כבר בגיל 16 ידע אתי ריצ’מן שעזרה לאנשים במצבים קריטיים מושכת אותה. את התשוקה לקחה איתה גם ללימודים, שם התמקדה בניהול רפואת חירום ובהמשך גם בלימודי הדוקטורט בניהול מערכות מידע במצבי חירום. גם כיום, כשהיא עומדת בראש חברת המודיעין TAM-C-SOLUTIONS העוסקת באיסוף ובכריית מידע באמצעות בינה מלאכותית, היא מדגישה כי הבסיס להכל הוא האנשים. "ידע הוא כוח, אבל את ניתוח הדאטה רק בני אדם יכולים לעשות”, היא אומרת, "בכל תהליך עבודה אני רואה את הלקוחות והצרכים שלהם כבני אדם וכך גם את העובדים שלי, ואת נקודות החוזקה שלהם. בסוף זה הכול אנשים, הגורם האנושי עומד לנגד עיניי ואני חושבת שזה סוד ההצלחה של החברה".
לפני 15 שנה, האדם שבה סימן לריצ’מן את הדרך עם הקמת החברה בזמן שכולם דיברו על טכנולוגיה, אבל רק מעטים הבינו את הפוטנציאל העצום של הבינה המלאכותית והמהפכה שנמצאת בדרך לעולם העסקים. מצוידת בחוש יזמי לטכנולוגיות פורצות דרך, ריצ’מן ראתה את הנולד והשכילה לרתום אלגוריתמים מורכבים לצרכים אנושיים ועסקיים, בשילוב מורכב ומדויק של חדשנות טכנולוגית לגורם האנושי.
איך הצלחת לזהות את הפתרונות פורצי הדרך בתחום ה-AI עוד בתחילת הדרך?
"הקשבתי לשטח", מגלה ריצ’מן את הסוד. "ראיתי את הפערים שמתהווים עם ההתפתחות המואצת של הטכנולוגיה, והבנתי שאנחנו חייבים גשר שיחבר בין היכולות המדהימות של הבינה המלאכותית, לבין החוכמה האנושית. מה שהבנתי אז עם הקמת החברה, ומתחדד יותר כיום, הוא שהממד האנושי הוא חלק מהעסקה. האדם תמיד יהיה במרכז, ולכן לא הסתפקנו רק בבניית אלגוריתם, אלא הבנו את הצרכים האנושיים ואת היכולת לסייע לבני אדם במצבי חירום. החברה מפתחת אלגוריתמים חדשניים, בונה מודלים חיזויים מורכבים, ומטמיעה פתרונות אוטומציה חכמים. הצוות שלנו מורכב מאנשי מקצוע מהשורה הראשונה בתחומי מדעי הנתונים, הנדסת תוכנה ובינה מלאכותית כולנו מחוברים לחזון של סיוע לבני אדם".
את נשמעת מאוד מחוברת לטכנולוגיה שקשורה במצבי חירום ומשברים?
"החיבור שלי נובע מהבנה עמוקה של הפוטנציאל הטמון בטכנולוגיה להציל חיים, ולצמצם נזקים במצבי קיצון. ראיתי כיצד מידע בזמן אמת, ניתוח מדויק של נתונים והיכולת לחזות אירועים קריטיים יכולים להוות את ההבדל בין חיים למוות. המשיכה שלי לחיבור בין עולמות החירום והטכנולוגיה, הוא שילוב של מסע אישי ומקצועי ארוך שהחל עוד בנערותי".
"עם השנים, הבנתי שהיכולת לסייע באופן אפקטיבי תלויה גם בכלים שיש לנו. לכן, הקמתי חברה שמשלבת בין הידע המודיעיני והניסיון שצברתי, לבין טכנולוגיות מתקדמות כמו בינה מלאכותית. אני מאמינה שרק באמצעות שילוב של הבנה מעמיקה של מצבי חירום ושימוש בכלים הטכנולוגיים החדשניים ביותר, נוכל באמת לספק מענה אמיתי ויעיל לאנשים ולארגונים שנמצאים במשבר".
כישלון הוא גם הזדמנות
כיום TAM-C-SOLUTIONS היא חברה חובקת עולם המעסיקה כ-100 עובדים, 30 בבסיס האם בישראל והשאר מפוזרים ברחבי ארה”ב במדינות דוגמת פילדלפיה, אריזונה וטקסס, ואפילו בבחריין. החברה עוסקת באיסוף ובפיתוח מערכות מודיעיניות, גאו-אנליטיות, המבוססות על פטנט רשום אשר מתמחות באיסוף ובכריית המידע, בין היתר, באמצעות בינה מלאכותית. שירותיה מוענקים ללקוחות מגוונים הכוללים ממשלות, ארגונים גדולים ולקוחות פרטיים בעלי טביעת רגל גלובלית, והיא מציעה להם פתרונות של מודיעין אזרחי, ניטור איומים, ייעוץ למניעת איומים ודרכי אבטחה מתוחכמות.
בשיא הצלחתה הגלובלית של החברה, החליטה ריצ’מן לאתגר את עצמה ולפני שנה וחצי רכשה את KAYMERA טכנולוגיות, שהייתה על סף קריסה כלכלית. החברה פיתחה ושיווקה מערכות הגנה ייחודיות לסמארטפונים מבוססי אנדרואיד במטרה להגן על משתמשים, ממשלות וארגונים גדולים, אולם הגיעה לחדלות פירעון. לאחר הרכישה, ריצ’מן הרחיבה את פעילותה לפיתוח שתי אפליקציות מבוססות בינה מלאכותית, המספקות הגנה גם למשתמשי אייפון ואנדרואיד. מערכות החברה שודרגו, עובדים גויסו, והיא הפכה לחברה רווחית, ומספקת ל-TAM-C-SOLUTIONS יכולות להעניק שירות גם בתחום הגנת המובייל.
יש שיאמרו שלקחת סיכון לא קטן ברכישת חברה כושלת.
"הרבה פעמים אנשים רואים רק את הכישלון, אבל כל משבר הוא הזדמנות ואני ראיתי את הכישרון. זו טכנולוגיה שהשתמשנו בה והכרתי את יתרונותיה. ראיתי אנשים מדהימים עם ידע וניסיון עצומים בפיתוח טכנולוגיות מתקדמות וטכנולוגיה שלא מומשה במלואה. הבנתי שהבעיה היא לא באנשים או בטכנולוגיה, אלא בניהול ובכיוון. במקום לזרוק את התינוק עם המים, החלטתי להציל את התינוק. ראיתי פוטנציאל עצום בצורך לשקם מערכות, לשקם אמון ולשקם אנשים. הבנתי שזהו אתגר שאני רוצה וצריכה לקחת על עצמי".
המהלך הוא למעשה חלק מהתפיסה הניהולית שלך, הרואה את האדם בתוך כל הטכנולוגיה.
"בהחלט. אני מאמינה עמוקות באנשים וביכולת שלהם לצמוח מחדש. במקום לפטר עובדים - השקענו בהם, הם עברו הכשרות ועסקו בהטמעת תהליכי פיתוח וחדשנות. KAYMERA עברה שיקום מקיף, השקיעה בטכנולוגיות מתקדמות, והפכה למודל לחיקוי בתחום. אני מאמינה שלב ליבה של כל עשייה מוצלחת היא תקשורת בגובה העיניים, והקשבה אמיתית. אני מנהלת אנשים, לא רובוטים. למדתי שאין תחליף לתקשורת פתוחה ושקופה, ושמנהיגות אמיתית נמדדת לא רק ביכולת להוביל להצלחות, אלא גם ביכולת לקום מכישלונות, ללמוד מהם, ולהתפתח יחד עם הצוות”.
כיצד הגישה הזו מסייעת במצבי משבר טכנולוגיים מורכבים?
"בכל משבר, ובמיוחד כשיש תקלה טכנולוגית, המפתח הוא להסתכל לאנשים בעיניים ולדבר איתם בכנות. אני לא מפחדת להודות בטעויות, ואנחנו פותרים את הדברים יחד כצוות. לדוגמה, כשהתמודדנו עם תקלה במערכת בינה מלאכותית, כינסתי את הצוות, הקשבתי לכל אחד, וביחד מצאנו פתרון יצירתי שהפך את המערכת לחסינה ויעילה יותר. בסופו של יום, זו לא רק הטכנולוגיה, אלא האנושיות שמאפשרת לה לפרוח".
את שותפה לחשש מפני הבינה המלאכותית?
"לא. החזון שלי לעתיד הוא שהבינה המלאכותית תהפוך לכלי אינטגרלי בכל תחומי החיים, אבל אני רוצה שנצליח לשמור על הממד האנושי, על הערכים והאתיקה, כך שהטכנולוגיה תשרת את האדם ולא תשתלט עליו. המטרה היא בינה מלאכותית שתפשט את החיים, תשפר את הבריאות, תעצים את היצירתיות, ותאפשר לנו להתמקד במה שבאמת חשוב: הקשרים האנושיים והצמיחה האישית. זה תלוי בנו במידה רבה".






