מי לא מכיר את השמות: בצלאל, העברית, דוד ילין, הדסה ומוסררה? כולם מוסדות השכלה גבוהה ידועים ורבי מוניטין בירושלים, המנחילים מכלול תחומי דעת, ממדעים מדויקים ומדעי החיים, דרך חינוך ומדעי הרוח ועד קולנוע, שירה ואומנויות הבמה. בעיר פועלת כבר למעלה מ-100 שנה זירה אקדמית תוססת ברמה הגבוהה ביותר, המיוצגת בכ-20 מוסדות השכלה גבוהה, שמושכים אליהם סטודנטים רבים מישראל ומהעולם.
5 צפייה בגלריה
מכללת דוד ילין
מכללת דוד ילין
מכללת דוד ילין
(צילום: רמי אהרוני)
במינהל החינוך העירוני אף פועלים לחיזוק כוחות האקדמיה הבאים, בין היתר באמצעות מיזם מהפכני בשם "הקולג' הירושלמי", כפי שמספרת חגית משה, סגנית ראש עיריית ירושלים ומחזיקת תיק החינוך בעירייה: "מערכת החינוך שלנו מורכבת, מגוונת ורב-מגזרית, ודורשת מענים מותאמים ומגוונים. בד בבד אנחנו מבקשים להנגיש את האקדמיה לכלל האוכלוסיות. במסגרת זו הקמנו את 'הקולג' הירושלמי', מיזם שנועד ליצור את הקשר הראשוני בין תלמידי תיכון למוסדות האקדמיה השונים בעיר. כל תלמיד כיתה י' בוחר קורס אקדמי באחד מהמוסדות, והוא נחשב כסטודנט לכל דבר עם נקודות זכות לתואר. השנה, למשל, לומדות במסגרת זו גם בנות חרדיות, לצד תלמידי כיתות מקדמות בחינוך המיוחד. זה מאפשר לתיכוניסטים לטעום תחומים שמעניינים אותם בתוך הקמפוסים עצמם". מעל 1,200 תלמידים משתתפים כיום במיזם, שהוא במימון מלא של העירייה, כאשר בין הסטודנטים הצעירים ישנם מי שנרשמים לסמסטר נוסף. "לא צריך להיות תלמיד מחונן או ללמוד בתיכון 'לידה' כדי לטעום אקדמיה. כל תלמיד בעיר יכול", מבהירה משה.
5 צפייה בגלריה
חגית משה
חגית משה
חגית משה
(צילום: רמי זרנגר)

110 שנות הובלה בחינוך

הוותיקה מבין המוסדות האקדמיים הפועלים בבירה היא המכללה האקדמית ע"ש דוד ילין. המכללה, החוגגת 110 שנים להיווסדה - ושבין מנהליה היה גם אברהם אבן שושן, מחבר המילון המוכר לכולנו, לא שוקטת על שמריה. לצד תעודת הוראה ותואר ראשון בחינוך, היא מציעה מגוון מסלולים לתואר שני בחינוך והוראה ובתרפיה באומנויות, מסלול להסבת אקדמאים והתמחות בחינוך המיוחד לסוגיו ובזרמי חינוך ייחודיים נוספים.
5 צפייה בגלריה
פרופ' יוסף פרוסט
פרופ' יוסף פרוסט
פרופ' יוסף פרוסט
(צילום: עננים)
נשיא המכללה, פרופ' יוסף פרוסט, מה הופך אותה לגורם משיכה לסטודנטים רבים לאורך כל השנים?
"כ־800 בוגרים מסיימים את לימודיהם במכללה מדי שנה, ואנו גאים על בוגרינו שמשתלבים ברוב מוסדות הלימוד בארץ. המכללה נחשבת לאחד המוסדות הראשונים שלימדו בעברית, הודות למורה והחוקר דוד ילין, שהנחיל אותה כשפה מדוברת בעולם הלמידה המקומי. לאורך כל השנים המכללה מפתחת ומטפחת את העברית. מאז נוסדה, פועלת בה מחלקה חזקה מאוד ללשון העברית, והיא גורם דומיננטי הן בלימודי הלשון באקדמיה והן בהנחלת העברית כשפה שנייה באולפנים ובמגזר הערבי.
"במהלך השנים התמחתה המכללה בשני תחומים מרכזיים: האחד הוא החינוך המיוחד, כשהלימודים מתפרשים על כל הספקטרום. לצד התוכניות הרגילות להכשרת מורים בחינוך המיוחד, אנו מציעים תוכנית ייחודית להוראה לילדים מרובי מוגבלויות (פיזיות, נפשיות, קוגניטיביות ואחרות). חוזקה משמעותית נוספת היא לימודים לתואר שני בטיפול באומנויות - מוזיקה, אומנות פלסטית, ביבליותרפיה ועוד, כשמכל הארץ מגיעים להתמחות אצלנו. אנחנו מתמקדים גם בתוכניות מיוחדות, עם מסלול מוביל ומבוקש בחינוך אנתרופוסופי בשיטת וולדורף, ואפשר למצוא בוגרים שלנו בכל בתי הספר המלמדים בשיטה זו".
מה נדרש כדי להכשיר איש חינוך מעולה בעידן שלנו?
"אחד מהאתגרים הגדולים הוא הכשרת מורים שיוכלו להתמודד עם מציאות מודרנית משתנה. התלמידים היום יודעים לכרות מידע בעצמם. תפקידנו הוא לא ללמד באופן הקלאסי, הפרונטלי, של קליטה ופליטת חומר, אלא להעניק לסטודנטים כלים לפתח סקרנות מדעית ולנצל את הכלים כדי ללמוד בעצמם, לפתח מחשבה יצירתית ולהפוך למורים עם אוריינטציה מדעית ומחקרית ומודל לחיקוי לתלמידים. בין היתר יש לנו יחידה לחדשנות פדגוגית, המשתמשת במגוון כלים שקיימים היום, כולל חדר סימולציה מתוחכם, שבמסגרתו אנחנו מדמים מגוון מצבים, מנתחים אותם עם הסטודנטים והמנחים, ולומדים מכך לתת מענה טוב יותר. ההשקעה שלנו בפדגוגיה חדשנית משמעותית מאוד, בפרט משום שכיום השיטות משתנות ללמידה א־סינכרונית, היברידית וכו', והסטודנט נדרש להשקיע הרבה מעצמו כדי לכרות מידע, לנתח אותו ולהנגישו לתלמידים. המרצים שלנו הופכים להיות בעיקר מנחים, היודעים לבור את המוץ מהתבן ולהנחות את הסטודנטים כיצד להתמצא בעולם המידע.
5 צפייה בגלריה
(צילום: רמי אהרוני)
5 צפייה בגלריה
מכללת דוד ילין
מכללת דוד ילין
מכללת דוד ילין
(צילום: רמי אהרוני)
"יש לנו תוכנית ייחודית, שבמסגרתה בני 30+, המצויים באמצע הקריירה, נחשפים לראשונה לאקדמיה, לומדים לתואר ראשון בחינוך והוראה. בהמשך לכך פתחנו לבוגרי תואר ראשון מסלול תואר שני בהוראה ולמידה במיקוד של תחומי החברה. אנחנו רואים עד כמה האנשים האלה מלאי מוטיבציה ומשקיעים בלימודים באהבה גדולה ובתאוות ידע מעוררת התפעלות". 
ואלה המוסדות:
 האוניברסיטה העברית בירושלים
 קמפוס האוניברסיטה הפתוחה
 בצלאל אקדמיה לאומנות ולעיצוב
 מכללת הדסה
 האקדמיה למוזיקה ולמחול
 בית הספר הגבוה לטכנולוגיה – מכון לב ומכון טל
 המכללה האקדמית לחינוך
 עזריאלי מכללה אקדמית להנדסה ירושלים
 בית הספר לאומנויות המילה – תחומי השירה
 מכון שכטר למדעי היהדות
 המרכז האקדמי שלם
 בית הספר לתיאטרון חזותי
 בית הספר לקולנוע מעלה
 סם שפיגל
 מוסררה
 הקובייה - אומנות
 מכללת רידמן לרפואה אלטרנטיבית
 מכללת אורט
 הקריה האקדמית אונו
סטודיו למשחק ניסן נתיב