השמיעה חיונית לתקשורת. אדם שומע הוא אדם מבין, שמסוגל להתחבר לחברה ולסביבה, ובימים הקשים שכולנו חווים – ההבנה הזו משמעותית. מדובר בחוש המורכב ביותר מבחינה ביולוגית ופיזיולוגית, ומעניין לדעת שמערכת השמע מבשילה בעובר בשבוע ה־28 להריון. מכאן ואילך תידרדר השמיעה באיטיות (פרסביאקוסיס), כאשר האדם עצמו בד"כ יבחין בכך רק בהגיעו לגיל 70-60.
"זה מתעתע, כי השינויים מזעריים. בראייה זה מיידי - רואים מטושטש ולכן ממהרים להתאים משקפיים. בשמיעה פחות מבחינים בכך שלפתע לא שומעים את צליל המיקרו או המזגן. לפעמים דווקא נחמד לנו עם זה. בשלב כלשהו אובדן השמיעה האיטי הופך לאובדן שמיעה תפקודי. פתאום האדם לא מבין מילים מסוימות, והמוח מנסה להשלים את המידע החסר. כשההקשר ברור, זו לא בעיה, אך לעיתים אנחנו מפספסים מידע חיוני. בנקודה זו האדם מתקשה ונדרש שיקום בהקדם", מסביר אריק שטיינר, מנכ"ל רשת שטיינר מכשירי שמיעה.
לדבריו, הסטיגמה ההיסטורית שייחסה לכבדי שמיעה לקות שכלית הדירה רבים מפנייה לשיקום. אלא שדווקא בשנים האחרונות רבים מסתובבים עם אוזניות, וכך אנשים רבים למדו להבין את חשיבות השיקום השמיעתי לאיכות ובריאות, מה שהביא לפתיחות רבה יותר למכשירים ולזינוק בפניות.
3 צפייה בגלריה
שטיינר - שיווקי
שטיינר - שיווקי
"בראיה השינויים מיידיים, בשמיעה הם מתעתעים"
(יח"צ)
השמיעה מצילה חיים
הצורך לשמוע הוא הישרדותי. חשוב לנו לשמוע רכב מתקרב כדי להיזהר למשל, והצורך הזה מתגבר מאוד בחשיכה. על אחת כמה וכמה בשעת חירום. אנחנו רוצים להקשיב לחדשות כדי להתעדכן, לשמוע את האזעקות כדי להתמגן, לשמוע אזהרות על סכנה מתקרבת. שטיינר: "בחירום השמיעה נהיית הרבה יותר חשובה. אומנם בלילה רואים פחות טוב, אבל אפשר לשמוע. בקרב כבדי השמיעה נוצרת בעיה כפולה – גם לא רואים טוב וגם לא ערים לצלילי אזהרה. כל הפעולות היומיומיות, שגם כך קשות להם, נעשות מורכבות יותר, כשחלקן עשויות להציל חיים, ולפיכך שיקום השמיעה חשוב בשגרה ובמיוחד בחירום".
לדבריו, בזמנים כאלה חשובה מאוד גם השמירה על השמיעה. אנו חשופים לרעש מטוסי קרב, יירוטים, פיצוצים. במיוחד בצבא רבים, בהם מכונאי מטוסים וטנקיסטים, עובדים שעות ארוכות בתנאי רעש חריגים. החשיפה הממושכת עלולה לפגוע בשמיעה ולהביא לצפצופים או טנטון באוזן. שטיינר מציין, כי "יחלפו כחמש־שש שנים מרגע שאדם יבחין בקושי עד שיפנה לאבחון במכון שמיעה, אבל מרגע שהותאם לו מכשיר, הוא כבר לא יוכל בלעדיו".
3 צפייה בגלריה
שטיינר - שיווקי
שטיינר - שיווקי
"שיקום השמיעה חשוב בשגרה - ובמיוחד בחירום"
(יח"צ)

איך שומרים על השמיעה בשגרה ובחירום? כמה דגשים:

הגנה - אפשר באמצעות אטמי אוזניים פשוטים. כיום יש אטמים שיודעים לזהות רעש פתאומי ולחסום אותו. האזנה למוזיקה – כיום השמיעה מידרדרת בגיל צעיר יותר, מהסיבה שצעירים רבים מסתובבים עם אוזניות אלחוטיות בתוך תעלת השמע, קרוב לעור התוף, הגורמות לנזק רב משמעותית מאוזניות רגילות. ההמלצה היא לא לשמוע מעל 60% מהווליום המרבי של האוזניות ולהגביל האזנה למוזיקה רועשת לשעה אחת רצופה ביום.
תחזוקה - מומלץ לשהות פרק זמן במקום שקט כדי להרגיע את מערכת השמע.
בדיקה - חשוב לערוך בדיקת שמיעה אחת לחמש שנים, ומגיל 60 – אחת לשנה.
התגלה ליקוי? – פנו בהקדם לשיקום שמיעה. כשהמוח פחות מגורה באזור מסוים, הוא מצמצם את כמות העצבים באותו אזור, ואכן סריקות MRI מראים שאזור השמיעה במוח מצטמצם. מחקרים גם מצאו התאמה בין ליקוי שמיעה לא מטופל להתפתחות מחלות קוגניטיביות כאלצהיימר, שכן המוח מאבד את היכולת להשלים את מה שפספס, וכתוצאה מכך הקוגניציה נפגעת.
ואיך שומרים על תקינות מכשירי השמיעה?
מכשירי שמיעה – יש לנגב במטלית יבשה בלבישה ובהסרה.
הקופסה – כדי להאריך את חיי המכשירים, חשוב לנקות את הקופסה שבה הם מאוחסנים.
פילטרים – יש להחליף על־פי הצורך ולפחות מדי חודש־חודשיים. לרוב המכשירים יש פילטרים שמגינים על האוזן מפני השעווה. אין לנסות לנקותם, כי אז השעווה נדחפת פנימה.
סוללות – יש לדאוג למלאי מספק למכשירים הרלוונטיים.
הטענה – יש לזכור להטעין בכל לילה מכשירים נטענים.
שימוש – לא לישון עם המכשיר, כדי לאוורר את תעלות האוזן ולהימנע מבקטריות ופטריות.
תקלות – רוב המכשירים כיום מתחברים לסמארטפון ומאפשרים ניטור מרחוק. ודאו שהחיבור לנייד פעיל. במקרה תקלה, ניתן במקרים רבים לטפל בה מרחוק.
3 צפייה בגלריה
שטיינר - שיווקי
שטיינר - שיווקי
שטיינר-סונובה מכשירי שמיעה כאן לשירותכם
(פיקוד העורף)
מתגייסים למענכם
איבדתם את מכשירי השמיעה שלכם מאז החלה המלחמה ב־7 באוקטובר?
לא משנה מאיזו חברה המכשירים או מדוע אבדו, פנו למרכז שירות הלקוחות של הרשת בטלפון 6967*, ותקבלו בהשאלה מכשירי שמיעה חלופיים (מאחורי האוזן בלבד) עד לתום המלחמה, ללא כל התחייבות מצידכם.
לצורך קבלת השירות, אנא הצטיידו בבדיקת שמיעה אחרונה שברשותכם ובאסמכתה פיזית/דיגיטלית על מכשירי השמיעה שבהם השתמשתם (חשבונית, הוראות שימוש, קופסה וכיוב'). הטיפול יתאפשר גם ללא מסמכים.
שטיינר־סונובה: שומעים שזה העתיד
חברת שטיינר, שהוקמה ב־1949, היא החלוצה בתחום שיקום השמיעה בישראל. כיום החברה בבעלות קונצרן סונובה השוויצרי, הגדול בעולם בתחום. בחברה כ־170 עובדים ב־26 סניפיה ובעוד כ־80 מכונים עצמאיים. החברה מספקת שתלים קוכליאריים לניתוחים, ולאחרונה זכתה במכרז הכללית לשתלים למבוטחיה. הרשת היא יבואנית בלעדית של מותגי העל Phonak ו־Unitron ושלAdvanced Bionics, יצרנית שתלי השבלול המתקדמים בעולם. זאת לצד מגוון אביזרי עזר איכותיים לשמיעה, מערכות שמע לטלוויזיה, טלפונים, שעונים מעוררים, פתרונות להקלה על טנטון, אוזניות, אטמים למגוון שימושים, כל סוגי הסוללות למכשירי השמיעה, מערכות תקשורת אלחוטיות ועוד.

"שטיינר סונובה" תומכת בלקוחותיה גם בשעת חירום: חברי כל קופות החולים מוזמנים לקבל שירות למכשירי השמיעה במרפאת "מכבי" במלון "נבו ישרוטל ים המלח".

לתיאום פגישה: 6967*.

פורסם לראשונה: 15:41, 22.11.23