"מלחמת הישרדות יוצרת אצלי מוטיבציה ונחישות למציאת פתרונות. אני לא מאלה שנכנעים". מילותיו אלו של אלי הורוביץ ז"ל, מי שהיה המנכ"ל ויושב הראש המוערך של חברת התרופות הישראלית־גלובלית "טבע", שנוסחו כחלק מחזונו האישי והלאומי, משמשות בימים כואבים אלה כמצפן עבור החברה, כאשר כבר מהרגע הראשון למלחמה, נרתמו אנשיה במלוא ההיקף והיכולת למען המדינה.
המשימה הראשונה שעמדה לנגד עיני החברה הייתה לשמור על בטחון העובדים באתרי הייצור, המעבדות ומרכזי ההפצה, תוך הקפדה על ציות להוראות פיקוד העורף. עובדי "טבע" הגיעו לעבודה ממש מהיום הראשון בשל מחויבותם להמשך ייצור והפצת התרופות נוכח מצב החירום המורכב והמאתגר. ההתייצבות הייתה מרשימה, במיוחד לאור העובדה שאחוז לא מבוטל מעובדות ועובדי החברה גויסו למילואים, וכן משום שרבים ב"טבע" הם הורים לילדים וכמובן, מגיעים מכל גוני החברה הישראלית. "לא נכנעים, נותנים הכול, נרתמים ותורמים - זו הרוח של 'טבע'. העמדה שלנו היא מחויבות עמוקה למען המדינה. מרגע שפרצה המלחמה היה לנו חשוב מאוד להתארגן עם מענה ראשוני לצרכים שעלו מהשטח. בשלושת הימים הראשונים התמקדנו בהמשך הייצור וההפצה, ממקום של אחריות לספק את מלאי התרופות למטופלים ובפרט לפצועים.ות הרבים. ריכזנו משאבים מכל מקור אפשרי, כשהמטרה הגדולה היא להיות בכל מקום בשטח, ולוודא שנמשיך להיות בו גם בטווח הארוך", אומרת עמליה אדלר־וקסמן, סמנכ"לית בכירה ל־ESG (סביבה, חברה וממשל תאגידי) ולתקשורת בשווקים הבינלאומיים ב"טבע".
חברת התרופות והבריאות "הלאומית" מספקת כ־35% מתצרוכת התרופות של כל מדינת ישראל. מפעליה מוגדרים כמפעלים לשעת חירום – ואחד מהם, בכפר סבא, מייצר חלק נכבד מתצרוכת התרופות המקומית וגם כמה מהתרופות המשמעותיות בפורטפוליו הגלובלי של "טבע" (כולל מוצרים סטריליים ומורכבים לייצור). החל מאור ליום ראשון 8.10.23 הרוב המכריע של רכבי ההפצה של חברת הבת "סלא" היו מוכנים לצאת לנקודות החלוקה ברחבי הארץ, כדי לפרוק תרופות בהיקף של פי שלושה מהרגיל, תוך שהם ממוגנים ומלווים באנשי ביטחון. גם במפעל הייצור בכפר סבא התמונה הייתה מעודדת ומרגשת מאוד.
3 צפייה בגלריה
אדלר וקסמן וריצ'רד פרנסיס עם חוקרי ועובדי טבע כפר סבא
אדלר וקסמן וריצ'רד פרנסיס עם חוקרי ועובדי טבע כפר סבא
אדלר וקסמן וריצ'רד פרנסיס עם חוקרי ועובדי טבע כפר סבא
( צילום באדיבות חברת טבע)
מפורמולות לתינוקות ועד מחשבים
בד בבד עם המשך ייצור מוגבר של מוצריה, נרתמו אלפי עובדי ועובדות "טבע" לסייע במגוון ערוצים נוספים למען נפגעי המתקפה, הלוחמים, המפונים וכלל האזרחים. זאת בעוד כ־50 מעובדי ועובדות החברה חוו בעצמם פגיעה קשה במעגלים הראשון והשני. "טבע", על אלפי העובדים והעובדות שלה בישראל, הינה מיקרוקוסמוס של החברה הישראלית, כך שהאירועים הקשים לא פסחו עליה ועל אנשיה – וחלק מהעובדים והעובדות או קרוביהם היו מעורבים באופן אישי באירועי הזוועה של 7 באוקטובר.
כבר ביומיים הראשונים העבירה "טבע" שתי תרומות משמעותיות, בהתאם לצרכים של צוותי מד"א ונט"ל, לרכישת ציוד וחיזוק מערכי התמיכה. אדלר־וקסמן: "מיד הבנו שנושא הטראומה יהיה, לצערנו, במרכז ההתמודדות הלאומית עם האסון הכבד, לכן פנינו לנט"ל והיינו ממש מהראשונים להציע סיוע, במטרה לעבות את המענה שהם מציעים לנפגעי טרור ומלחמה שמתמודדים עם טראומה. תרמנו קסדות ואפודי מגן לצוותים של מד"א, וכל זאת במקביל לפעילות מוגברת של אספקת תרופות וטיפול בעובדים ובעובדות שנפגעו או שקרוביהם נפגעו או נחטפו, בה בעת שרבים מאיתנו גויסו בעצמם או מבין בני משפחתם הגרעינית".
בהתאם לדרישות העולות מהשטח, "טבע" גם הידקה את שיתוף הפעולה המתקיים בשגרה עם ארגון "חברים לרפואה", והרחיבה את היקף תרומת התרופות והציוד הרפואי. כמה מעובדי "טבע" מתנדבים במערך "חברים לרפואה", שהוקם בזמן אפס. כמו כן עובדים עם מיומנות והכשרה מתאימה מסייעים במיון ציוד רפואי וניפוק תרופות.
3 צפייה בגלריה
תרומות עובדי טבע לחיילים ולמפוני הדרום
תרומות עובדי טבע לחיילים ולמפוני הדרום
תרומות עובדי טבע לחיילים ולמפוני הדרום, דרך ארגון "פתחון לב"
(צילום: סיון פרג)
שיתוף פעולה מרגש נוסף מתקיים בין "טבע" לארגון "פתחון לב", שבמסגרתו תרמו עובדי החברה ציוד נדרש עבור חיילי.ות צה"ל ומפוני הדרום והצפון. אל נקודות איסוף שנפתחו בכל חמשת אתרי "טבע" בישראל, הובאו, עד כה, קרוב ל־2 טונות של ציוד (ביגוד, טואלטיקה, היגיינה ומוצרי חשמל), שמשונעים על ידי מתנדבי הארגון לשטח. "טבע" דאגה לתרום גם תחליפי חלב 'נוטרילון' ו־"סודוקרם" לתינוקות באמצעות "פתחון לב". "בשבוע הראשון אחד הפערים המרכזיים בשטח היה מחסור בפורמולות לתינוקות להורים שנפצעו, נחטפו או נהרגו. אנחנו מעבירים את התחליפים ל'פתחון לב' בשגרה, ובשל המצב הגברנו את האספקה ודאגנו שתנותב גם למפונים ולניצולים", מציינת אדלר־וקסמן.
במסגרת מיזם מתמשך עם עמותת "מתחשבים", שמפרמטת ומשמישה מחשבים ישנים של החברה, הגיעו אנשי החברה והעמותה למלון איילנד בנתניה, שמארח את מפוני קיבוץ עלומים, והביאו עימם עשרות מחשבים ניידים לשימוש המשפחות. זהו חלק קטן מתוך מאות מחשבים שכבר נתרמו, ומאות מחשבים נוספים הנמצאים בדרכם ארצה בימים אלה משווקים שונים של "טבע" בחו"ל. "הילדים היו פשוט מאושרים לקבל את המחשבים, זה ממש היה חסר ומשמעותי להם מאוד, התרגשנו לשמוע מהמשפחות ומהילדים עצמם שיוזמות כאלה מחזקות להם את הביטחון ומעודדות אותם, שיש מי שרואה אותם ודואג להם", מספרת אדלר־וקסמן.
בשבת הארורה של 7 באוקטובר היה מנכ"ל ונשיא "טבע" ריצ'רד פרנסיס בנסיעת עבודה בחו"ל. עם היוודע האסון, הוא הגיע מיד לישראל. "היה לי חשוב להיות בישראל כדי לחזק ולתמוך בקולגות שלנו כאן, לוודא שהחברה נותנת הכול למען תושבי ואזרחי המדינה, ולהבטיח שכל מטופל או מטופלת ימשיכו לקבל מאיתנו את התרופות להן הם זקוקים, בכל מקום בישראל, גם בימים הקשים הללו. זו הזדמנות חשובה עבור 'טבע' לסייע לישראל, כלפיה יש לנו מחויבות עמוקה", מסכם פרנסיס.