אחרי שנים של עיסוק בדיני משפחה וירושה, הבין עו”ד ליאור צירלין שהצוואה “הרגילה” שעורכי דין מציעים ללקוחות המבקשים לכתוב צוואה סובלת מכשל מהותי בסיסי: היא מתעלמת מחלק ניכר מהמצבים והסכסוכים הצפויים בעתיד, למעט מספר מועט של מצבים ידועים. יותר ויותר התברר לו שהצוואה “הרגילה” לא מכסה מגוון רחב של מצבים עתידיים, שאליהם עלול הלקוח להידרש עוד בחייו ומשפחת הנפטר להידרש לאחר מותו. עו”ד צירלין שכלל עוד ועוד את המכניזם של הצוואות שהוא כותב ללקוחותיו, עד שאלו זכו לכינוי “צוואות פרימיום” והדרך המובנית והמתודולוגית לעריכתן – “שיטת צוואות פרימיום”.
1 צפייה בגלריה
עו”ד ליאור צירלין
עו”ד ליאור צירלין
עו”ד ליאור צירלין
(צילום: גיא הכט)
בסוף שנת 2021 עלה עו”ד צירלין שלב, והחל להדריך קורס צוואות פרימיום לעורכי דין. הקורס המלמד אותם כיצד לנסח בצוואה פתרונות למניעת סכסוכים בין היורשים ווידוא קיום רצון המצווה בפועל. מאז עברו את הקורס והוסמכו לעריכת צוואות בשיטת “צוואות פרימיום” כבר מאות עורכי דין, בהם נוטריונים, עורכי דין עם עשרות שנות ניסיון ומרצים בלשכה. כשהם יוצאים מהקורס הם מעידים שהוא הקנה להם ערך מוסף משמעותי, ושהם נחשפו בו לתפיסה ופתרונות חדשניים שבהם לא נתקלו בכל שנות עבודתם בתחום.
“שיטת צוואות פרימיום זו מהפכה, המהווה שינוי תפיסה עצום בעולם עריכת הצוואות ביחס לכל מה שהיה ב-60 השנים האחרונות. יש כאן הסתכלות חדשנית וייחודית על מענה לעתיד”, מסביר עו”ד צירלין. “באמצעות מתודולוגיה ייחודית, מכניסה שיטת צוואות פרימיום לתוך הצוואה, לראשונה, את האחריות למענה הדרוש לעתיד הירושה, בדגש על מניעת סכסוכים ווידוא קיום רצון המצווה בפועל. הלקוח מקבל שקט נפשי לגבי מצבים שברוב מוחלט של הצוואות אין לגביהם התייחסות כלל, ועורך הדין יכול להציע שירות ייחודי, עם תמחור גבוה יותר ובידול שיווקי משמעותי”.
מהי אותה מתודולוגיה ייחודית?
“במסגרת המתודולוגיה משולבים עולמות תוכן, דוקטרינות משפטיות והלכות מתחומי משפט שונים שעד היום לא שולבו בעולם הצוואות. יש לה ארבעה עמודי תווך: הראשון, לקיחת אחריות כבר בצוואה עצמה למצבים עתידיים כגון גירושין, דמנציה, בן זוג חדש ושינוי ביחסים בתוך המשפחה. השני, וידוא אקטיבי של קיום רצון המצווה באמצעות מנגנונים משפטיים של תמריצים וסנקציות. השלישי הוא מניעת סכסוכים אקטיבית באמצעות מנגנונים משפטיים חדשניים והסתכלות ביקורתית על אופן ניסוח הצוואה. הרביעי הוא מניעת הברחת נכסי ירושה לצדדי ג’. בנוסף לכל זאת, קיים מגוון רחב של פתרונות משפטיים יצירתיים, כגון 20 אפשרויות שונות לעריכת צוואה הדדית, שימוש יצירתי במנגנון נאמנות בצוואה ועוד”.
כהמחשה לצורך במתודולוגיה שבנה, מקביל עו”ד צירלין צוואה להסכם מכר מקרקעין, שבו ברור שצריך לכלול התייחסות מפורטת ואקטיבית למימוש העסקה, בעיות שיצוצו, תקלות והפרות. “אני משלב בשיטת צוואות פרימיום התמודדות עם מצבים עתידיים, שלרוב אין להם התייחסות כלל בצוואה רגילה. צוואות פרימיום נותנות לדוגמא מראש את המענה המתבקש לנושא הגירושין בצוואות הדדיות, בהתאם לרצון הלקוח, למשל קביעה כי בני הזוג המתגרשים לא יורישו את רכושם אחד לשני אלא דווקא לילדיהם - וכך מפחיתה משמעותית את האפשרות לסכסוך”.
כדוגמה קונקרטית לצוואת פרימיום שנטרלה סכסוך משפחתי מבעוד מועד, מספר עו”ד צירלין על משפחה שבה הלקוח - אלמן - ציווה את רכושו בחלקים שווים לארבעת ילדיו. “כבר בשלב כתיבת הצוואה הוגדר מראש פתרון משפטי למצב בו אחד הילדים לא יגיע למשוך את חלקו מחשבון הבנק של המנוח – מצב שבמקרה של צוואה רגילה יגרום לכל שלושת האחים האחרים לא לקבל את כספי הירושה אלא באמצעות סכסוך משפטי מר. באותו מקרה, החשש אכן התממש. בזכות הפתרון שהוגדר מראש בצוואה - שלושת האחים האחרים קיבלו תוך תקופה קצרה את ירושתם”.

לקיחת אחריות בצוואה למצבים עתידיים

עו”ד ליאור צירלין, בן 50, בזוגיות + שלוש בנות, גר בפתח תקווה ומנהל בה את משרדו. מסלול הקריירה שלו לא אופייני: הוא עבד שנים רבות בתעשיית ההייטק והגיע למשרות בכירות, כולל מנמ”ר רשות התאגידים במשרד המשפטים. לאחר מכן, פתח קריירה שנייה כעורך דין. הוא הגה ופיתח את שיטת “צוואות פרימיום”, ובכוונתו להמשיך להפיץ את החזון שלו לכלל עורכי הדין ולהביאו לידיעת כלל אזרחי ישראל ובהמשך בעולם.
“החזון שלי הוא שהלקוחות ידעו שהם יכולים לקבל הרבה יותר מהצוואה שעורכים עבורם, וגם ידעו לדרוש זאת מעורך הדין שלהם. עו”ד המוסמכים לעריכת צוואות פרימיום יודעים לשאול שאלות ייחודיות, להסתכל על מצבים מגוונים אפשריים, להציע פתרונות חדשניים ולבחון ביחד עם הלקוח מה הוא היה רוצה שיקרה בהם. עורכי הדין והלקוחות צריכים להבין שישנם מצבים רבים שכיום עורכי דין לא מודעים אליהם כלל ובוודאי לא נותנים להם מענה בצוואה “רגילה”. לכן, שיטת צוואות פרימיום היא מהפכה שיוצרת הסתכלות שונה לחלוטין על עולם הצוואות. ביום הראשון של הקורס גם עורכי דין ותיקים מגלים עולם חדש של מענה יצירתי ומגוון לעתיד הירושה של הלקוח”.
לראיה מציג עו”ד צירלין המלצה שכתב עורך הדין והנוטריון הוותיק אליעזר צווייג על הקורס שעבר: “האם קורס על צוואות יכול להוסיף משהו לעורך דין עם 40 שנות פרקטיקה, שיצירת צוואות מורכבות היא עיסוקו המרכזי? מסתבר שבהחלט כן - ובגדול. זה קורס יוצא דופן באיכותו: בהיר, מאורגן, פרקטי, מוקפד, נדיב, פורץ מוסכמות והרגלים - ובעיקר מעורר מחשבה ומדרבן לפעולה. נכנסתי ספקן ויצאתי נלהב מהערך המוסף שקיבלתי לעבודה ולדרך המחשבה שלי. זהו ללא ספק אחד הקורסים הטובים שבהם התנסיתי בחיי המקצועיים. אני מאמין שדווקא בעלי ניסיון משמעותי בתחום ייהנו יותר מאיכויותיו וירוויחו ממנו בגדול”.

ת.ז

עו”ד ליאור צירלין
סיכום שנת 2023: “תנופה משמעותית בקידום חזון צוואות פרימיום”.
דמות מפתח שהיוותה לך השראה בשנת 2023: טוני רובינס
חזון עסקי לשנת 2024: “הפצת חזון ושיטת צוואות פרימיום לעשרות אלפי עורכי דין ולמיליוני אזרחי ישראל”.
מסר מרכזי: “אחריות עוה”ד היא לתת מענה אקטיבי בצוואת פרימיום למניעת סכסוכים וקיום רצון המצווה בפועל, כאשר כיום רוב עורכי הדין לא מודעים כלל לעולם שלם של פתרונות בתחום זה”.