"חיים כאן מאות אלפי חולים עם סכרת והשמנה, והנתונים רק הולכים ומחמירים. כיום, רק כ-30%-35% מהמבוגרים בישראל נמצאים ברמת משקל תקינה, כששיעור ההשמנה גבוה במיוחד בקרב אוכלוסיות חלשות ובני נוער. המשמעות העולה מהנתונים הללו מדאיגה במיוחד". כך אומרת גלית קופטש, מנכ"לית חברת התרופות נובו נורדיסק בישראל, המפתחת תרופות לטיפול בסוכרת ובמחלת ההשמנה, ואף זכתה לאחרונה בפרס גלובלי על השקת תוכנית חדשנית לתמיכה במטופלים, תוכנית המעניקה למטופלים ליווי איש ומקצועי. היא מציינת כי מדובר במאבק מאתגר, וקוראת גם למשרד הבריאות ולממשלה להצטרף: "אני רואה חשיבות רבה במעורבות הממשלה ומשרד הבריאות בגיבוש תוכנית לאומית למאבק בסכרת ובהשמנה".
את מסלול חייה של קופטש הכתיבה התמודדות משפחתית, עת חלה אביה בסכרת לפני כשלושה עשורים והיא נחשפה לאתגרים הרבים המלווים את החולים. כיום, כשהיא יושבת על כיסא המנכ"לית של נובו נורדיסק ישראל, היא רואה ביכולתה לשפר את איכות חיי המטופלים כשליחות של ממש. "ניהול החברה עבורי הוא הרבה יותר מעבר לתפקיד מקצועי. מבחינתי, זהו מסע אישי ושליחות. חוויתי מקרוב את הקשיים, את חוסר הוודאות ואת הסיבוכים הנלווים. תחושת השליחות, שגרמה לי להצטרף לנובו נורדיסק ולסייע למאות אלפי מטופלים בישראל להתמודד עם האתגרים וחוסר הוודאות הבריאותית, מלווה אותי עד היום".
יש חוויה שהשאירה בך זיכרון חזק במיוחד?
"מגיל צעיר הייתי שותפה ועדה ממקור ראשון למסע המטופל. אני זוכרת כל שלב: את הקושי, את חוסר הוודאות ואת הסיבוכים. הסכרת היא לא רק מחלה, היא מסע של המטופל ובני משפחתו, והיא דורשת מערך תמיכה שלם - רפואי, רגשי ואנושי. החוויה הזו מלווה אותי עד היום, וחידדה אצלי את ההבנה שחשוב שחברות תרופות לא יסתפקו בפיתוח תרופות, אלא יראו את האדם שמאחורי המחלה, יקשיבו לו וילוו אותו".
וזה כרוך בשינוי תפיסתי.
"כן, נדרש להכיר בסכרת כמחלה כרונית ולטפל בה כמגפה לאומית. כמו כן, 90% מחולי הסוכרת הם בעלי משקל עודף או השמנה ולכן חשוב להכיר גם בהשמנה כמחלה כרונית. מחלת ההשמנה לא פוסחת על אף גיל, היא פוגעת גם במבוגרים וגם במתבגרים ומהווה גורם משמעותי להחמרת המחלה והפחתת איכות החיים. המתגברים צפויים להמשיך להתמודד עם השמנה גם בבגרותם, ולכן התפקיד של כל חברות הפארמה הוא לקחת חלק בשינוי התפיסתי הנדרש".
בריאות, טכנולוגיה וערכים
על הסניף הישראלי של נובו נורדיסק, בדומה לכל החברות הבינלאומיות, עברו שנתיים לא פשוטות, וזאת בשל האתגרים הגיאו-פוליטיים ואי הוודאות הכלכלית הנובעת מהם. על אף הקשיים, התאגיד הדני ניצב מאחורי המנכ"לית והעובדים בישראל ואפשר להם להמשיך להגיע להישגים. "אנחנו מתעקשים להמשיך ולומר להנהלות הבינלאומיות: דווקא עכשיו, דווקא בישראל", מכריזה קופטש. "שמרנו על המדינה כמוקד אטרקטיבי להשקעות, מחקרים קליניים ושיתופי פעולה. התרומה שלנו ניכרת בהעסקה של יותר מ-170 עובדים בישראל - שאגב, רובם נשים - וביוזמות שמחברות בין בריאות, טכנולוגיה וערכים חברתיים. אנחנו פעילים בתחומי המחקר הקליני, מקיימים שיתופי פעולה עם מרפאות ומפתחים פתרונות דיגיטליים למטופלים. החברה מקדמת יוזמות של מדיניות בריאות ציבורית, ומובילה פרויקטים משותפים עם משרד הבריאות. הגישה שלנו היא הוליסטית: השקעה במחקר, בהעלאת מודעות ובהענקת כלים למטופלים גם בבית. יותר מ-20,000 ישראלים כבר משתמשים מדי יום באפליקציות ובמערכות התמיכה שלנו".
כיצד משפיעה המלחמה המתמשכת על החברה?
"אני מאמינה שלמנכ"לים של חברות בינלאומיות בישראל יש תפקיד של שגריר אל מול עובדי התאגיד ברחבי העולם. אני חשה כבוד גדול לייצג את הפעילות שלנו בישראל. אין פגישה שאני לא מעלה בה את יתרונות החברה הישראלית: החדשנות, הסטארט-אפ ניישן שאנחנו מביאים, החשיבה מחוץ לקופסה, הפתיחות. אנחנו אנשים שרצים. אלו דברים שמעריכים בנו מאוד".
"בשנתיים האחרונות לא עצרנו את ההשקות של מוצרים חדשניים בישראל. יש לנו מחלקה ייעודית למחקרים קליניים, ואחד ממרכזי החדשנות האזוריים נמצא בישראל. מעבר לפעילות המקומית - חשוב לי שישראל תהיה על המפה גם בפעילויות חוצות ארגון וביצירת מרכזי פיתוח ופעילויות אזוריות, במטרה לשמר את היצירתיות והחדשנות ולהביא השקעות למדינה. בשנתיים שהיו כה מאתגרות מבחינת התדמית של ישראל בחוץ, התגאיתי להקרין החוצה את מחויבות העובדים, מעורבותם, חוסנם והתעקשותם להמשיך לספק למטופלים את הטיפולים הטובים ביותר, גם ברגעים של חוסר וודאות".
חלק גדול מהקרדיט על ההצלחה מייחסת המנכ"לית קופטש לעובדים, שנהנו מסביבת עבודה בטוחה פיזית ורגשית שיצרה החברה. "בתקופה הזאת, תקשורת פתוחה ושקופה הייתה קריטית. פעלנו כדי לחזק את תחושת השליחות שלהם, וידאנו שכל עובד מקבל את כל מעטפת התמיכה שהוא צריך כדי לממש את עצמו. כדי לנווט את החברה בימים סוערים נדרשת הקשבה, גמישות והסתגלות, תוך כדי מיקוד בשימור ההון האנושי. כך הצליחו העובדים להתמודד עם אתגרים מיידיים כמו חיזוק שרשרת האספקה, והבאת תרופות חדשות לישראל בזמן המלחמה".
"העובדים הם הלב הפועם שלנו. אין לנו ספק שההצלחה המתמשכת של נובו נורדיסק נשענת בראש ובראשונה על רווחת העובד, על ההתפתחות והמעורבות של האנשים שמרכיבים אותה. זו הגישה שמנחה אותנו להשקיע משאבים רבים בטיפוח סביבת עבודה בטוחה, תומכת, מכבדת ומקדמת, שבה כל אחד יכול לצמוח, להשפיע ולממש את הפוטנציאל האישי והמקצועי שלו. בסקר ארגוני שנערך השנה נמצא שכ-90% מעובדי החברה חשים כלפיה שייכות במידה גבוהה. היא אף דורגה במקום השלישי בדירוג BDI לחברות שהכי טוב לעבוד בהן מבין חברות הפארמה. בנוסף, זכינו כבר שנה שנייה בדירוג הגבוה ביותר של ארגון מעלה, הגוף המוביל בישראל בתחום האחריות התאגידית".
מה את רואה בעתידה נובו נורדיסק ישראל?
"אני מאמינה שהישגים כאלה מעניקים לנובו נורדיסק ישראל יתרון גם בזירה הבינלאומית. נמשיך להשקיע ולפעול למען בריאות הציבור בישראל ולמען עתיד טוב יותר לכולנו. כחבה גלובלית עם שליחות מקומית, יש לנו את היכולת ואת האחריות לשנות מציאות, להוביל לשינוי ולתקן. לכן, דווקא עכשיו חשוב להשקיע בישראל, להביא לכאן טכנולוגיות מתקדמות, פיתוחים חדשניים ופתרונות רפואיים שיכולים לשנות חיים. נובו נורדיסק ישראל תמשיך להשקיע במחקרים קליניים, בהבאת תרופות חדשות ובעשייה בלתי מתפשרת למען המטופלים המתמודדים עם מגיפות הסוכרת וההשמנה".






