"בעימות הנרחב שבו אנו נמצאים זה כשנתיים, התעשייה הביטחונית כחול-לבן נותנת למקבלי ההחלטות במדינה את רמת הגמישות הנדרשת להובלת מהלכים צבאיים מתוחכמים. מוחות בלתי רגילים עובדים בתעשיות הביטחוניות בכלל ובתעשייה האווירית בפרט, והם משקיעים את כל פועלם בהגדלת היכולות המבצעיות, מאפשרים למדינה לבחור מתי לעבור משלב ההגנה לשלב ההתקפה - כפי שראינו במלחמה עם איראן".
את הדברים האלו אומר בועז לוי, מנכ"ל התעשייה האווירית לישראל IAI, אשר מתחילת מלחמת "חרבות ברזל" מוביל את הארגון החיוני כל כך במצב בו המושג "שגרתי" כמעט ואינו קיים. "הבלתי שגרתי הוא זה שתופס בחיי היומיום ובשיטת הניהול בתעשייה האווירית", אומר לוי. "וכאשר הבלתי שגרתי הוא המוביל - ישנן גם סדרת החלטות יומיומיות לא פשוטות. למשל: במהלך המלחמה עם איראן הייתי צריך להחליט את מי להביא לעבודה ואת מי להשאיר בבית. להבין איך דואגים למיגון העובדים ולא מסכנים אותם, כאשר תוך כדי ממשיכים לתת את המענה הנדרש למערכת הביטחון. איך ממשיכים לספק את צרכי הלקוחות בחו"ל, המהווים כ-80% מכלל ההזמנות שאנו מקבלים כאשר אי אפשר להגיד להם ‘אנחנו לוקחים פאוזה ומתרכזים עכשיו רק בצה"ל’. זו רמת ההחלטות שאליה אני נדרש מדי יום מאז השבעה באוקטובר. התעשייה האווירית חייבת לייצר את האיזון בין אספקת כל מה שכוחות הביטחון הישראלים צריכים, לבין כל מה ששאר הלקוחות מזמינים. לשמחתי, הלקוחות מקבלים את האספקה שלהם בזמן ורואים איך המוצרים שאנו מוכרים להם מובילים לעליונות בשדה הקרב".
עד כמה הייתה התעשייה האווירית דומיננטית במלחמה עם איראן, שלמעשה התבססה רק על כוחות אוויריים?
"מטבע הדברים, כשצה"ל יוצא למבצע אווירי רחב כל כך מול מדינה רחוקה - המוצרים שלנו נמצאים כמעט בכל המרכיבים במערכה: בדרך אל היעד, ביעד עצמו, בדרך חזרה ממנו ובמקביל בהגנה על תושבי ישראל. נתנו תמיכה בכל הקשור למטוסי התדלוק, ופעלנו בשיתוף פעולה הדוק עם חיל האוויר כדי לתחזק מטוסים. המל"טים שלנו לקחו חלק פעיל מאוד במערכה, ופיתוחים נוספים שלנו אפשרו את העליונות האווירית ואת השליטה של חיל האוויר במרחב".
דגש מיוחד שם לוי על מערכת החץ שפיתחה התעשייה האווירית, וסיפקה הגנה מפני התקיפות הבליסטיות של איראן, תקיפות שהיו נרחבות מאוד בעוצמתן והיקפן לעומת התקיפות הקודמות. "ירו על ישראל יותר מ-530 טילים בליסטיים ארוכי טווח בעלי מהירות אדירה. כאלו שיוצאים מחוץ לאטמוספרה וחוזרים כשהם נושאים על גבם ראש קרבי של כחצי טון. כפי שמערכת החץ הייתה כוכבת ההגנה של התקיפות הקודמות, כך היא הייתה הכוכבת של ההגנה הפעם, הגנה שהייתה בסך הכל טובה. נכון שהיו גם טילים שפגעו - אך אין דבר כזה הגנה הרמטית. בשורה התחתונה, הצלחנו לסכל מספר טילים עצום. אני מרגיש שתפקודן של המערכות של התעשייה האווירית במלחמה הזאת היא תעודת כבוד ל-15,000 עובדינו".
עד כמה היה מאתגר לעבוד בזמן המלחמה, כשהטילים מתעופפים מעל?
"חלק גדול מהעובדים הגיע לעבודה ועבד במשמרות, שכן נדרשנו לפעילות 24/7 כדי לאפשר למערכת הביטחון את היכולות והעליונות בשדה הקרב. זה לא פשוט לנתק אנשים ממשפחותיהם בזמן סכנה, אך הם עשו את זה, כולל לינה בעבודה בעת הצורך - למשל כשמדובר בעובדים חרדים שהגיעו בשישי-שבת ונשארו לישון כאן כי לא יכלו לחזור הביתה בתום המשמרת. זו עוד עדות לעוצמתה של מדינה שיש לה תעשייה ביטחונית מוצלחת, שיודעת להפעיל את כל הנדרש ולאפשר לצה"ל לקבל את מה שהוא צריך בזמן אמת".
רמת גמישות גבוהה
בועז לוי מאמין שכעת הפנים צריכות להיות מופנות לא למלחמות שהיו, אלא למלחמות העתיד. "עלינו להיות מוכנים אליהן היטב. התעשייה האווירית משנה ומתאימה את חזונה לצרכי השעה כאן בישראל ובכלל בעולם. המערכות שלנו נמצאות בחשיפה גבוהה ללקוחות רבים בעולם והמטרה שלנו היא לתת להם את היכולת לפתח עליונות במגרש שלהם. זה מצביע על שותפות גורל שלנו עימם. כל לקוח בארץ ובעולם שקונה את המערכות של התעשייה האווירית יודע שנהיה שם בשבילו לא רק בעת המכירה אלא גם כשהוא נמצא במצוקה וצריך אותנו - בין אם זה בזמן מלחמה ובין אם לא. העובדים שלנו נמצאים כל הזמן בכל העולם כדי לתמוך בלקוחות ואנחנו אג’ילים (גמישים) ומתנהלים בהתאם למצב".
אילו תובנות הסקת בשנתיים של עבודה תחת לחימה?
"רמת הגמישות של ההנהלה צריכה להיות גבוהה ביותר. היא בעיקר צריכה לאפשר לנו להתאים את עצמנו לשוק, לאפשר לייצר מתי שצריך, לאפשר לעובדים לבוא בשעות שאנו צריכים אותם כדי שיתנו את התפוקה הנכונה. עלינו להיות גמישים כדי לענות מהר ככל האפשר על דרישות חדשות הנולדות בזמן מלחמה. פיתחנו סוג של מיומנות לקרוא את צרכי הלקוחות ולתת להם מענה מהיר. לעיתים, זה על ידי מתן פתרונות ולאו דווקא על ידי אספקת מוצרים. בנוסף, בשנה הזאת, יותר מאשר בשנים קודמות, ניכרה חשיבותה של הבינה המלאכותית - ועלינו לעבות את השימוש בה בהמשך הדרך. כשנכנסים לעצימות מלחמתית - קיים הרבה מאוד דאטה שיש לעבד כדי להפיק ממנו את המידע המבצעי הנדרש למפעיל שבשטח, ולבינה המלאכותית יש תפקיד משמעותי בכך".
לקוחות בחו"ל וספקים מחו"ל לא מפסיקים את ההתקשרות בעקבות הביקורת על ישראל בעולם?
"אם יש מדינה שהמחליטה לא למכור לנו - נמצא לה חלופה, ואם יש מדינה שכבר לא רוצה לקנות מאיתנו - נבחן את המצב וננסה לשנות אותו או שגם כאן נמצא חלופה. בסך הכל רואים צמיחה מתמדת בפעילות העסקית שלנו: שיא בצבר ההזמנות, גידול במכירות ורווח שצומח משנה לשנה. כחברה ממשלתית לאומית אנחנו קודם כל מכוונים להגדלת הרווחיות ושואפים לצמוח גם כשישראל נמצאת בעתות מלחמה. במרכז האסטרטגיה הזאת נמצא הרעיון המונחל לכל עובדינו: כשהחברה מרוויחה גם העובדים מרוויחים. העובדים הם הנכס הגדול ביותר שלנו ואנו מקפידים מאוד לספק להם שכר ראוי, מענקים וסביבת עבודה נעימה. כך העובד הופך לשותף, וכשהוא שותף הוא גם יודע שעליו לתרום את חלקו בכל עת שבה הוא נדרש לכך - גם בעיצומה של מלחמה. העובדים מבינים שכשהם מבצעים כאן את עבודתם, הם בעצם מגינים על הבית האישי שלהם, על המשפחה הגרעינית שלהם. הם עושים משהו שמאפשר לכולנו לחיות כאן, בארץ שלנו. זוהי התפיסה הציונית של התעשייה האווירית".






