חדשנות וטכנולוגיה מתקדמת בתחום המים. זה השילוב שמוביל תאגיד המים "יובלים אשדוד", כל הדרך למהפכה. ככה זה כשצריכים לתת שירות לרבע מיליון תושבים בעיר צומחת כמו אשדוד, להכין את התשתית לקליטתם של לקוחות חדשים ולשפר כל הזמן את חווית השירות על בסיס מידע שנצבר לאורך השנים ומתורגם בצורה טכנולוגית מקסימלית.
"זה נכון שהשירות שאנחנו מספקים נחשב למסורתי וטריוויאלי, אבל ניהול נכון וייעול מערכות מתמיד מאפשר הטמעת שינויים ומתן תגובה מהירה ומקצועית וקצירת פירות מהחדשנות הקיימת", מדגישה מנכ"לית התאגיד, מלי בן ברוך, "כך, למשל, המערכות שבהן אנו משתמשים לא רק מרכזות מידע אלא גם מעבדות ולומדות ממנו, מנתחות אותו ומייצרות תובנות שמשנות את האופן שבו אנו מקבלים החלטות בשטח. זהו חידוש משמעותי, המאפשר לנו להתקדם ולהתייעל ולספק חוויית שירות טובה יותר ללקוח. כמי שמשרתים למעלה מ-250,000 לקוחות, זה נושא שחשוב לנו מאוד".
תאגיד יובלים מטפל בכ-700 ק״מ של קווי מים וביוב ברחבי העיר אשדוד. ההתעיילות מושגת, בין השאר, באמצעות הטמעת מערכת תפעול מרכזית הכוללת יכולות מתקדמות של בינה מלאכותית ובינה עסקית. המערכת מאפשרת לאנשיו לנתח תקלות ולחזות כשלים, ובכך משפרת את היכולת להתמודד איתם מבעוד מועד. "יש לנו חיישנים רבים המפוזרים בשטח - בתשתיות המים והביוב, ודרכם אנחנו מקבלים התרעות, והמידע המקיף הזה מתורגם בצורה המאפשרת לתפעל את המערכות בצורה חכמה במיוחד. העובדים, הקבלנים ונותני השירות שלנו מרושתים לאותה המערכת, וכך מתאפשר ייעול העבודה, שיפור השירות ותחזוקה מונעת. התקנו מדי מים חכמים ומאות אלפי תושבים כבר חסכו כסף הודות לזיהוי מידי של נזילה. המערכת החכמה של מדי המים יודעת לזהות, למשל, חריגה משמעותית של צריכת מים לעומת הממוצע הרגיל של הלקוח, וזה מעיד על כך שמשהו לא תקין. נשלחת התרעה, הנזילה מאותרת, מתוקנת והלקוח לא משלם על מים שהוא לא משתמש בהם. הלקוח גם יכול להוריד אפליקציה ולנהל מעקב אחר צריכת המים ובכך לחסוך סכומים ניכרים".
צ’ט בוט ידידותי
אלו לא כל כלי השירות החדשניים שהטמיע יובלים אשדוד. תאגיד המים הכניס לפעולה גם טפסים דיגיטליים וצ’ט בוט שמנהל את פניות הלקוחות. בכך הוא מאפשר לנהל תקשורת מקיפה דרך אפליקציית וואטסאפ, לספק דרכה תשובות במיידיות ולחסוך ללקוחות זמן וטרחה. "לצ’ט בוט יש גם את היכולת להגדיר קבלת הודעות ולבצע שאילתות כמו ‘תן לי את צריכת המים שלי בשעות מסוימות’", מציינת בן ברוך. "היכולת לתת הסתכלות רחבה על צריכת המים מאפשרת לבצע החלטות מושכלות בנושא, ובכך לחסוך הוצאות".
מעבר להשקעות, עובדי יובלים אשדוד מטפלים בתחזוקת הקווים ומתקני מים וביוב 24/7 בכל ימות השנה, על מנת להבטיח את רציפות ואמינות מערכות המים והשפכים. בנוסף, יובלים אשדוד פועל להעברת כל המתקנים לשימוש אנרגיה סולארית כחלק ממדיניותו לשמירה על הסביבה וחסכון אנרגטי.
אילו עוד טכנולוגיות הנחשבות לחדשניות כיום משלב "יובלים אשדוד" בעבודתו?
"ביג דאטה היא טכנולוגיה חשובה מאוד לניהול יעיל. כשמנהלים 16 תחנות שאיבה לביוב ו-6 תחנות מים זה אומר שמתפעלים משאבות, מגובים, חיישנים, בקרים, לוחות חשמל, ציוד אלקטרו-מכני ועוד מכשור רב. המשמעות היא דאטה עצום שעובר בתחנות: ספיקות, שעות עבודה של בקרים ומשאבות, דרך פעולה של מגובים ועוד. לרבים מהנתונים הללו יש משמעות לבריאות הציבור ולאיכות הסביבה. כשמדובר בביוב – שפכים, זה יכול להיות ההבדל בין מניעת זיהומים סביבתיים להיווצרותם. עוד אנו מכוונים לשילוב נרחב יותר של בינה מלאכותית בשנה הקרובה".
אילו מגמות חדשנות את מזהה כמשנות משחק בשוק שלכם?
"יש היום מערכות מתקדמות לזיהוי מוקדם של איכות מים, בכוחן לסגור בצורה מיידית מגופים וכך למנוע התפשטות של זיהום. יש מערכות המבצעות סקירת תשתיות תת-קרקעיות, ובאמצעותן ניתן לקבל מידע רב על צנרות הולכה - שממנו ניתן לקבל נתונים ולהסיק מסקנות. ישנם כלים המונעים התנגשויות של תשתיות מסוימות הקרובות זו לזו. כבר לא צריך לחפור ולעשות גישושים. הבעיה העיקרית היא שהטכנולוגיות הללו עדיין יקרות. תחום המים והביוב הוא בסיסי ואינו יכול לשקף את מלוא העלויות של המערכות שהייתי רוצה לנהל. לכן, תמיד מחפשים את האיזון בין ניהול יעיל ומהיר לתקציב הסגור והמובנה".
עד כמה קריטי להתקדם טכנולוגית בעולם שלכם?
"התקדמות טכנולוגית תמיד נמצאת בעדיפות גבוהה. ראש העיר אשדוד, ד"ר יחיאל לסרי, מוביל יחד עם דירקטוריון "יובלים אשדוד", שבראשו עומד שמעון כצנלסון, חזון לצמיחה ותנופה אדירה של העיר בד בבד עם הפיכתה לעיר חכמה - מתקדמת טכנולוגית. מכאן שהעיר אשדוד עוברת תנופת פיתוח משמעותית מאוד בתחומים רבים. האוכלוסייה שלה גדלה ואנו מבצעים פרויקטים בהיקפים עצומים הן ברובעים החדשים שמוקמים והן בשכונות הוותיקות - כתשתיות לפינוי ובינוי ופרויקטים של תמ"א".
"אנו זוכרים כל העת שהמשמעות היא שהנחת תשתיות משמע הפרעה לשגרת חיים של התושבים. בהתאם לכך, אנו משתמשים בטכנולוגיות מתקדמות ויקרות יותר משיטות העבודה המסורתיות וכך, למשל, יותר ויותר תהליכים של חפירות מתבצעים מתחת לפני השטח כדי למנוע הפרעה לתנועה ולציבור. לשמחתנו, שיתוף הפעולה עם העיריה הוא מצוין, כולם פועלים במטרה אחת לטובת איכות חיי התושבים. היבט משמעותי נוסף הוא שישנו שיתוף ידע ניכר בין תאגידי המים בישראל המסייע לכולנו להתקדם ולהשתפר. מדובר במוטיב מרכזי בעבודה שלנו ברמה האסטרטגית והתכנונית, וגם בביצוע היומיומי. אנו חולקים מידע ופועלים כמקשה אחת כדי לייצר משק מים מתקדם, משתף ויעיל הן ברמה של העיר אשדוד והן כתאגידים - בכלל מדינת ישראל".
ראייה קדימה לטווח ארוך
מלי בן ברוך כיהנה כסמנכ"לית הכספים של "יובלים אשדוד", הפכה למנכ"לית בפועל ולאחר זמן מה קיבלה את המינוי רשמית. רק אז הרגישה את מלוא כובד האחריות ואת העובדה שלכל החלטה יש השפעות רוחב בהיבטים רבים. "הפריבילגיה שלך לטעות היא כמעט אפסית. האחריות, הראייה קדימה לטווח הרחוק, החזון - כל אלו צרכים חיוניים כשעומדים בראש הפירמידה. אני מאמינה שמנהל של ארגון חייב לפעול על פי תוכנית אסטרטגית לטווח של חמש שנים, כפי שדירקטוריון החברה מתווה. למנהל צריכה להיות היכולת לממש זאת, ומשם גם לבנות את התוכניות לטווח הרחוק יותר. לשם כך, אנו מכינים תוכניות עבודה מקיפות, מתוקצבות וברורות. חלק משמעותי מהראייה קדימה הוא לזהות מגמות חדשנות וטכנולוגיות חדשות שרלוונטיות לפעילות התאגיד, לבדוק אותן ולהטמיע אותן".
איפה יהיה "יובלים אשדוד" בעוד מספר שנים בכל הקשור לשימוש בטכנולוגית מתקדמות?
"נהיה ביישום מקסימלי מבחינת התאגיד, ולאחר הטמעה של כלי בינה מלאכותית שונים הן בפרויקטים הן בשירות והן בפיקוח ובקרה. אנו בוחנים שילוב כלים כאלו במגוון תחומים ואני צופה שבעוד מספר שנים הם כבר יוטמעו בכל אחת מהמחלקות שלנו וישפרו את חוויית הלקוח".






