אם תהיתם כיצד השפיעה המלחמה על הרגלי הצריכה בישראל - לאייל שמעוני, מנכ”ל Hyp הפתרונים.
"אנחנו לא יודעים מה בדיוק קונים הישראלים, אבל בהחלט יודעים איפה”, הוא אומר. "ראינו שינוי חד, פחות תיירות ונופש, יותר רכישות לבית והזמנת אוכל. המסעדות התרוקנו, המשלוחים שברו שיאים, והנופש בחו”ל התחלף בהזמנות מקומיות. מעל הכול, נרשמה עלייה עצומה בקניות און-ליין - תוצאה טבעית כשאזעקות וטילים מונעים מאנשים לצאת מהבית. אלפי עסקים פיזיים פתחו חנויות דיגיטליות לראשונה, ועסקים שכבר היו שם זינקו בהכנסות”.
Hyp היא Payment Gateway, בעברית: שער תשלום, אבל היא הרבה מעבר לזה. כמעט בכל פעם שאנחנו שולפים כרטיס אשראי, סורקים קוד או משלמים באתרי אונליין, באפליקציות התשלום כמו ביט, פייבוקס, יילו, סונול, פנגו ועוד, Hyp היא זו שמעבדת את העסקה. השירות שלה עומד בבסיס הפעילות של המשק הישראלי, והאחריות ברורה: שמירה על רציפות עסקית למשק הישראלי כולו.
איך השפיע המצב על פעילות החברה פנימה?
"חלק מהעובדים גויסו למילואים אך היה ברור לנו שאסור לנו לעצור”, מספר שמעוני. "הלקוחות שלנו תלויים בנו, גם אם חלק מהצוות במילואים, גם אם יש אזעקות, חייבים לאפשר לעסקים להמשיך לגבות תשלומים.
הלקוחות שלנו מחויבים לעמוד בהתחייבויות שלהם ואם אנחנו לא מספקים שירות רציף, הם נפגעים ישירות.
נוסף על כך, אזעקות ותקיפות אילצו עובדים לעבוד מהבית. למזלנו, ההיערכות מתקופת הקורונה אפשרה לנו להמשיך ללא פגיעה בשירות. האתגר הגדול היה אצל אנשי שטח ומכירות, שהמשיכו להגיע פיזית לעסקים גם כשזה דרש מסירות יוצאת דופן.
כמי שמחזיקה תשתית קריטית למשק, Hyp הפכה מטרה ברורה לאויבי ישראל. "הותקפנו במתקפות שיבוש שירות ברמות של מדינות, לא האקרים בודדים”. חושף שמעוני. "נאלצנו לשדרג מערכות תוך כדי התקפה, לעבוד עם שחקנים בינלאומיים, ולשמור על המשכיות תחת אש. שיתוף הפעולה עם מערך הסייבר הלאומי ובנק ישראל היה קריטי כדי לשמור על רציפות עסקית למדינה כולה”.
מונית השנה למנכ”ל, אילו כלי ניהול נדרשו ממך בתקופה המאתגרת שאליה נכנסת?
"מכיוון שלא ראינו את העובדים כל יום ולעתים אפילו לא פעם בשבוע - היינו צריכים לקיים פגישות עדכון שוטפות מרחוק ברמת צוותים, מחלקות ואפילו של כלל עובדי החברה. היה עליי להגדיר ולחדד לעובדים את המטרות ואת לוחות הזמנים ולהבהיר שלמרות המצב - החיים נמשכים, וכך גם עבודתנו. אם התחייבנו לספק ללקוח פיצ’ר חדש או שירות – נספק אותו בזמן.
ניהול במשבר כזה דורש הגדרת מטרות, הקפדה על לוחות זמנים ועמידה מאחורי כל התחייבות. זו הדרך היחידה לשמור על אמון פנימי וחיצוני”.
התגייסות מרשימה של העובדים
Hyp, חברה אחות של מקס בבעלות קבוצת כלל, משרתת עשרות אלפי בתי עסק בישראל. פעילותה נחלקת לשלושה קווי מוצרים: ציוד קצה (קופות, מסופים ותוכנת קופה), הנגשת אמצעי תשלום און-ליין, וחשבוניות ומסמכים דיגיטליים. "יוצא שכמעט בכל פעם שהצרכן מוציא אמצעי תשלום שאינו מזומן או צ’ק Hyp מעבדת ומטפלת בעסקה”, אומר שמעוני.
"בתקופת המלחמה האתגר היה כפול: מצד אחד פחד, אזעקות וילדים בבית; מצד שני אחריות לאומית להחזיק את המשק עובד. לא נדרשו נאומים גדולים, העובדים הבינו את גודל המשימה ופשוט התייצבו. היו כאלו שעלו לפגישות זום מרחוק, תוך כדי שירות המילואים. זו הייתה התגייסות מדהימה”.
האם נכון לעבוד בתקופה כזו בצורה נקודתית או כחלק מתוכנית ארוכת טווח?
"בזמן מלחמה אין ברירה אלא לטפל אד-הוק במצבים שמתעוררים ומעלים בעיות וצרכים שלא קיימים בשגרה. המלחמה הביאה עמה אתגרים שיש לטפל בהם מיידית, מה שבאופן טבעי עיכב את תוכניות העבודה ואת העבודה השוטפת. האתגר האמיתי הוא לשלב בין טיפול מידיי לבין המשך עבודה לפי תוכנית ארוכת טווח.
לפעמים משבר אפילו מייצר חידוש, למשל, חשבנו לאחד את התשתיות שנשארו לנו מהמיזוג בין ארבע חברות. אבל תחת מתקפות השיבוש הבנו שהיתרון דווקא בפיצול - הוא מאפשר שרידות גבוהה. במקום למזג פיתחנו מודל חדש, והפכנו לחברה היחידה בישראל עם שני Payment Gateways פעילים במבנה Active-Active. זו רמת יציבות שלא הייתה קיימת כאן קודם”.
איך אתה רואה את ניהול החברה בעתיד?
"המלחמה חידדה אצלנו את העיקרון שהלקוחות לא צריכים להרגיש את האתגרים שלנו. הם צריכים שקט, לדעת שהעסקאות שלהם יעברו, בכל מצב. האחריות שלנו היא לדאוג לזה, גם במחיר של השקעות כבדות בתשתיות, גיבויים וציוד. העתיד של Hyp הוא להמשיך להיות עמוד השדרה של הכלכלה הישראלית - חזק יותר, שקוף יותר, ועם מחויבות עמוקה לעסקים שמניעים את המדינה. זו המשימה שלנו ואנחנו מתכוונים לעמוד בה”.







