כשרועי נעים ויעקב ירמולובסקי היו סטודנטים להנדסת תוכנה באוניברסיטת בן-גוריון, הם זיהו את המחסור הברור במורים פרטיים עבור הלומדים, ובמיוחד כאלה שיהיו אמינים ומומלצים. גם הם כנראה לא צפו לפני עשור שהפלטפורמה שהקימו – "לימוד נעים", ובה היצע מורים פרטיים, תהפוך לכלי לימוד מרכזי גם עבור תלמידי בתי ספר, סטודנטים, לימודי העשרה ואפילו אימוני כושר, בעיקר לנוכח הטלטלות הלאומיות ובהן מגפת הקורונה והמלחמה שנפתחה בשבעה באוקטובר.
"במלחמה ראינו העדפה מוחלטת לשיעורים און-ליין, כי מטבע הדברים התלמידים הרגישו לא בטוח לצאת החוצה בזמן אזעקות וירי טילים”, מספר רועי. "בנוסף, ישנם הרבה מורים ותלמידים שפונו מבתיהם, כך שלא יכלו להעביר שיעורים או לקבל שיעורים במרחב הפיזי שלהם. באזור הדרום בכלל ובעוטף עזה בפרט, למשל, הביקוש כמעט ולא היה קיים, וכך גם בקרבת הגבול בצפון. גם תלמידים שיכלו לצאת החוצה בהפוגות הלחימה העדיפו להישאר בבית, קרובים למרחב המוגן. למזלנו, התחלנו להציע שיעורים פרטיים מקוונים כבר לפני שנים, עוד לפני פריצת מגפת הקורונה, שהפכה אותם לממש חובה”.
הקורונה, על כל מגרעותיה, גם עיצבה מחדש את הרגלי הלימוד בבתי הספר ומחוצה להם. היא העלתה מחדש את המודעות לאפשרות של לימודים און ליין, שעד אז סבלו מתדמית לא טובה, וכמו במקרים רבים שבהם נדחקים אל הקצה וכבר אין ברירה - גם במקרה הזה השיעורים הפרונטליים זכו להעדפה. כיום, רוב האנשים בפלטפורמה לומדים און-ליין ופחות שיעורים פרונטליים, למעט במקצועות שבהם נדרשת גישה כמו לימוד נגינה והוראה מתקנת, שבהם יש חשיבות למקום הפיזי.
האם היו שינויים בביקוש לשיעורים במקצועות השונים?
"במהלך משברים, ובעיקר בנקודות השיא שלהם, יש הפחתה כללית בהזמנות, שכן כולם בתחושה הישרדותית ושיעורים פרטיים אינם צורך הישרדותי ולכן נדחקים הצידה. הרגשנו זאת בחודש הראשון של המלחמה, אבל מיד כשמתחילה שגרה לצד מצב החירום - הביקוש חוזר, ולפעמים אף גבוה יותר ממה שהיה לפני כן - כי צריך להשלים חומר ולהדביק פערים. כך היה בקורונה וכך היה גם עכשיו”.
איזה מקצועות נחשבים למבוקשים?
"המקצועות המבוקשים ביותר בקרב תלמידי בית ספר הם תמיד מתמטיקה ואנגלית. זה אף פעם לא משתנה, לא משנה באיזו תקופה. מצד שני, מקצועות שמבוססים על מלל רב ואין בהם מבחנים כי בית הספר לא פעיל - חווים ירידה בביקוש. כשמדובר בסטודנטים - הכל תלוי במה שקורה באוניברסיטה. מדעי המחשב, סטטיסטיקה ואלגברה הם תמיד מקצועות מבוקשים, ואם יש הקלות במקצועות מסוימים - אז הביקוש בהם קצת יורד”.
איך אתם, כחברה, התמודדתם עם קשיי התקופה?
"מיד כשהתחילה המלחמה הוזנקתי למילואים ועשיתי משמרות בצבא בצורה מאוד אינטנסיבית. זה הביא לקושי גדול בניהול החברה, אבל הצלחנו לסדר את הכל והתרגלנו לשגרה הלא ממש נורמלית הזאת. הפעילות המשיכה והפלטפורמה עבדה כרגיל. עברנו למצב של שגרה בצל מלחמה - משהו מתמשך, מותאם ומיוצב. גם כאן צריך שוב ל’הודות’ לקורונה, שהכינה אותנו כבר לפני יותר מחמש שנים למצבי קיצון. אז זה היה נגיף, ועכשיו זו מלחמה, ושיעורים און-ליין נותנים מענה טוב גם במצב כזה וגם במצב כזה. התלמידים יכולים ללמוד, הילדים זוכים לתעסוקה בבית וישנם גם יתרונות שתקפים בכל מצב ולא רק בחירום: מרחב הלימוד הוא נעים - כי זה הבית, חסכון בזמן נסיעה שמתייתרת ואפשרות להגיע למורים שלא מתגוררים באזור בו גר התלמיד. כך היצע המורים לכל תלמיד הופך לגבוה יותר, ותלמיד מהפריפריה יכול לבחור במורה הכי מבוקש בתל אביב”.
הנתונים מדברים בעד עצמם: לפני הקורונה רק 10% מהשיעורים בפלטפורמה התקיימו באופן מקוון, ואילו בשנת 2025 - למעלה מ-50% מהשיעורים מתבצעים און-ליין. "זה שינוי דרמטי שמשקף לא רק את ההתרגלות לטכנולוגיה אלא גם את היתרונות המעשיים של הלמידה מרחוק”, מציין נעים.
ציונים גם למורים
אחד הדגשים בפלטפורמת "לימוד נעים” היא היכולת לדעת מראש מה טיבו של המורה, כשכל אחד ואחת מקבלים ציון מצד התלמידים, ומדורג בהתאם. "העובדה שמורה מקבל המלצות טובות מתלמידים היא מדד משמעותי לאיכות ההוראה שלו, וזהו אחד הגורמים המשפיעים ביותר על המיקום שלו בתוצאות החיפוש”, מסביר המנכ”ל נעים. "מערכת הדירוגים הייחודית שפיתחנו לא מבוססת רק על הדירוג הנובע מההמלצות וחוות הדעת שהמורה מקבל, אלא גם על מדדים נוספים כמו מספר שיעורי ההמשך שהתלמידים בוחרים לקחת עם אותו מורה, זמן המענה שלו לפניות ועוד. כך נוצרה מערכת הוגנת, שמעודדת מורים להיות מקצועיים וזמינים יותר. עד כה צברה הפלטפורמה למעלה מ-400,000 שיעורים ויותר מ-50,000 תגובות מתלמידים, מה שמאפשר הערכה מדויקת של איכות ההוראה”.
להיכן אתה רואה את השוק הזה הולך?
"עולמות הבינה המלאכותית מחוללים מהפכה אמיתית בכל התחומים, והיא לא פוסחת גם על תחום החינוך. אנו רואים שימוש של תלמידים ומורים בטכנולוגיה הזאת בעולם ובארץ, אבל אני יכול להעריך שהבינה המלאכותית לא תחליף את המורה. ה-AI יהיה עוד נדבך חשוב שיאומץ בעבודתו, ותאפשר לשפר את איכות ההוראה והלמידה. אני מאמין שכבר בשנים הקרובות היא תשולב גם בבתי הספר וגם בהוראה פרטית, ותייעל מאוד את השיעורים. המורה יזכה לאפשרות לתת תרגולים בין השיעורים כשהבינה המלאכותית ממלאת את הפונקציה שלו במצב בו התלמיד נתקע עם איזו שאלה שמקשה עליו לפצח את התרגול. ‘לימוד נעים’ עובדת כרגע על פיתוח של מורה בינה מלאכותית, בשלב הראשון למקצוע המתמטיקה”.
מה למדת מתקופת המלחמה?
"שאנחנו משתפרים ממשבר למשבר. אם הקורונה הפתיעה אותנו ולקח קצת זמן עד שהגבנו - הפעם מיהרנו לחשוב אסטרטגית ולטווח הארוך, חשיבה שלא באה ממקום של התגוננות אלא ממקום של עוצמה וחזון. למדנו לעשות את ההתאמות הדרושות ולא לקחת החלטות גדולות בנוגע לכיוון העסק בנקודת משבר. דברים שהיו פחות משמעותיים לנקודת הזמן הזאת צומצמו ועם חזרה לשגרה ניתן לחזור גם אליהם, לאט לאט. שמרנו על מרווח ביטחון כלכלי מספק - דבר חשוב, כי במדינה כמו שלנו לשמור בצד לאירוע בסדר גודל שלא מצפים לו הוא חובה כדי להצליח להתנהל היטב כשהוא מגיע”.
"המטרה שלנו היא שכל ילד בישראל, גם מהפריפריה הרחוקה ביותר, יוכל לגשת למורה הכי טוב במדינה בכל תחום שהוא רוצה ללמוד. אנחנו גאים לחיות במדינה הזאת ולתרום לעוצמתה החינוכית, במיוחד בתקופות מאתגרות כמו אלה שעברנו”, מסכם נעים.






