתגוררות גם שלוש אמניות: מרים מס היוצרת עבודות אמנות ססגוניות בטכניקה ייחודית באמצעות טקסטיל ומתכת וחולקת עם האורחים את סיפור חייה מלא ההשראה, חיה וייט המקיימת סדנאות ציור לזוגות וקבוצות קטנות על המרפסת מול הנוף שאין שני לו, ואפרת בן יהודה לוין, משוררת, שחקנית ומנחה סדנאות, המזמינה למופע חוויתי בעקבות הסיפור הלא יאומן על בריחת סבתה מביתה במרוקו המצטלב ועם סיפורה של האישה הערבייה שהתגוררה בביתה הנוכחי של אפרת בעין כרם, וברחה ממנו, אבל חזרה אל אפרת בחלומותיה. בין חדרי הבית אפרת מלווה את הסיור בקטעי משחק ושירה, ובמטבח, לב הבית, מוגשים תה ועוגיות מרוקאיות.

מלכות היופי של ירושלים

גם בשכונות שסביב שוק מחנה יהודה – נחלאות הידועה ומקור ברוך הפחות מוכרת – פותחות חברות קהילת נשים וסיפורים בירושלים חלון לעולם הולך ונעלם.
מאמא רחל, כלכלנית בפנסיה, מזמינה לטעום את טעמיה של ירושלים בארוחות גורמה בסגנון לאדינו בביתה היפה והעתיק בנחלאות. מאמא רחל נותנת רוח גבית למורת הדרך דלילה שמש, המארחת למפגשי סיפורים, שירים ומטעמים בביתה הספרדי "אל קורטיז'ו" ובסיורי חוויה איכותיים בנחלאות, כולל סיור מומחז מיוחד בעקבות מלכת היופי של ירושלים.
4 צפייה בגלריה
מאמא רחל
מאמא רחל
מאמא רחל
(צילום: מאמא רחל)
לאוהבי שירי לאדינו, הפורטים על כל נימי הנפש, מומלץ להתארח אצל ליענה בת יעל, בביתה הפשוט והיפה בנחלאות. בין 20 האורחים לא נותרה עין יבשה.
מהעבר השני של רחוב יפו, מורת הדרך אילת אורן מ"ירושלים של מעלה" מקיימת סיורים במקור ברוך בה היא מתגוררת. הסיור כולל גם מפגש עם מוכת'ארית השכונה. כן. מסתבר שיש אחת כזאת עד היום, ובלעדיה אין סדר. הסיורים של אילת בעקבות דמויות נשים ירושלמיות מזמנים גילויים שגם ירושלמים ותיקים יופתעו מהם.
4 צפייה בגלריה
ליענה בת יעל  לפרסם את הנס בנחלאות
ליענה בת יעל  לפרסם את הנס בנחלאות
ליענה בת יעל. לפרסם את הנס בנחלאות
(צילום: יהודית הרפז)
במיוחד ליום ירושלים מורת הדרך מלכה אליהו קוסוביץ לוקחת אותנו לסיור על נשים בקרבות הנוטרדאם והקו העירוני. בקריית משה שושנה בכר מארחת בביתה על הסיפור הניסי והמיוחד של אמה שעברה את השואה בגיל 15 בפריז, ובגילה - שנינה טאוסון מקיימת סדנת אמנות ייחודית ואירוח לסיפור חיים בביתה הצופה על נוף עוצר נשימה.
נעצרנו כאן רק כי נגמר המקום. בקהילה חברות עוד נשים רבות, יוצרות, אמניות, בשלניות ומספרות סיפורים בחסד.
המפגשים, הסיורים והאירוחים של חברות הקהילה מתקיימים בתשלום בשעות וימים שונים, בתיאום מראש מול כל מארחת בנפרד, ומיועדים לקבוצות וליחידים, לנשים ולגברים.
הנשים מארחות בשפות שונות ביניהן: עברית, אנגלית, צרפתית, רוסית, ספרדית, גרמנית וערבית.
פרטי ההתקשרות מופיעים בדף האישי של כל מארחת, באתר: "נשים וסיפורים בירושלים".