איך ייראו החיים בירושלים בעתיד?

ההערכות הן כי בשנת 2028 הקו הכחול יבצע את הנסיעה הראשונה שלו ברחבי העיר, ויצטרף לרשת ה-J-NET שכוללת את הקו האדום והקו הירוק. הקו האדום יוארך להדסה ע"כ בדרום ולשכונת נווה יעקב בצפון, הקו המוארך יחל לפעול בשנת 2023. רשת ה־ J-NET בכללותה, הכוללת 5 קווים תיפעוליים, תתחיל לפעול בשנת 2025.
הקו הכחול שיצטרף לרשת בשנת 2028, ייצור רשת רכבות קלות במטרופולין ירושלים, שמתבססת על חזון אורבני ותחבורתי פורץ דרך, שהציב ראש העיר ירושלים, משה ליאון, ושיהפוך את הרגלי הנסיעה שלכם, תושבי ירושלים והמבקרים בה, לקלים, בטוחים ואיכותיים יותר.

ירושלים – מובילה לאומית בתחבורה ציבורית

הירושלמים מובילים את הסטטיסטיקה בישראל בכל הנוגע לשימוש בתחבורה ציבורית: כבר היום 24% מהתושבים בעיר מעדיפים תחבורה ציבורית מידי יום. היעד של משרד התחבורה, עירית ירושלים וצוות תכנית אב לתחבורה הוא ש- 40% מכלל התושבים בעיר יבחרו ברכבת, באוטובוס ובאופניים, לצורכי הנסיעה שלהם בשנת 2028. למה? מכיוון שירושלים היא העיר הגדולה והמאוכלסת בישראל, וכדי שכולנו נוכל לנוע בה בנוחות, בבטיחות ובאוויר הרים משובח, טוב לכולנו לבחור בתחבורה ציבורית.
2 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ )

הליכתיות: נעים מאוד לנוע בעיר

אז מה זאת הליכתיות ואיך זה קשור לתחבורה ציבורית? הליכתיות היא תפיסה אורבנית אסטרטגית, שגורסת שהמרחב הציבורי שייך לכולם: להולכי הרגל, לנוסעים בתחבורה הציבורית, לרוכבי אופניים ולבסוף, גם לנוסעים ברכב פרטי.
עירית ירושלים ומשרד התחבורה באמצעות צוות תכנית אב לתחבורה, מובילים חזון המיושם ברחבי העיר ומטרתו לאפשר לכל הירושלמים להשתחרר מכבלי הרכב הפרטי, ליהנות מתחבורה ציבורית אמינה, נוחה ובטוחה, להחזיר את המרחב הציבורי להולכי הרגל, ולהפוך את ירושלים ליפה, נקיה וירוקה יותר.

איך עושים את זה? ובכן, מדובר במערך תחבורה הוליסטי שכולל מספר מרכיבים מרכזיים:

- הרכבת הקלה
כולכם מכירים את הקו האדום שנוסע ברחבי העיר כבר עשור ומבצע כ-3.8 מיליון נסיעות בחודש , וכ- 45 מיליון בשנה.
הקו האדום הוא קו הרכבת הקלה הראשון בישראל, שזוכה לאמונם של תושבי ירושלים, ומהווה השראה לפיתוח קווי רכבת קלה נוספים בעיר ובישראל בכלל. בשנת 2023 תסתיים הארכת הקו האדום בעוד כ- 7 קילומטרים והוא יגיע עד המרכז הרפואי הדסה עין כרם בדרום ועד שכונת נווה יעקב בצפון העיר. הקו המוארך יסיע כ-400 אלף איש מידי יום.
בשנת 2025 יצטרף הקו הירוק ויהפוך יחד עם הקו האדום לרשת הרכבות הקלות הראשונה בישראל, רשת ה־ J-NET. שני הקווים יחד יאפשרו הפעלה של 5 מסלולים תפעוליים.
הקו הכחול יצטרף בשנת 2028 ובשנת 2030 תפעל הרשת כולה עם עוד 3 מסלולים תפעוליים אשר יאפשרו לכ- 600 אלף איש לבחור מידי יום בתחבורה ציבורית אמינה, מהירה ונוחה, ללא דלק וחניה.
רשת הרכבות הקלות מהווה את עמוד השדרה של מערך התחבורה בירושלים וכל אמצעי התחבורה האחרים מתחברים אליה ומזינים אותה. הכל כדי שאתם תוכלו לחשב מסלול מחדש ולבחור בתחבורה ציבורית לעבודה, ללימודים ולבילויים שלכם.
- לעלות במעליות ודרגנועים לתחנת הרכבת
ירושלים הרים סביב לה, וגם בתוכה לא חסרות עליות וירידות. כדי לאפשר לכם להגיע בנוחות לתחנת הרכבת וממנה, ישולבו במערך התחבורה הציבורית מעליות, דרגנועים ואמצעים נוספים שיאפשרו לכם להגיע בנוחות ובבטיחות לתחנה, תוך חיסכון בזמן ומאמץ יקרים, מבלי לטפס במעלה ההר או לרדת במדרון.
- ירושלים גם באופניים
מספר רוכבי האופניים בישראל ובירושלים נמצא בעליה מתמדת ואיתו הדרישה למסלולי אופניים ייעודיים, שיאפשרו לכם לנוע באופניים, ולהתחבר לרשת הרכבות הקלות. מה יהיה בשנת 2030? ובכן, עד אז יסללו ברחבי העיר כ- 200 קילומטרים של שבילי אופניים, כמעט פי 4 מהאורך הכולל של השבילים הסלולים בעיר כיום.
- חונים, נוסעים
ומה עושים עם הרכב הפרטי? איפה מחנים אותו עד שנרד מהרכבת? גם כאן יש לנו בשורות: עד לשנת 2030 ייבנו בעיר ירושלים 10 חניוני חנה וסע. כבר היום עומדים לרשותכם שלושה חניונים בקצוות של מסלול הקו האדום, ועד לשנת 2030 ייבנו עוד 7 ויציעו לכם כ- 11 אלף מקומות חניה. החניונים ייבנו במוקדי תחבורה משולבים, בסמוך לכניסות לעיר ויתחברו למערך הרכבות הקלות והאוטובוסים כדי שאתם תוכלו להגיע ממקום למקום, מבלי לדאוג למקום חניה, מחיר שעתי או דוחות.
לצד כל אלה ימשיכו לפעול האוטובוסים, שגם הם מציגים חווית נסיעה משופרת ברחבי העיר, באמצעות שני מפעילים חדשים ומפעיל קיים (חברת אגד), שישפרו את הקווים הקיימים, יוסיפו עשרות קווים חדשים וירחיבו את צי האוטובוסים במאות אוטובוסים חדשים וירוקים.

המהפכה מבצבצת מכל פינה

אין ירושלמי שלא עובר באתר עבודות אחד לפחות במהלך היום שלו. באתרים אלה מוקמת הרכבת הקלה, על ידי חברת מוריה לפיתוח ירושלים, האמונה על הקמת התשתית לרכבת, יצירת תשתית כבישים ושדרוג המרחב העירוני שלכם.
איך זה ייראה בחגיגות ה- 80 של מדינת ישראל? ובכן, בפעם הבאה שתהנו מהליכה נעימה או מקפה במדרחוב יפו, נסו להיזכר איך זה היה נראה לפני הרכבת ותבינו את התרומה של הרכבת למרחב העירוני. גם בשנים הקרובות אנחנו נמשיך לנצל את ההזדמנות שטומנת בחובה המהפכה התחבורתית בירושלים, כדי להמשיך לשפר, לשדרג וליפות את ירושלים שלנו. 