הדחף של ירון טבצ’ניק לפתור את הסבך הפנסיוני של אזרחי ישראל מגיע מהבית. כילד הוא ראה כיצד אביו ז"ל, שעבד במשך 47 שנה כמורה במשרד החינוך, מקבל פנסיה "זעומה ולא ראויה" רק משום שלא היה בקיא בהסכם שעליו חתם. "אחד המגזרים החלשים ביותר הם עובדי ההוראה. יש עשרות אלפי מורים שמסווגים ‘במערכת’ כבעלי פנסיה תקציבית, אך בפועל הם פנסיה צוברת, אך הם לא מודעים לכך ומקזזים להם דמי ניהול בהתאם. כשהם פורשים הם מגלים שיש להם זכויות מופחתות, ואין אף גוף שמטפל בהם", אומר טבצ’ניק, שמשרדו מייצג עובדים שכירים בשירות הציבורי.
הוא החל את דרכו בתחום הפנסיה ב-1996, ובהמשך למד משפטים, מה שהביא אותו להתמנות בעבר לנציג ציבור עובדים בבית הדין האזורי לעבודה. שילוב שני התחומים הפך אותו למומחה ייחודי בתחום. טבצ’ניק מציין כי דיני הפנסיה הולכים ומתפתחים כל הזמן, ולכן נדרשת מומחיות. "המחסור באנשי מקצוע בתחום, בשילוב עודף רגולציה, תקנות קופות גמל, מס הכנסה ופסקי דין, יוצרים פרשנויות מרובות והופכים את התחום למסובך להבנה. רוב האנשים לא מבינים שהמוצר שהם רוכשים הוא מוצר משפטי יותר מאשר מוצר כלכלי/פיננסי. אין להם ידע באיזה מסלול ביטוחי הם נמצאים, מהו מסלול ההשקעות בתוכנית, או מהן הזכויות בכל שלב ושלב ועד ליציאה לגמלאות, או באיזה מסלול קצבה לבחור. כשמגיע אירוע מזכה, במקרים רבים, אנשים מגלים שהם לא זכאים בכלל, או שהזכאות שלהם פחותה ממה שנאמר והובטח להם".
באילו עוד בעיות אתה נתקל עם הלקוחות שלך?
"בהגדרה, עובדים מוחלשים מול מעסיקים גדולים. לעתים, מדובר בעובד שעומד מול שוקת שבורה כשמפטרים אותו בטענת שווא (תופעה הולכת וגוברת גם במשרדי ממשלה), או כשמדובר בהסכמי עבודה דורסניים, כוחניים מצד מעסיקים בעלי הון שאין לעובד סיכוי להתמודד איתם. למשל, במקרים שבהם חברות גדולות, מפוקחות רוצות להיפטר מעובדים ‘יקרים’ ומבוגרים באופן לא ראוי תוך רמיסת כבודם אשר נדרשים לחתום על הסכמי וויתור זכויות. אלמנות ויתומים שאינם מודעים לזכויות בדיני ירושה וצוואות, ומה ההבדל בין שאירים למוטבים ועוד. והם נופלים בין הכיסאות בבואם לממש זכויות".
ממלא את המחסניות
משרדו של ירון טבצ’ניק מתמחה בדיני פנסיה ודיני עבודה, וכל עורכי הדין במשרד הם בעלי ידע נרחב בתחומים אלו. יתרונו הגדול של משרד טבצ’ניק נובע מהשילוב הייחודי של ידע בתחום הפנסיוני והמשפטי בשילוב עובדים בעלי ידע רחב ומקצוענות. "הידע והניסיון שלנו מאפשרים להבין כיצד חברות הביטוח וקרנות הפנסיה חושבות ופועלות", הוא מסביר. "כל המסמכים נמצאים אצלן, וקשה לדלות מהן חומר. זו גם הסיבה שכשחוסך מגיע לעימות עם חברות הביטוח וקרנות הפנסיה הוא מוצא עצמו בשדה הקרב עם ‘מחסניות ריקות’, כשהוא נמצא בעמדת נחיתות", הוא אומר. יחד עם זאת, טבצ’ניק ידוע כמשרד התקפי, הנוהג ללחוץ יד לצד שכנגד בסיום כל הליך.
טבצ’ניק מסביר כי הבעייתיות בתחום וחוסר ההבנה נובעים משילוב של חוקים ותקנות, שנבנו טלאי על טלאי עם נושאים כלכליים ומשפטיים. לחברות ניהול הכספים אין אינטרס שהמצב ישתנה, בידיעה שרוב המקרים לא יגיעו לבית משפט אם בשל מחסור בזמן, כסף או משאבים אחרים. "הסיפוק הגדול שלי הוא לא בניהול הליכים משפטיים, אלא בניסיון לפתור את הבעיה עוד לפני כן. לעתים קרובות אני מגלה שהבעיה אינה משפטית, אלא טכנית, כמו קבלת דוחות ומידע שונה וסותר מפקידים שונים באותו מועד, ודי בעיבוד הנתונים ושיגור הודעה לקרן הפנסיה - והנושא נפתר".
לדבריו, רוב האנשים לא מתעניינים בפנסיה, למרות שמפקידים לקרן פרמיות חודשיות גבוהות וכל החיים. בין היתר, משום שתוכנית הפנסיה שייכת לעתיד הרחוק ורובנו מנסים לשרוד כאן ועכשיו. "החזון שלי הוא להפוך את התחום לשקוף, נגיש, קליק, ברור ופשוט יותר, כך שאנשים יהיו מודעים לתוכניות שלהם וידעו לנצל אותן באופן מושכל, מיטבי ובקלות ללא צורך בניהול הליך משפטי".






