כחברה שעוסקת בתחום התחבורה, יודעים המנכ"לים של "Exact Transportation Solutions" שהדבר החשוב, ממש כמו בכביש, הוא לשמור על יציבות, לא למהר לשנות כיוון גם כשמופיעים מכשולים בדרך. מצד שני, רועי פריד ודניאל איטח ידעו גם לנקוט בפעולות משמעותיות ותגובות מדויקות כדי להגדיל את היקף הלקוחות דווקא בעת הזו. "עם פרוץ המלחמה ובמהלך התקופה הארוכה שלאחר מכן, היה חשוב לנו להגיב בצורה מדויקת ככל שניתן", מסביר פריד. "בכל פרויקט שדרש את ההתערבות הניהולית שלנו - ירדנו לפרטים וציוותנו אנשים נוספים כדי לתת את המענה הנכון והמקיף, תוך שאיפה לשמור על תהליך רציף ופעיל למרות האתגרים".
פריד ואיטח מגדירים עצמם כ"מאוהבים בתחבורה". הם הכירו במהלך עבודתם בחברת תחבורה גדולה, וב-2020 עשו את הצעד הטבעי והמתבקש והקימו את "Exact" - כאשר המטרה הראשית הייתה לשפר את ענף התחבורה הציבורית בישראל ולמלא את החורים בשרשרת הערך שלו.
איטח: "הקמנו את החברה חודש לפני הקורונה, כך שנולדנו אל תוך מים סוערים. אחר כך הגיעו סבבי מבצעים צבאיים, שינויי ריביות, אי-יציבות פוליטית וכמובן המלחמה העצימה שפוקדת אותנו מאז שבעה באוקטובר. כל האירועים יחד וכל אירוע בנפרד, הובילו אותנו למסקנה שמה שעבד בעבר, לא בהכרח יאפשר לשרוד בתנאים החדשים שנוצרו. בהתאם לכך, פנינו למהלכים חדשים ופיתחנו תחומים נוספים לשם הגברת היציבות. הקפדנו לשמור על שירות ומקצועיות ברמה גבוהה, וכך גם לשדר ללקוחות שהם יכולים לסמוך ולהסתמך עלינו".
אילו כלי ניהול מיוחדים נדרשו מכם בתקופה זו?
פריד: "ההון האנושי שלנו תמיד מהווה חלק חשוב בחברה, כך שבתקופה הזו במיוחד התמקדנו בתקשורת, בהקשבה, בירידה לפרטים ובגמישות בניהול תהליכים. שמנו דגש על עבודת צוות, שידרנו יציבות ורוגע תחת אילוצים משתנים, גם כשנדרשנו לשינויים ולהתאמות כמעט מיידיות. הקפדנו לתמוך בעובדים המתמודדים עם מציאות מורכבת ומשברית, ונתנו לכל אחד מהם להתפתח בקצב שלו. במקביל, ניסינו לשמור על שגרה עד כמה שניתן, כדי שהעובדים ירגישו שהם חלק ממשהו יציב גם כשהמציאות מסביב מתערערת - וזאת מבלי להעמיד פנים שהכל רגיל. ההכרה במצב חשובה לשמירת אמון העובדים".
האם נכון לעבוד בתקופה דוגמת זו בצורה נקודתית או כחלק מתוכנית ארוכת טווח?
איטח: "כחברת ייעוץ צעירה אנו נותנים מענה גם באופן נקודתי וגם בפרויקטים ארוכי טווח, והשנה הזו חידדה לנו עד כמה חשוב השילוב בין הגישות. תוכנית ארוכת טווח תמיד מהווה את הבסיס, אך השינויים הצריכו טיפול נקודתי באירועים שונים. הרחבנו את סל הייעוץ שלנו בפרויקטי תשתית לאומיים, הוספנו פרויקטים ארוכי טווח והגדלנו את מספר הלקוחות - כך הבטחנו שיציבות ורציפות החברה תישמר לאורך זמן".
פריד: "שמנו נקודות בקרה בכל פרויקט והגברנו שיחות אישיות. פתחנו את הדלת לשיח אישי, קבוצתי ורגשי שמאפשר לשים את הדברים על השולחן. זה היה משמעותי וראינו את התוצאות באות לידי ביטוי. העובדים שיתפו פעולה והביעו אמון במפגשים הללו. השיח תרם לתחושות הביטחון והשגרה ובנה מוטיבציה מתוך תחושת שייכות. נתנו לצוות העובדים מטרה והבנה שרואים אותם ונמצאים לצידם".
ידע יישומי ותכנוני
לקוחותיה העיקריים של Exact הם גופי הסמך של משרד התחבורה: נתיבי איילון, חוצה ישראל, נתיבי ישראל ותוכנית אב לתחבורה ירושלים. החברה מלווה את הגופים הללו בתכנון רשתות קווי תחבורה ציבורית - גם עתידיות וגם מיידיות - ביישום מכרזים ובתפעול שוטף של תחבורה ציבורית. עוד לוקחת החברה חלק בצוותי תכנון מסופים, שם היא מייעצת בנוגע ליישום שילוט סטטי ואלקטרוני ותכנון תחבורה במסוף ומקדמת ניסויים של פרוייקטי תחבורה חדשניים, כגון טכנולוגיות להגברת בטיחות, תקשורת בין רכיבי תשתית, טכנולוגיות לקיצור זמן טעינה של אוטובוסים ועוד. החברה אף מעורבת במכרזי הרכבות הקלות האחרונות, המטרו ובתכנון מערך ה-BRT העתידי, ולוקחת חלק בפרויקטים לאומים כמו תכנון תחבורה בחבל תקומה.
איטח: "אנו מוודאים שבכל פרויקט נביא את הידע היישומי והתכנוני שרכשנו, כך שבסוף התהליך לקוח הקצה יפגוש שירות הממוטב לצרכיו. המטרה היא לא להוציא תוכניות שרק נראות יפה במשרד אלא כאלו שיכולות לפעול בשטח. עיקר הייחודיות שלנו היא הניסיון שלנו הכולל עשרות שנים משותפות בתחום ועובדים מעולים בעלי מומחיות בתחומים שונים: תכנון תחבורה, תכנון עירוני, מנהלי פרויקטים ואנשי טכנולוגיה. יחד אנו יודעים לשלוט על האירוע מהשלב הראשוני של תכנון על הנייר, דרך חיבור לשטח ועד יישום על ידי המפעיל או הזכיין העתידי. בכל פרויקט שאנחנו מבצעים אנו מביאים ראייה הוליסטית של כל הגורמים בתהליך כמו הרגולטור, הרשות המקומית, מפעיל התחבורה הציבורית, הנוסעים ועוד. בעברנו הפעלנו הלכה למעשה את הכל בשטח והיום אנחנו מלווים ומייעצים איך לעשות את הדברים".
איך אתם רואים את ניהול החברה בשנים הבאות? משהו בחזון השתנה?
פריד: "החזון, בגדול, לא השתנה אבל הדרך כנראה תהיה מורכבת הרבה יותר. האתגר המרכזי הוא לא לנסות לחזור למה שהיה אלא לבנות טוב יותר, למצוא את ההזדמנויות שקורות עכשיו ולעשות את הצעד הבא. אם בעבר תכננו תרחישים יחסית צפויים - היום מובן שעלינו להתייחס להרבה מאוד משתנים שלא תלויים בנו ומתרחשים במקביל. הצלחנו לפתח את החברה ולהיכנס לתחומים חדשים למרות התקופה המאתגרת ואנו צופים שזה ייתן אותותיו בשנים הקרובות".
איטח: "תמיד ראינו את עצמנו כחלק ממשהו גדול יותר. לא רק חברה מסחרית, אלא חלק מהחברה הישראלית, וגוף שפועל לקידום פרויקטים לאומיים למען עתיד טוב יותר. לאחר פרוץ המלחמה מצאנו את עצמנו שואלים איפה אנחנו יכולים להשתמש בידע ובניסיון שלנו לשיקום, פיתוח ומיטוב התחבורה בישראל, כדי שהמקומות שנפגעו יוכלו לחזור מהר לצמיחה ולפיתוח. גם זה קו בולט שימשיך להוביל אותנו הלאה".
איך החברה מתפקדת כשיש לה למעשה שני מנכ"לים?
פריד: "כשהיא מצליחה - עבודה משותפת היא דבר עוצמתי. היתרון הגדול, בעינינו, הוא ביכולת לא להיות לבד בנקודת הכרעה. יש מישהו שחושב איתך, רואה דברים אחרת, מאתגר אותך ושותף איתך לסיכון. אתה מגיע להחלטות שלא בהכרח היית מרשה לעצמך אם היית מנהל לבד".
איטח: "חשוב לזכור לנהל לא רק משימות אלא גם את מערכת היחסים. לשמור על שקיפות, אמון, חלוקת תפקידים וגם לדבר על הדברים הפחות נוחים כשצריך. כשיש כבוד הדדי ואמונה משותפת בדרך - ניהול משותף הוא מנוע אדיר שבכוחו לאפשר לחברה לפרוץ קדימה".






