אם ישראל היא אומת ההייטק, אז הנתונים מלמדים, כי ירושלים היא שחקן מרכזי, בפרט בתחום הביוטק. התעשיות המתקדמות הן קטר משמעותי בשוק העבודה ו"גולת הכותרת" של תעסוקה איכותית בבירה, כשנתוני הלמ"ס לשנת 2020 מציגים יתרון יחסי לירושלים בתחומים אלו: 5% חברות הייטק ו-10% חברות ביוטק מתוך כלל החברות הפועלות בתחומים אלה בישראל.
לפי נתוני הלמ"ס ובהתאם להגדרות התחום, בין השנים 2020-2014 גדלה זירת ההייטק העירונית ב-18%, מ־1,109 חברות ל־1,307. לשם ההשוואה, באותה תקופה חל בישראל בכלל גידול של 21% במספר החברות, כתל אביב רשמה גידול של 28% וחיפה - 13%. מתוך כלל חברות הייטק בארץ 5% נמצאות בירושלים, 19% בתל אביב ו־4% בחיפה.
צמיחה נרשמת גם בהיבט של מספר המועסקים. ב־2020 עבדו בהייטק בירושלים כ־19,300 איש - גידול של 28% בהשוואה לשנת 2014 (15,100 מועסקים). נתח מועסקי ההייטק מתוך כלל כוח העבודה בעיר צמח מ־5.5% בשנת 2014 ל־6.2% ב-2020. בתוך כך מעניין לראות את הזינוק בשיעור המועסקים מהמגזר החרדי בהייטק הירושלמי - מ־1,400 ב־2014 לכ־3,400 ב־2019 (עלייה של 143%). הנתונים מלמדים, כי החרדים מהווים 18% מסך עובדי ההייטק בעיר, כשרוב המועסקים הן נשות המגזר (84% מכלל החרדים בהייטק). הגידול מתבטא היטב גם בהשוואה ארצית: 5.2% מועסקים חרדים בהייטק בירושלים לעומת 4.6% בישראל.
3 צפייה בגלריה
(צילום: שאטרסטוק)
לפי מקור נתונים אחר, מאגר הנתונים של IVC - לא פחות מ־540 חברות הייטק פעלו בבירה בשנת 2020, נתון המשקף בגידול של 53% ביחס לשנת 2015 (352 חברות). לשם השוואה, בשנת 2020 חל בתל אביב גידול דומה ובחיפה גידול מתון יותר של 34%.
אם מספר גיוסי ההשקעות והיקפן הם מדד לאיכות האקו־סיסטם העירוני, לפי מאגר הנתונים של IVC, בשנת 2020 מספר הגיוסים הידוע עבור חברות הייטק בירושלים עמד על 73, גידול של 55% בהשוואה ל־2014, אז עמד מספר הגיוסים על 47. עוד נתון מעניין, שמספק Made in JLM, מצביע על גיוס בהיקף כ־1.7 מיליארד דולר בין השנים 2021-2016, לטובת קידום התחום בעיר.
בחינת שיעור המועסקים בהייטק בקרב תושבי העיר מעלה, כי בשנת 2019 עמד מספרם על 11,400 מתוך 18,000 (63% תושבי העיר) לעומת 47% בשנת 2014. 19% התגוררו במטרופולין ירושלים (כ־3,500 מועסקים), כ־13% התגוררו במטרופולין תל אביב והיתר באזורים אחרים. לשם השוואה, רק 17% מבין מועסקי ההייטק בתל אביב היו תושבי העיר, בעוד 73% התגוררו במטרופולין תל אביב.
במבט מבחוץ על התחום כולו, ללא ספק זירת הביוטק המתפתחת והמשגשגת, מובילה את התעשייה המתקדמת בירושלים. זאת הודות לעובדה שבעיר פועלים שני בתי חולים ואוניברסיטה מהשורה הראשונה בעולם. אלה מהווים כר פורה לצמיחת אשכול חברות הביוטק, ומובילים להרחבת ההשקעה גם בתחום ההייטק, במטרה לייצר מגוון משרות איכותיות נוספות.
לפי נתוני מאגר הנתונים של IVC, בשנת 2020 פעלו בבירה 151 חברות ביוטק, לעומת 119 חברות ב־2015 (גידול של 27%). בהשוואה ארצית, בשנת 2020 חלקן של חברות הביוטק מתוך תחום ההייטק בירושלים עמד על 29%, לעומת 19% בישראל בכלל. גם מספר המועסקים בביוטק הירושלמי צמח בשנים הללו בשיעור של 29% - מ־3,050 עובדים ב־2015 ל־3,920 בשנת 2020.
במדגם שערך מכון ירושלים למחקרי מדיניות בקרב חברות הביוטק בירושלים, נמצא כי 55% מבין המועסקים בשנת 2019 היו גם תושבי ירושלים, כ־29% גרו במטרופולין ירושלים ו־16% הגיעו ממקומות אחרים.

ממיזמים עם סטודנטים עד חממת גיימינג

את התחום המתפתח ומתרחב משנה לשנה, מלווה משרד ירושלים ומורשת בראשות השר זאב אלקין. במסגרת עידוד התעשייה המתקדמת בעיר, החליט המשרד על חלוקת מענקים שנועדו לייצר גידול במספר החברות והמועסקים בתחום, בדגש על העסקת תושבי ירושלים.
3 צפייה בגלריה
השר זאב אלקין
השר זאב אלקין
השר זאב אלקין
(צילום: לע"מ)
על מנת לעודד גידול במספרם, המיזם העניק מענקים לחברות עבור העסקת עובדים במקצועות השירותים בהייטק והביוטק, למשל בתחום מו"פ ותוכנה. בחברות ההייטק המענקים הוגבלו לחברות קטנות יחסית, עד 20 מועסקים, כאשר ניתן לקבל מענק עבור 10 עובדים. בחברות ביוטק המענק ניתן לחברות המעסיקות עד 80 עובדים. את המענק ניתן לקבל עבור 40 מועסקים סך הכול. נכון לשנת 2019 הועסקו בחברות שקיבלו את המענקים 2,970 עובדים. מהנתונים עולה, כי מרביתם (1,997 עובדים) הועסקו ב־26 חברות גדולות.
שר הבינוי, השיכון, ירושלים ומורשת, זאב אלקין, האם ירושלים יכולה להיות תל אביב ולהציע מגוון רחב של מקומות עבודה בהייטק?
״ירושלים לא תהיה תל אביב ולא מנסה להיות. לירושלים יש הייחודיות והמיוחדות שלה. ירושלים התפתחה מאוד מבחינת החברות הטכנולוגיות, ובשנים האחרונות הפכה לעיר השנייה בישראל וה־30 בעולם במובילות של הקמת סטארט־אפים. אני מאמין שבשנים הקרובות מספר הסטארט־אפים ימשיך לגדול משמעותית.
"בנוסף, בהמשך להחלטת ממשלה שהעברתי בנושא עם שרת החדשנות והטכנולוגיה אורית פרקש הכהן, אנו מפתחים רובעי חדשנות וטכנולוגיה במערב העיר ובמזרחה. ברובעים האלו יינתנו כלל השירותים והמעטפת הדרושה לחברות הייטק וביוטק לצמוח ולהתפתח בעיר, ואני מאמין שהמדיניות הזו תצליח ותעזור לירושלים להציע אופציות אטרקטיביות לעשרות אלפי הסטודנטים שלומדים כאן בעיר".
כיצד תיראה תעשיית הביוטק בירושלים בשנת ה־60 לעיר?
״המדיניות שלי למשרד ירושלים ומורשת ברורה: לפתח את החוזקות של העיר ובכך לייצר עוד מקומות עבודה. יש בירושלים שלושה עוגנים משמעותיים מאוד: בית החולים שערי צדק, בית החולים הדסה והאוניברסיטה העברית. בהתאם לכך, החלטנו לשים דגש משמעותי מאוד על עולם הביוטק והבריאות. בתוכנית החומש הקרובה לראשונה נשקיע משאבים משמעותיים בעולמות הבריאות בשיתוף כלל הגורמים הרלוונטיים, שיציעו כיווני פעולה לשדרוג המערכות הבריאותיות בעיר ולהביא לכאן חברות ביוטק מובילות.
"היעד שלנו הוא גידול משמעותי בכלל התחומים שנוגעים לתעסוקה טכנולוגית, ובפרט בתחום הביוטק. הצבנו לעצמנו מטרה להגדיל את שיעור הירושלמים שעובדים בתחום הביוטק בלפחות 5,000 עובדים בשנים הקרובות. מדובר במשרות איכותיות, המעניקות שכר גבוה, והן יעזרו להרים את המצב הסוציו־אקונומי בעיר״.
מנכ״ל משרד ירושלים ומורשת, נתנאל איזק, התוכנית האסטרטגית של משרדכם עוסקת בתמיכה בהקמה ובפעילות בתחום ההייטק והביוטק, באמצעות אקסלרטורים, מרכזי יזמות, פעילויות תוכן, נטוורקינג וקידום הקשר בין האקדמיה לתעשייה. תוכל לפרט על כמה מיזמים מעניינים?
"אנחנו פועלים במקביל במספר מישורים כדי לחזק ולפתח את נושא התעסוקה עם דגש על תעסוקה איכותית בירושלים. ראשית אנו משקיעים בחוגים הטכנולוגיים והמדעיים במוסדות האקדמיים בירושלים. בזכות פעולות ותוכניות שונות, אנו אפילו מעודדים חברות גדולות להגיע למוסדות בעיר ולהקים כאן מיזמים ראשוניים יחד עם הסטודנטים. בשיתוף עיריית ירושלים והרשות לפיתוח ירושלים אנו פועלים להבאת חברות מובילות לעיר, שיקבלו מעטפת רחבה - מהטבות מס, הקצאת קרקע, סיוע בגיוס עובדים ועוד״.
3 צפייה בגלריה
   נתנאל איזק
   נתנאל איזק
נתנאל איזק
(צילום: לע"מ)
לדברי מנכ"ל המשרד, דווקא המורכבות הדמוגרפית בעיר היא ההזדמנות לצמיחה. ״אנחנו פועלים כל הזמן להכנסת אוכלוסיות מגוונת לתחום הייטק, כגון הציבור החרדי והציבור הערבי. אנו משקיעים במרכזי השמה, שבהם עוברים בכל שנה מאות בחורי ישיבה שמגיעים ולומדים ועוברים הכשרה ראויה. לאחר מכן המערכת עוזרת להם להשתלב ולמצוא תעסוקה איכותית. לדוגמה, רק לפני כחודש העברנו החלטת ממשלה להקמת שני רובעי חדשנות, אחד במערב העיר והשני במזרחה - מתוך תפיסה אסטרטגית להשקיע במזרח ובמערב כאחד ולשלב נשים וגברים בעולמות הטכנולוגיה. זו בשורה של ממש לעיר״, אומר איזק ומוסיף: ״אנחנו לא שוכחים את המעטפת. ירושלים יכולה וחייבת להיות עיר ממשל, כאשר כלל משרדי הממשלה עתידים לעבור לעיר בשנים הקרובות, כתוצאה מהחלטת הממשלה שהשר אלקין העביר לאחרונה. משרדים חדשים שנבנים בימים אלו, יאכלסו אלפי עובדים, שיזדקקו לפתרונות טכנולוגיים לעבודה היומיומית. אנחנו מנסים לשלב בין כל החוזקות של העיר - אוכלוסייה מגוונת, אקדמיה, ממשל חדשנות והייטק, כדי להוביל את ירושלים לעתיד טוב יותר, לו היא ראויה כעיר הבירה".
איציק עוזר, סמנכ"ל פיתוח עסקי ברשות לפיתוח ירושלים, מצביע על הסיבה המיידית לגידולה של תעשיית ההייטק והביוטק בעיר: "גידול דרמטי במספר הסטודנטים במדעי המחשב והתעצמות התחום במדינה כולה נתנו בוסט גם כאן אצלנו בעיר. כמו כן ביצענו מספר מהלכים שעזרו לביסוס התעשייה בירושלים".
ובהסתכלות לעתיד, תחום ההייטק בישראל מתרחב גם לעולמות שהיו שמורים בעבר רק לעמק הסיליקון המקורי בארצות הברית, כמו למשל עולם הגיימינג. בהמשך לכך, לאחרונה הושקה תוכנית לפיתוח תעשיית גיימינג בירושלים.
"חממת הגיימינג שפתחנו לפני חודש, תייצר לראשונה בישראל תעשייה של פיתוח משחקים ולא רק הימורים", מספר עוזר. "הכוונה היא שבתוך מספר שנים, על בסיס היתרונות היחסיים שיש לאוניברסיטה העברית ולבצלאל בתחום, ירושלים תהיה כתובת לחברות רבות בתחום זה. צריך להבין, פיתוח תעשיות ההייטק, הביוטק והגיימינג בירושלים נשען ברובו על קיומו של טאלנט ברמה בינלאומית, שמקורו במוסדות האקדמיים ומחקריים בעיר. החזון שלנו, שבד בבד עם התמיכה הציבורית המתאימה, בשילוב היכולת של אותם מוסדות, ירושלים תכפיל ואף יותר את מספר העובדים בחברות הפועלות בה".