חברת אקסטרה תיכנס לירושלים בחודשים הקרובים ותפעיל אף היא קווים חדשים. החברות החדשות בנוסף על חברת אגד הוותיקה, מביאות עימן בשורה חדשה הניכרת לעין, של שירות טוב יותר, מהיר יותר, קווים חדשים ואוטובוסים חדישים ונוחים. הכל, כדי שאתם הנוסעים, תבחרו בנסיעה בתחבורה ציבורית.

על השינויים שבתחבורה הציבורית בירושלים, אלו שכבר כאן ואלו שבקרוב:

מה הן אשכולות שירות? כמה קווים ואוטובוסים יתווספו? ולמה המהפכה בשירות האוטובוסים בעיר היא חדשות טובות עבורכם? בימים אלה מדובר במהפכה של ממש עם תוספת של מפעילים וקווים חדשים, מעברים יעילים בין הקווים ותגבור קווים קיימים, שתשפר באופן משמעותי את השירות לציבור הנוסעים.

שלושה אשכולות שירות, שלושה מפעילים, שירות יותר טוב לנוסעים

החל מהשנה האחרונה משרד התחבורה והרשות הארצית לתחבורה ציבורית באמצעות צוות תכנית אב לתחבורה, מפעילים מערך שירות תחבורה ציבורית עירוני בירושלים בשלושה אשכולות שירות, שיופעלו על ידי שלוש חברות: חברת אקסטרה תפעיל את אשכול ירושלים צפון, חברת סופרבוס מפעילה את אשכול ירושלים מרכז וחברת אגד מפעילה את אשכול ירושלים דרום.
2 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)
מטרת החלוקה היא לשפר את אמינות השירות, לייצר קווים קצרים וישירים, לשפר את הקישוריות בין חלקי העיר המרוחקים ובין אזורי התעסוקה והמוקדים העירוניים, להאריך את שעות הפעילות, להפעיל שירות לילה ולתגבר קווים ייעודיים בשעות העומס.

יותר קווים = נסיעות יותר יעילות

כניסת שני המפעילים החדשים: סופרבוס ואקסטרה, שיפעלו במקביל לחברת אגד, תשדרג את התחבורה הציבורית בעיר ותאפשר לנוסעים ליהנות מנסיעות יעילות ומהירות. איך זה יקרה בשטח?
הגדלת צי רכבים: שני המפעילים החדשים יעלו את מספר הנסיעות השבועי ב־74% ואת צי הרכבים העירוני ב־54%.
תוספת אוטובוסים: הגדלת כמות האוטובוסים בכ־450 אוטובוסים, כ־30% מהם יהיו חשמליים.
קווים חדשים: באשכול מרכז יפעלו 22 קווים חדשים שיחברו בין השכונות למוקדי תעסוקה ע״י קווים מהירים, שחלקם כבר פועלים והשאר בתהליכי הפעלה. באשכול צפון יפעלו 16 קווים חדשים, ובאשכול דרום (אגד) מתוכננים קווי שירות חדשים בדרום מערב העיר.
הארכת שעות פעילות: 15 קווים סדירים שיפעלו בכל ימות השבוע עד השעה 02:30 ובזמן חופשות ביה״ס וסופ״ש עד לשעה 04:00.
בהקשר זה נציין, כי כניסתה של סופרבוס משנה לא רק את חוויית הנסיעה, אלא תורמת באופן משמעותי לאיכות הסביבה ולתחבורה מקיימת, באמצעות כ־100 אוטובוסים המונעים באנרגיה חלופית של חשמל וגז טבעי.
שיפורים אלה הינם חזון החברה, הגורס כי שיפור התחבורה כולל לא רק את שדרוג השירות וחווית הנסיעה, אלא גם את התרומה לסביבה מקיימת, הן ברמת הפחתת רכבים פרטיים והן ברמת השימוש באנרגיה חליפית.

מעניקים עדיפות לתחבורה ציבורית בכבישי העיר

משרד התחבורה ועירית ירושלים פועלים בשנים האחרונות בנחישות על מנת לייצר העדפה לתחבורה ציבורית בכבישי העיר. אתם הנוסעים כבר מכירים את הנתיבים והמסלולים הייעודיים לתחבורה ציבורית, בהם יכולים לנסוע אוטובוסים, מוניות וכלי רכב גדולים. הנתיבים האלה מסייעים למפעילי האוטובוסים לקצר את מסלולי הנסיעה ולאפשר לכם לסמוך על התחבורה הציבורית. בין נתיבי התחבורה הציבוריים ניתן למנות את נת"צ שפע חיים, נת"צ גולדה מאיר, נת"צ שדרות בן גוריון ונת"צ עזה. בין מסלולי התחבורה הציבוריים ניתן למנות את מת"צ ירמיהו, המשנה מקצה לקצה את התנועה ברחוב. סך הכל הוקדשו 38 קילומטרים ברחבי העיר, בהם ניתנת עדיפות לתחבורה ציבורית, כדי שאתם תוכלו להגיע ליעד שלכם בנוחות ובזמן.
לצד כל אלה, התכנון של הקווים החדשים, משנה באופן מהותי את הרגלי הנסיעה של ציבור הנוסעים: הקווים החדשים של סופרבוס, כמו קו מספר 2 וקו מספר 517 הביאו לכך שנוסעים חדשים משתמשים בתחבורה ציבורית לצורכי היום יום שלהם, וביניהם תיירים, סטודנטים ואחרים.
לצד הקווים החדשים, הותאמו גם כלי הרכב למספר הנוסעים ולתוואי הדרך, כדי לאפשר לכולם ליהנות משירות מותאם, נוח, אמין ויעיל.

על האתגרים שבדרך לתחבורה ציבורית איכותית

כדי לממש את החזון התחבורתי שיזרים את התנועה בירושלים ואתכם ממקום למקום ביעילות ובזמן, יש לצלוח כמה אתגרים שבדרך ולכן המהפכה הדרגתית. תוספת מסיבית שכזו של אוטובוסים וכלי תחבורה מחייבת תוספת של מקומות חניה כמו גם תשתיות הולמות, המתחשבות במהלך התקין של התנועה בעיר.
אז מה יהיה לנו פה?
ובכן, המטרה העיקרית של כל המהלך היא לאפשר לכם לבחור בתחבורה ציבורית, בזכות היעילות, הנוחות, הביטחון וכן... גם החיסכון בכסף וגם כדי לעשות משהו לטובת הסביבה שלנו.
אכן, כל מהפכה בסדר גודל כזה לוקחת זמן ולשינויים המבורכים שהיא מביאה צריך להתרגל, אבל ההמתנה שווה, כי עם תוספת נכונה של קווים, אוטובוסים ותשתיות תוכלו להיפרד מהרכב הפרטי, לחסוך בהוצאות על דלק וחניה, ליהנות מזמן איכות עם עצמכם במהלך הנסיעה, ולהגיע בנוחות ובזמן.