שלושה כוחות על מרכזיים. כך מכנה אבי סלמון, מוביל החדשנות של אינטל ישראל, את מרחב התמרון שבו פועלת החברה וכולל את העצמת ההון האנושי היזמי הפועם בחברה, השפעה על עיצוב חומרה שתתאים באופן מיטבי לעידן הבינה המלאכותית המתפתח, וטיפוח אקו סיסטם פורה של שיתופי פעולה עם האקדמיה והתעשייה. "אינטל, וחשוב לי להדגיש זאת שוב ושוב, נשארת בראש ובראשונה יצרנית חומרה. זה הבסיס שלנו והיתרון התחרותי המרכזי שלנו. לכן, הפוקוס העיקרי שלנו הוא בפיתוח חומרה שתהיה המתאימה, היעילה והחזקה ביותר לשיפור ביצועי מחשוב ובינה מלאכותית".
1 צפייה בגלריה
אבי סלמון
אבי סלמון
אבי סלמון
(צילום: דוברות אינטל)

סלמון מאמין שהשינוי המרכזי והמהותי שעוברת אינטל הוא הרחבת תפיסת החדשנות שלה מעבר למוצר הליבה עצמו. בהתאם לכך, מזהה ומטפחת החברה שלושה מעגלי חדשנות עיקריים, הפועלים במקביל ומשלימים זה את זה. "המעגל הראשון הוא חדשנות מוצרית המוכרת לכולם ובה בכל שנה מגיח לשוק דור חדש של מעבדים, רכיבים פריפריאליים וטכנולוגיות פורצות דרך. המעגל השני הוא החדשנות התהליכית. במסגרתה, השקנו לפני מספר שנים את תוכנית הדגל iLeaders שבה אנחנו מאתרים עובדים שיש להם את ניצוץ של יזמות, את הרעב לחדשנות ולשיפור. הם עוברים מסלול חווייתי ומעמיק, שמלמד אותם כיצד לזהות יוזמה חדשנית בעלת פוטנציאל, איך להתמודד עם האתגרים והפוליטיקה הארגונית, כיצד להשפיע ללא סמכות פורמלית, ולבסוף להציג את הרעיונות שלהם בצורה משכנעת בפני ההנהלה. הביקוש לתוכנית הזו הוא עצום, ומה שמרגש הוא שבוגרי המחזורים הקימו רשת וירטואלית תוססת שמפיצה את בשורת החדשנות, מארגנים האקתונים פנימיים, וממציאים פתרונות יצירתיים לצרכים קיימים".
את המעגל השלישי אתה מכנה חדשנות אקראית. תסביר.
"חדשנות אקראית היא מרחב פתוח ובלתי מובנה לרעיונות שלכאורה ‘לא קשורים’ למוצרי הליבה שלנו. זה בא לידי ביטוי בקהילת המייקרים (Makers) הפעילה והתוססת שלנו, בהאקתונים ובמייקתונים, שבהם מהנדסים ומהנדסות בונים רובוטים, מדפיסים חפצים בתלת-ממד, מפתחים גאדג’טים לגינה, אפליקציות קטנות או כל רעיון אחר שעולה על דעתם".
ומהי באמת החשיבות של אותה חדשנות ‘אקראית’? יש שיטענו כי מדובר בבזבוז משאבים יקרים?
"החשש הזה כמובן קיים, אבל הניסיון שלנו מראה שהתועלת עולה לאין שיעור על העלות", עונה סלמון בביטחון. "אתן דוגמא אחת מהרוח של תחילת המלחמה האחרונה. מאות עובדים התנדבו בכל תחום אפשרי, וקבוצה גדולה מהם בחרה לבקר ילדים מפונים עם ערכת טכנולוגיה שפיתחנו בחברה. הם עשו זאת במטרה לשמח אותם וגם, על הדרך, לחשוף אותם לעולם הטכנולוגיה בצורה חווייתית. באחת היוזמות, עשרה מהנדסים ירדו לשבוע התנדבות באילת והפעילו עם הילדים המפונים את ערכות האלקטרוניקה".
"אפשר, כמובן, לטעון שפעילויות אלו הן אולי ‘נחמדות’, אך מיותרות מבחינה עסקית ומהוות הסחת דעת מהמשימות העיקריות, אבל העובדות שאנחנו רואים בשטח מספרות סיפור שונה לחלוטין. בפעילות ההתנדבות באילת, לדוגמה, המתנדבים המוכשרים שלנו, שהגיעו ממחלקות שונות ומפרויקטים שונים, הכירו זה את זה לעומק. נוצרו קשרים שבשגרת העבודה הלחוצה ייתכן ולא היו נוצרים. הם גם פגשו בכירים בהווה ובעבר שבאו לבקר ולתמוך. השיחות הבלתי אמצעיות, האינטראקציות במהלך הפעילויות, ובערב במלון, הולידו רעיון מוצרי מהפכני – שאני מנוע מלפרט עליו כרגע – שעשוי להפוך לקפיצת מדרגה עסקית משמעותית עבור אינטל. הפעילויות שנראות ‘מיותרות’ על פני השטח, מצליחות לערבב את האנשים הכישרוניים והמעניינים ביותר שלנו, אלו עם המוטיבציה הגבוהה ביותר והצמא האינסופי לסקרנות, ומייצרות הון חברתי יקר מפז. ההון החברתי הזה מבשיל בהמשך להברקות טכנולוגיות ולשיתופי פעולה פנימיים, שמשנים את הדרך שבה אנחנו פועלים ויוצרים עתיד חדש".
אם נתמקד לרגע בטכנולוגיות הספציפיות, ובפרט באלו ה’חמות’ כיום – היכן אינטל ממקדת את מאמצי החדשנות שלה, היכן אנשיה מגלים מנהיגות ומושכים אחריהם את כל העוסקים בתחום הפעילות שלה?
"אינטל, וחשוב לי להדגיש זאת שוב ושוב, נשארת בראש ובראשונה יצרנית חומרה, שם הפוקוס שלנו, אבל המבט האסטרטגי שלנו אינו מסתכם רק בפיתוח חומרה. נדבך קריטי נוסף בתפיסת החדשנות שלנו הוא מה שאני מכנה ‘עדכון הגרסה האנושית’ לעידן הבינה המלאכותית. אינטל ישראל מפעילה תוכנית AI Upskilling רחבה ומקיפה. אנחנו מאפשרים לעובדים שלנו להשתמש בכלי בינה מלאכותית הקיימים בשוק, ובנוסף, אנחנו מאפשרים הסמכה רשמית של מיקרוסופט בבינה מלאכותית, ואף מממנים את בחינות ההסמכה לעובדים שמעוניינים בכך".
"בנוסף, אנחנו עורכים האקתוני AI פנימיים, שבמסגרתם צוותים של עובדים מצליחים להרים בזמן קצר מאוד פתרונות ויישומים מבוססי AI שבעבר היה לוקח חודשים ארוכים לפתח. אנחנו פשוט לא יכולים להרשות לעצמנו, כארגון טכנולוגי מוביל, לא לשדרג את היכולות של האנשים שלנו בעידן הזה. זו אחריות שלנו כלפיהם וכלפי העתיד של החברה".
מהן המגמות הבולטות שאתה מזהה בשוק בו פועלת אינטל?
"ישנן מספר מגמות עוצמתיות שמעצבות מחדש את שדה המשחק שלנו. למשל, ההאצה הבלתי פוסקת של הבינה המלאכותית הגנרטיבית. הביקוש לכוח מחשוב הנדרש הוא חסר תקדים ומניע חדשנות אדירה בחומרה, בתוכנה ובארכיטקטורות המחשוב".
"מגמה נוספת היא בשיטות הייצור והאריזה של רכיבים. יש ציפייה לפתרונות טכנולוגיים שצורכים פחות אנרגיה, מיוצרים בתהליכים ידידותיים יותר לסביבה, וניתנים למחזור. אינטל משקיעה בכך מאמצים ומשאבים רבים, הן בתכנון המוצרים והן בתהליכי הייצור שלנו".
לסיום, אבי, אם היית צריך לזקק את המסר המרכזי שלך לגבי הדרך שבה אינטל, ובפרט אינטל ישראל, ניגשת לחדשנות בעידן המורכב והתחרותי של היום, מה הוא היה?
"אני חושב שהמסר המרכזי הוא שהחדשנות כיום היא רב-ממדית. היא דורשת טיפוח סימולטני של חדשנות מוצרית, חדשנות תהליכית, המונעת בין היתר על ידי תוכניות כמו iLeaders וחדשנות אקראית, זו שצומחת מהשטח, מהסקרנות ומהתשוקה של האנשים שלנו, מחוללת את הניצוצות האנושיים והבלתי צפויים שמזינים הן את שיפור המוצר והן את שיפור התהליך, ולעיתים אף פותחת כיוונים חדשים לגמרי. היום אי-אפשר להסתפק במעגל אחד בלבד או להצטיין רק באחד מהם. חברה שרוצה להישאר רלוונטית, להוביל ולהתמודד עם אתגרי העתיד, חייבת לטפח במקביל גם את היצירתיות הלא-מתוכננת והנועזת, גם את ההכשרה ההמונית וההתאמה של כוח האדם שלה לעידן החדש, וגם את הפיתוח הקלאסי, המדויק והמוקפד.
רק השילוב המנצח הזה, של כל שלושת המעגלים, יוצר חסינות טכנולוגית, עסקית ותרבותית אמיתית".