בשנים האחרונות ירושלים משנה את פניה – לא רק מבחינת פיתוח עירוני, אלא בעיקר בזכות שינוי עמוק ומהותי בתחבורה הציבורית. לאחר הצלחת הקו האדום של הרכבת הקלה, שרק בחודש פברואר האחרון נפתחו הארכותיו עד לנווה יעקב בצפון העיר ולהדסה עין כרם בדרומה, אנו נערכים לקראת פתיחת הקו הירוק, ובימים אלה ממש מבוצעות עבודות חיבור מסילות הקו הירוק לרשת מסילות הקו האדום, קו הדגל של ירושלים שנפתח לפני כעשור – מהלך שבסופו תושלם הקמתה של רשת הרכבת הקלה הראשונה בישראל.
תוואי מסילת הקו הירוק, יכלול 3 קווי רכבת קלה חדשים (L5-L4-L3) בנוסף לקו הפעיל היום על תוואי מסילת הקו האדום (L1). התוואי יימתח לאורך כ־20 ק"מ ויכלול 41 תחנות רכבת קלה חדשות, בין שכונת גילה בדרום לקמפוס הר הצופים בצפון, כולל תוואי מסילתי במלחה, מרכז העיר וקריית הממשלה, כמו גם גבעת שאול ובר אילן.
כבר בשנה הבאה צפויים להיפתח 2 קווי רכבת קלה חדשים בתוואי הירוק, כמו גם 29 תחנות חדשות שיחברו מאות אלפי מתושבי ובאי ירושלים לרשת הרכבות בעיר: קו L4 מגילה להר הצופים - דרך בית צפאפה, פת, גבעת מרדכי, גבעת רם דרך מרכז העיר לגבעה הצרפתית והר הצופים, וקו L3 מקרית הספורט מלחה (טדי, ארנה) לתחנת המרכזית דרך גבעת מרדכי וגבעת רם.
הקווים יחברו לרשת הרכבות של ירושלים את הסטודנטים ובאי הקמפוסים (הר הצופים, גבעת רם, מכללת עזריאלי), את מלחה וקריית הספורט, משרדי הממשלה, מוסדות בריאות, תרבות ומרכזי עסקים המצויים על תוואי המסילה. עם הפעלת הקו הירוק מספר הנוסעים ברשת הרכבת הקלה בירושלים צפוי להכפיל את עצמו ולהגיע כ־350 אלף נוסעים ביום. כך נראית מהפכה.
אך הקו הירוק הוא רק חלק מתמונה גדולה אף יותר: ירושלים מתקדמת בצעדי ענק להשלמת פרויקטי התחבורה הציבורית מהמשמעותיים בתולדות המדינה – רשת הרכבת הקלה שתכלול שמונה קווים שיחברו את כלל שכונות העיר ואת המוקדים המרכזיים בה – מצפון לדרום, ממזרח למערב.
כחלק מהחזון הכולל צוות תוכנית אב מקדם גם את תוואי הקו הכחול, הנמצא גם הוא בביצוע בימים אלה. הקו, באורך כולל של 31 ק"מ - מהם 2.5 ק"מ תת־קרקעיים, יכלול 53 תחנות חדשות ושלושה קווי רכבת קלה, שיפעלו באזורים מרכזיים בעיר כגון: גילה, מלחה, תלפיות, המושבה הגרמנית, מרכז העיר, המע"ר החרדי, הר החוצבים ורמות. הקו צפוי להיפתח בשלבים בשנים הקרובות, ולשרת כ־250 אלף נוסעים ביום. יחד עם הקו האדום והקו הירוק, הוא עתיד לקשר בין שכונות מרכז ודרום העיר לבין צפון-מזרחה, תוך שיפור מהותי של קישוריות, נגישות וזמני הגעה לשכונות מגורים, מרכזי תעסוקה ומסחר.
מעבר לכך, ירושלים גם מרחיבה את רשת שבילי האופניים והולכי הרגל – מ־49 ק"מ בשנת 2020 ליעד של 300 ק"מ עד שנת 2030. במסגרת זו מוקמות תשתיות משלימות המותאמות לטופוגרפיה ההררית של ירושלים כמו מעליות, מדרגות נעות, גשרים ומעברים, שמחברים את תחנות הרכבת לשכונות העיר – במטרה לאפשר גישה מלאה, בטוחה ונוחה לכל תושבי העיר.
מהפכת התחבורה של ירושלים יוצרת עיר חכמה, ירוקה, נגישה, בטוחה ובריאה יותר לתושביה.
השילוב בין תכנון ארוך טווח, נחישות ביצוע, גיוון תחבורתי וחדשנות טכנולוגית - מציב את ירושלים בחזית המהפכה התחבורתית בישראל. בעשור הקרוב, הרשת התחבורה העירונית של ירושלים תספק שירות טוב יותר לציבור ותעצב מחדש את הדרך שבה נעים במטרופולין הירושלמי וכפועל יוצא, את איכות החיים בו.
לאחרונה מונה לתפקיד מנכ"ל תוכנית אב לתחבורה ירושלים – תמיר כהן, שמביא עימו חזון ענק וחדור מטרה: פיתוח של רשת תחבורה מטרופולינית, המתקדמת והחדשנית ביותר בישראל ובסטנדרט בינלאומי, עם חיבוריות ואמינות גבוהה השזורה בפיתוח אורבני מואץ, והכול במטרה לשפר את איכות החיים ואת שגרת היומיום של הציבור. כהן מדגיש את מחויבות תוכנית אב לתחבורה להשקיע את כלל המאמצים והמשאבים כדי לייצר לתושבים ולעסקים את הפלטפורמה התחבורתית, שתאפשר לא רק הזדמנויות ונגישות להשכלה, תעסוקה, פנאי ותרבות, אלא גם תביא לצמיחה ושגשוג כלכלי: "אנחנו עושים הרבה יותר מרק תחבורה, אנחנו מאפשרים לאנשים ולעסקים לשנות את מסלול החיים שלהם ומאפשרים לירושלים להגדיל ולמצות את פוטנציאל הצמיחה שלה" – כל זאת כחלק מהמהפכה שמעצבת מחדש את פני ירושלים והמטרופולין הסובב אותה.
אודות
צוות תוכנית אב לתחבורה, שפועל מאז 1968, הוא זרוע ביצוע משותפת לעיריית ירושלים ולמשרדי התחבורה והאוצר. הצוות אמון על קידום רשת התחבורה בירושלים והמטרופולין, ובין היתר אחראי על הקמת פרויקט הרכבת הקלה הראשון בתולדות ישראל (הקו האדום). הצוות נחשב לחלוץ ולפורץ דרך בנוף התחבורה בישראל, ומוכר גם בזירה הבינלאומית.
במסגרת פעילותו, הצוות אחראי על פיתוח והקמת רשת תחבורה מתקדמת בירושלים שכוללת פרוייקטי הסעות המונים, המובילים והמתקדמים ביותר בישראל, עם חיבוריות לתחבורה ציבורית באוטובוסים, מסופים וחניונים ופיתוח מגוון תשתיות תחבורתיות לציבור, לרבות להולכי רגל ורוכבי אופניים. כל זאת תוך מחוייבות למתן שירות איכותי והצבת הציבור במרכז.
עם השנים, הפכה פעילות הצוות למודל מוביל בישראל בכל הקשור לתחבורה ציבורית – בדגש על מערך הסעת המונים. חזונו כולל קידום העדפה לתחבורה ציבורית, הפחתת שימוש ברכב פרטי, קידום מוביליות חברתית ועידוד הליכתיות – הכל למען מרחב עירוני נגיש, שירותי, בטוח ומקיים.







