כשחלום אחד נגוז יש לך שתי אפשרויות: להמציא אחד חדש או לוותר. עבור שני חברי ילדות מחיפה, עידן וילבך וליאור יוגב, הבחירה הייתה ברורה. אחרי שהקורונה ריסקה את החברה המצליחה שהקימו והייתה רגע לפני אקזיט, הם אספו את החלקים, תרתי משמע, ובנו את הסטארט-אפ ibrick, שממציא דרך ללמד ילדים באמצעות קיט לגו מיוחד שמתממשק לפלטפורמה דיגיטלית שהם פיתחו. "אנחנו תמיד אומרים שאנחנו מפרקים ומרכיבים, ממש כמו לגו. דרך בנייה עם הידיים, ילדים מבינים דברים שאף שיעור לא יכול להעביר. לדוגמה, במקום רק ללמוד על מערכת צירים X ו-Y במתמטיקה, אנחנו בונים מכונת בובות, ודרך התנועה שלה הילדים מבינים את העקרונות הללו. זה הופך את הלימוד למשהו חי, מוחשי וכיפי", מסביר עידן, מנכ"ל ומייסד ibrick.
כדי להבין את עוצמת המשבר העסקי שחוו השניים, יש לחזור כמה שנים לאחור. בגיל 30 הקימו עידן וליאור, חברי ילדות מכיתה א’, חברה שהעבירה שיעורים לבתי ספר באמצעות מדריכים, מעין "אוניברסיטאות קטנות", בתחומי מדע, רפואה, סייבר ורובוטיקה, בתוך בתי הספר. החברה, שהתחילה בחיפה, הצליחה מאוד והתרחבה למרכז, לדרום ואף מחוץ לישראל, בבריטניה, קנדה וארצות הברית. רגע לפני האקזיט הגדול, הגיעה מגפת הקורונה וגרמה לה ולהתרסק לחלוטין. "אחרי שהחברה קרסה, ישבנו שנינו במשרד ריק. הכול נעלם. אבל לא ויתרנו", מספר ליאור סמנכ"ל ומייסד ibrick. "האמנו תמיד בחינוך לא פורמלי, הבנו שצריך ליצור משהו שיעבוד בכל מצב, גם בזמן משבר. חשבנו איך להכניס תכני העשרה איכותיים הביתה, ומשם הגענו לרעיון של ערכות לגו ופלטפורמה דיגיטלית שבאמת מעוררות סקרנות אצל ילדים".
כמי שבעצמם סבלו מדיסלקציה והתקשו במסגרת החינוך הפורמלי, השניים הבינו שלא צריך להיות תלמיד מצטיין כדי להצטיין בחיים העסקיים והאישיים. שניתן להעביר ידע בצורה אחרת, חווייתית ומהנה, וכך נולדה ibrick. החברה מציעה דרך חדשנית ללמד מקצועות מדעיים וטכנולוגיים (STEM) באמצעות ערכות לגו מיוחדות ופלטפורמה דיגיטלית.
הסיפור של עידן וליאור הוא לא רק סיפור על יזמות, אלא על אמונה בילדים. הם מאמינים שכל ילד סקרן מטבעו ואוהב ללמוד, רק צריך למצוא את הדרך הנכונה לפנות אליו. באמצעות ibrick הם מצליחים להראות שחינוך יכול להיות כיפי, שונה ומוחשי. הם יוצרים דגמים של מכונות שילדים מכירים מחיי היום-יום, ומלמדים דרכם על עקרונות מדעיים מורכבים. הגישה הזו, שבה הלמידה מגיעה מהידיים אל הראש, היא התשובה שלהם למערכת החינוך הפורמלית, והיא מוכיחה שכשמפרקים את הכללים הישנים, אפשר להרכיב מחדש משהו הרבה יותר טוב.
מתי הבנתם את הפוטנציאל של ibrick?
"ההצלחה הראשונית של ibrick בישראל סימנה לנו שעלינו על משהו ייחודי, אבל גם גרמה להבנה שהשוק הישראלי קטן מידות ולכן החלטנו להיכנס לשוק האמריקאי. ההתפוצצות של המוצר לא איחרה להגיע", מספר עידן. "הרעיון להביא חוג ברמה גבוהה ישירות הביתה, בזמן שהעולם היה תחת סגרים, התברר כמכרה זהב", הוסיף ליאור. "המחשבה הראשונית שלנו הייתה למכור ישירות ללקוחות פרטיים, אבל כשהגענו לארה"ב הבנו שהשוק הרבה יותר גדול ממה שדמיינו. מהר מאוד הסבנו את המוצר שלנו כך שנוכל למכור אותו גם לרשתות חינוך גדולות, כמו KIPP, YMCA וכדומה. כיום, אנחנו עובדים בכל רחבי ארה"ב, ומוציאים תכנים לרשתות הכי גדולות של בתי ספר ומרכזי למידה בארה"ב".
הגישה הזו, שמשלבת חברות עמוקה עם מקצועיות בלתי מתפשרת, מאפשרת לעידן וליאור לעבוד בצוות מצומצם עם עוד עשרה עובדים במשרדים בחיפה, ועדיין להיות יעילים ורווחיים. בנוסף, במקום להישען על סבבי גיוס הון רבים, הם אימצו תפיסה עסקית שונה: צמיחה עצמאית. "השיטה שלנו מתאימה לרוח התקופה, שבה סטארט-אפים יודעים להיות רווחיים, ובעיקר לא להיות בנויים על משקיעים", אומר עידן. "גייסנו כסף בהתחלה, אבל היום החברה עומדת בפני עצמה. מגיעות אלינו קרנות הון סיכון שרוצות להשקיע, ואנחנו לא לוקחים כי אנחנו צומחים יפה ואין לנו צורך בהן".
ליאור: "התפיסה הזו נולדה מתוך המשבר הקודם שחווינו בקורונה, שבה ראינו עד כמה חשובה צמיחה במודל עסקי רזה וברור. כיום, משקיעים רוצים לראות מודל עסקי ברור וצמיחה יציבה, ואנחנו מצליחים לספק את זה. זו תפיסה שאפילו משקיעים אוהבים, כי היא מראה שאנחנו לא מבזבזים כסף סתם, אלא בונים עסק רווחי שגדל בזכות עצמו".
סוד ההצלחה
ההצלחה של ibrick לא מתבססת רק על מוצר טוב, נחישות והתמדה, אלא גם על מערכת יחסים חזקה בין שני המייסדים, שחברים מאז כיתה א’. "העולם העסקי יכול להיות מטלטל, וזה ששנינו חברי ילדות נותן לנו כוח עצום. אנחנו מכירים אחד את השני עשרות שנים, סומכים אחד על השני ויודעים לתמוך", אומר ליאור. "זה כמו משפחה. יש לנו חילוקי דעות, אבל הם נשארים במשרד ולא מגיעים לשולחן ארוחת הערב".
עידן: "את מערכת היחסית החזקה שיש ביני לבין ליאור, חשוב לנו לייצר גם מול המשקיעים שלנו. הגישה הזו עזרה מאוד להצלחת החברה וביססה קשרים משמעותיים ולא רק מקצועיים עם האנשים שמאמינים בנו. כיום משקיעים ב-ibrick קרנות VC (קרנות הון סיכון) ואנג’לים (משקיעים פרטיים)".
איך אתם מפתחים את התכנים שלכם?
ליאור: "את הדגמים שלנו מפתחים מהנדסי מכונות ומומחי רובוטיקה בוגרי הטכניון, ויחד עם אנשי פדגוגיה בונים שיעור שלם סביב הדגם. אבל זה לא נגמר פה, המבחן הסופי קורה בבית, עם הילדים שלנו, הם אלה שקובעים סופית אם השיעור מאושר או חוזר לפיתוח מחדש".






