"אין משקיע או ברוקר שיכול להסתדר בלי בלומברג, ואין חברה בורסאית שיכולה להסתדר בלי Arx". כך מגדירים יהודה ליבלר ורותם גנץ את חברת Arx, שהוקמה בשלהי מגפת הקורונה והפכה מאז לכלי מרכזי בידיהן של חברות בורסאיות בכל העולם, בדגש על וול סטריט. "Arx הבינה מה שאחרים לא - שוק ההון של היום מונע על ידי משקיעים המקבלים החלטות בתוך שניות ואלגוריתמים השופטים מידע בתוך מאיות השנייה. על בסיס תובנה זו, פיתחנו את מה שאנו מגדירים כמערכת ההפעלה הראשונה לחברה הבורסאית".
גנץ (28) וליבלר (25), יוצאי דובר צה״ל ו- 8200, בחרו בעצם הקמת החברה להתייצב לימין החברות הנסחרות בבורסה, לאחר שהבינו שמנכ"לים של חברות טובות מגיעים לבורסה אך לא מבינים שהם נכנסים לשדה מוקשים. "הטכנולוגיות של Arx מנטרות כל נתון פיננסי ואנושי בסביבה הקיברנטית, מסבירות לחברה את הדפוסים מאחורי המסחר במנייה שלה והופכות את יצירת הדיווחים שלה לאמצעי לחימה מדויק מול משקיעים ואלגוריתמים. החברה יכולה בלחיצת כפתור להביא את העדכון שלה היישר לאוזניים של המשקיעים והאנליסטים הרלוונטיים ביותר", אומרים גנץ וליבלר.
השניים מסבירים כי בתוך אנרכיה מוחלטת של אירועים, עומדים מנכ"לים מנוסים ומוכשרים שלא מבינים איך הודעה חיובית גוררת התרסקות בשוק, ולמה הם לא מצליחים להגיע לאוזניים של מיליוני משקיעים בעולם שסוחרים בשוק ההון. "אנשים חושבים שהנפקה היא סוג של אקזיט, אך במרבית המקרים זה בדיוק ההיפך. חברה מצלצלת בפעמון של הבורסה וחושבת שהגיעה לתהילת עולם", אומר גנץ. "דקות לאחר מכן, משקיעים בגיל קולג׳ פותחים נגדה במתקפת שורטים שמלווה בהשמצות ברשתות החברתיות ומחסלים אותה. האשליה של שוק ההון מתנפצת מדי יום בפניהם של מנהלים מוכשרים".
היכן אתם מזהים את נקודת הכשל של המנהלים?
גנץ: "מנהלי החברות מוצאים את עצמם מתעסקים בלרדוף אחרי עוד מיליון דולר שלא יספיקו לממן אפילו רבע ניסוי קליני, במקום להתעסק בניסוי הקליני עצמו. בסוף הם מבינים שרוב שוק ההון לא מסתכל בכלל על תוכן החברה ועל מה שהיא עושה. כל מה שאכפת לו זה מה’אסימון’ - נייר הערך. במקום שהחברה תנהל את נייר הערך שלה כמו מוצר לכל דבר, היא נתונה לטרנדים זמניים ונהיית הקורבן של השוק".
מהם הכלים ש-Arx מספקת למנכ"ל?
ליבלר: "קודם כל הוא יודע - וזו מילת המפתח. שוק קשרי המשקיעים עובד במתודולוגיות של סוכנויות מיושנות ועם אנשים נטולי כל קשר לטכנולוגיה, וכל זאת כאשר שוק ההון הוא תעשייה עתירת נתונים שבה מתבצעות עסקאות בקצב של מאית השנייה. כל אחד מהשחקנים הראשיים בה מנצל את הנתונים הללו לטובתו - חוץ מהחברה הנסחרת עצמה. כשמנכ"ל יושב מול איש קשרי המשקיעים שלו ושואל אותו ‘למה המנייה יורדת?’ אחרי שדווקא דווח על התפתחות חיובית - אין לו באמת יכולת להבין בעצמו למה".
ליבלר: "אותנו הוא לא צריך לשאול, פשוט כי המערכות שלנו מבצעות ניטור מתמיד על כל הנתונים הרלוונטיים. החל מניטור של כל עסקה שמתבצעת במנייה ועד איסוף וניתוח כל אזכור שיש על החברה - בין אם זה בדו"חות אנליסטים ובין אם על ידי משקיעים פרטיים בטוויטר וברדיט. הלקוחות והצוות מקבלים התראות מיידיות על פעילות חריגה בנייר הערך ועל הסיבות שמאחורי התנודות - עד לרמת זיהוי לאחר כמה שניות של מי המשתמש שכתב בפורום שמועה שגררה תנועה לא ברורה".
גנץ: "במקרים הטובים מדובר בפערי מידע קלאסיים, למשל, שהשוק לא הבין את ההתפתחות האחרונה של החברה או שיש פחד שהתפתחות רחבה יותר בסקטור או רגולציה חדשה ישפיעו לרעה על החברה. באירועים פחות טובים זה יכול להיות הפצת פייק ניוז, פעילות מניפולטיבית, זליגת מידע פנים וכדומה. באחרונה נקלטו אצלנו אירועים כמו השתלטויות עויונת שהתחילו בטוויטר והתחזות למנכ"ל לטובת פמפום המנייה באופן מלאכותי. אלו שני מקרים בהם פוטנציאל הנזק הוא עצום".
בינה מלאכותית מייעלת קשר עם משקיעים
לדברי גנץ וליבלר, Arx מאפשרת ללקוחותיה להבין ולמפות את פערי המידע. "המערכות שלנו לא רק מאפשרות זיהוי, התראה, התרעה והבנה - הן מהוות מערכת הפעלה ליחסים של החברה מול השוק", אומר ליבלר. "מעבר לניטור, המערכות מזרזות משמעותית את תהליך יצירת וניהול התקשורת מול המשקיעים. בין אם זה להוציא הבהרה על מידע כזב, לתווך לשוק גיוס בתנאים מורכבים או פשוט להוציא הודעה רגילה על דו"חות כספיים. הלקוחות שלנו רגילים לחברות קשרי משקיעים ששנים לא הבינו אותם, טעו בנתונים שלהם, רידדו מסרים מורכבים והתעלמו מהם בתוך בליל לקוחותיהם. אנחנו מספקים בדיוק את ההיפך: מערכות הבינה המלאכותית שלנו - שמכירות כל פרט בהיסטוריה של הלקוח וכל דיווח או דו"ח כספי שאי פעם יצא - יכולות לייצר דיווח מדויק להפליא בתוך שניות".
גנץ: "עד לפני כמה שנים המערכות הבורסאיות נהנו מ-100% רייטינג. כל דיווח של חברה ציבורית היה נקלט על ידי ברוקרים, מנותח ומאונדקס. על בסיס זה היו מתקבלות החלטות ההשקעה. היום, תשומת הלב של המשקיע הממוצע מתחלקת בין אלפי מניות שהוא עוקב אחריהן באמצעות פלטפורמות מסחר מיידיות, המחוברות לרשתות החברתיות ולמנועי בינה מלאכותית. חברה שלא יודעת איך להגיע לפורומים ולמערכות המסחר שלהן - מתה, וזו לא משימה אנושית, אלא משימה טכנולוגית. לכן, לחברות קשרי המשקיעים של הדור הקודם אין הצעות ערך רלוונטיות".
ליבלר: "לא מדובר בפריבילגיה. חברה ציבורית שאין למניות שלה סחירות גבוהה - תיפגע קשות מבחינת יכולתה לגייס כסף ותהיה נתונה הרבה יותר למתקפות של שחקנים שליליים".
מה תוכניות Arx לעתיד?
גנץ: "זה עתה נכנסנו לתקופה של הקשחת תנאי ההיסחרות על ידי הבורסות והרגולטורים. חברות קטנות מקבלות הודעות על מחיקה ממסחר על ידי הבורסות חדשות לבקרים, כך שהמאבק על תשומת הלב של המשקיע הקטן הופך מפריבילגיה ל’הסיבה-שבלעדיה-אין’ של המסחר בבורסה. זו הסיבה ש-Arx פועלת להפוך את הטכנולוגיות שלה לנגישות לחלקים אדירים של החברות הציבוריות".
"בשיחות עם מנכ"לים בורסאיים אני אומר שלחברה תמיד יש X כמות מוצרים, אך מהרגע שהיא נרשמת למסחר בבורסה יש לה 1+X מוצרים: נייר הערך שלה. Arx היא טכנולוגיית ניהול המוצר לנייר הערך של חברות בורסאיות. אנחנו גאים להגיד שהטכנולוגיה הישראלית הזאת פורצת שווקים בקצב מסחרר - ומאמינים שהיא תמשיך לעשות כך".
"מערכות הבינה המלאכותית שלנו - שמכירות כל פרט בהיסטוריה של הלקוח וכל דיווח או דו"ח כספי שאי פעם יצא - יכולות לייצר דיווח מדויק להפליא בתוך שניות. חברה שלא יודעת איך להגיע לפורומים ולמערכות המסחר שלהן - מתה, וזו לא משימה אנושית, אלא משימה טכנולוגית"






