"חברת ענק עם עשרות אלפי עובדים ברחבי העולם ביקשה מאיתנו לאתר מנכ"ל שייקח את כל הארגון ויוביל טרנספורמציה עמוקה. אדם חדשני שמחובר לחזית הטכנולוגיה, שמבין לאן העולם צועד ויכול להוביל את הארגון למהפכה, לגייס את הטאלנטים הנכונים ולקבל החלטות מרחיקות לכת. ארגון כזה יכול, למשל, להחליט לחתוך בכוח האדם אם יגיע למסקנה שעדיפה בינה מלאכותית וטכנולוגיה. אלו החלטות כבדות משקל שמצריכות מנהל-מנהיג עם סמכויות מתאימות".
שאלת הדרישות מהמנהל העתידי טומנת בחובה תשובות רבות, אולם מעל כולן בולטת התכונה המתבקשת - לדעת להנהיג. לא רק לצלוח משברים, אלא גם להוביל לצמיחה תוך כדי, לזהות את ההזדמנויות, למנף את הכאוס ולצאת עם היד על העליונה. עבור רון מגן ועדי עירוני, המייסדים והמנכ"לים במשותף של חברת איתור הבכירים Hunter, מדובר בהבדל בין מי שמוגדר מנהל לבין מי שמוגדר מנהיג ויודע להוביל בתקופה של שינויים טקטוניים המתחוללים ללא הרף. יחד עם הצוות שלהם ב-Hunter, שמורכב מיוצאי הנהלות בכירות במגוון סקטורים, השניים מסייעים לחברות לבנות הנהלות המותאמות לעידן החדש: מנהיגים בעלי יכולת הסתגלות מהירה, בעלי ניסיון שאינו בהכרח לינארי, וכאלו שיודעים לשלב תחומים, להתניע טכנולוגיות וללמוד כל הזמן.
"בעידן של מהפכות, החל מהבינה המלאכותית ועד לשינויים הפוליטיים והכלכליים שאנו חווים, משתנה גם הדרך שבה בונים הנהלה. בתקופה של אי ודאות, המשקיעים כבר לא מסתפקים במוצר מוצלח, אלא רוצים לוודא שהנהלת החברה תדע להוביל אותה דרך כאוס", אומר מגן. "כיום, חברות כבר לא עושות בדיקות נאותות רק לטכנולוגיה, אלא גם למנהיגים שמובילים אותן. המשאב האנושי הפך להיות היקר ביותר, לכן חברות כמו גוגל ומטא רוכשות היום בכסף גדול לא רק טכנולוגיה אלא טאלנטים".
השוני התפישתי בא לידי ביטוי גם במבנה ההנהלה. אם בעבר הושם דגש על ארגון גדול ועשיר בכוח אדם, כיום הנטייה היא לארגון רזה ויעיל, כשהמנהלים הופכים ורסטיליים ואינטגרטיביים, מחוברים ומעודכנים בטכנולוגיה, ומוכנים תמיד לשינוי. זו גם הסיבה שהאנשים המתאימים להגדרות הללו נתפסים כיום כמשאב הקריטי ביותר לארגון. "הנהלות מחפשות מנהיגים של עידן המולטי-דיסציפלינה", מסביר עירוני. "מנהל בשולחן ההנהלה צריך להיות הרבה יותר אינטגרטיבי, להיות קונקטור מולטי-דיסציפלינרי שמסוגל להנהיג, לתקשר, לגייס הון ולדעת לאסוף סביבו ולנהל מערך של טאלנטים".
מגן: "המנהל החדש צריך להחזיק בראייה אסטרטגית וביכולת לחולל שינויים בקצב מהיר מאוד. להיות מסוגל לתרגם את הטכנולוגיה לאסטרטגיה עסקית ולהצלחה עסקית. המשמעות היא מנהל בעל סתגלנות והתאמה לתוואי שטח שמשתנה במהירות שטרם הכרנו, גם לא במהפכות הקודמות. כשלקוח מגיע אלינו, אנחנו בודקים כיצד לספק לו מנהל שלא רק יענה על הצרכים הקיימים, אלא כזה שיידע להוביל מהלכים שייקחו את הארגון לרמה הבאה שלו, למקום שבו הוא אמור להיות בעוד כמה שנים".
אחת הדוגמאות הבולטות שמציגים השניים וממחישה היטב את המנהיגות החדשה הנדרשת, היא חברת שירותים בתחום הפיננסי, שהחליטה לעשות פיבוט חד ולהפוך מחברה שמושתתת על כוח אדם של מכירות ושירות, לחברה הראשונה בישראל שמספקת שירותים פיננסיים על גבי פלטפורמת בינה מלאכותית. את השינוי היא בחרה לעשות קודם כל בזהות מקבל ההחלטות - מנכ"ל שיוכל להוביל אותה ולהטמיע את השינוי לאורך כל שדרות החברה. "פתאום הם מבינים שהם צריכים מנכ"ל שאינו מתחום המכירות והשירות, אלא מנכ"ל מולטי-דיסציפלינרי ואינטגרטיבי. מנכ"ל שיכול להבין כיצד לבנות פלטפורמה טכנולוגית, שתחבר בין מה שהחברה יודעת לעשות היום לבין מה שנדרש בעידן החדש. זהו למעשה שינוי של החברה ושל ייעודה", מסביר עירוני.
בכירים שמאתרים בכירים
Hunter הוקמה ב-2008 ומעסיקה 15 מומחים לגיוס בכירים והנהלות בסביבה העסקית. כולם מחזיקים ברזומה ובו תפקידים עסקיים משמעותיים, יודעים כיצד להוביל חברות, לבנות הנהלה מודרנית ולהתמודד עם אתגרים. "מה שמייחד אותנו זו ראייה אינטגרטיבית ועגולה, המתקשרת למהפכה המתרחשת כרגע", אומר עירוני. "צוות המומחים של Hunter היו בעלי חברות, שותפים בחברות, מנכ"לים של חברות, אנשי הון-סיכון. הם ישבו בצמתי קבלת החלטות משמעותיים ועסקו בבניית אסטרטגיות, עבדו בתנאים של עמימות ובסביבות משתנות. זה מאפשר לקיים שיח של מנהיג מול מנהיג, כי היועץ עצמו ישב בכיסא דומה של מי שנמצא מולו. הוא יכול להבין אותו יותר לעומק והשיחה בצד של מקבל ההחלטה הופכת רב-ממדית ואסטרטגית".
Hunter היא חברת ה-Executive Search היחידה בישראל, שהיא חלק מהרשת הגלובלית הגדולה בעולם - Kestria - בעלת תו תקן לאיתור בכירים. החברה היא כוח משמעותי בגיוס בכירים לחברות ישראליות המחפשות מנהלים בחו"ל, וגם לחברות גלובליות המקימות מרכזי פיתוח בישראל. החיבור לאקו-סיסטם הגלובלי מאפשר ל-Hunter גם לקחת חלק בתוכניות הכשרה מתקדמות, ולהיחשף לסקירה מוקדמת של תצורות העסקה חדשות - נושא שנמצא בהתחזקות מתמדת מאז שמגפת הקורונה הכניסה לחיינו את העבודה מרחוק.
מה הערך המוסף שהחברות הגדולות בשוק מצפות לקבל מכם כשהן פונות אליכם?
מגן: "שנעזור להן להפוך את המהפכה המתרחשת להזדמנות ולא לאתגר. מה שקורה בשוק הוא אירוע טקטוני של ממש, הלקוחות זקוקים - מעבר לאיתור בכירים - גם לליווי וייעוץ כדי לוודא שההנהלה נבנית בצורה אסטרטגית לאתגרי השעה. המבט כיום הוא פחות על המיקום הנוכחי של החברה ויותר במבט צופה עתיד, מבט חזוני, שמבין לאן רוצים להגיע. עומדים על הפערים בין המקום שבו נמצאים לבין המקום שרוצים להיות, ואיזה מנהל יוכל להוביל לשם".
עירוני: "חברות ענק החתימו לאחרונה צוותים מובילים של סטארט-אפים בהיקפים אדירים של כסף, במטרה לזכות בהון אנושי כזה. הן מסתכלות יותר ויותר על זהות הקודקודים שיושבים סביב השולחן ומובילים את האירוע. עורכים למנהלים בדיקת נאותות, ממש כפי שעשו פעם לטכנולוגיה ולפוטנציאל עסקי. זאת מתוך הבנה שהסביבה כל כך תזזיתית ומלאת משתנים, ונדרשים מנהיגים שמסוגלים להתמודד עם אירוע כזה. מנהלים צריכים להעריך כל הזמן לאן הדברים הולכים, ולבצע כבר עכשיו את ההתאמות המהירות הדרושות".
מגן: "זו הסיבה שאנחנו כל הזמן מפתחים מתודולוגיה וסט כלים מתקדמים וייחודיים לבניית הנהלות מוכוונות עתיד. זהו תהליך פרו-אקטיבי הכולל מיפוי תכונות והערכת מוכנות המנהיגים לעידן החדש. ההסתכלות והשאלות שלנו מגיעות מראייה של מי שצעד את הדרך הזאת ויכול לשאול שאלות של אסטרטגיה עסקית, DNA ארגוני והתאמה תרבותית. התוצאה היא תמהיל מאוד עגול שמסוגל לתת מענה לשינויים ולחוסר יציבות בתקופה כאוטית".
עירוני מסכם: "בתקופה כזאת, מנהיגות היא המצרך היקר והנחשק ביותר, היהלום שבכתר. בעינינו זהו היופי. Hunter, מצידה, מצליחה גם להרגיע את הלקוחות וגם לוודא שמי שמגיע אליה ידע להוביל ארגון בתקופת מהפכה. להטמיע טכנולוגיות חדשניות ולהוביל חברה ולמנף אותה אל מול השינויים שהיא מביאה לעולם".







