אודי דגן הסתכל לפני עשרות שנים על תחום הביטוח הרדום וידע שהוא חייב להעיר אותו, לשנות את ההתנהלות שבבסיסה רגולציה נוקשה ולהפוך את המילה ביטוח לאטרקטיבית יותר. ב-2020 תעשיית הביטוח העניקה לו פרס מפעל חיים, שאולי נחשב למוקדם מדי בגיל 50, אך כשמסתכלים על היוזמות הרבות שלו, מבינים שאת השינוי שחולל לא ניתן לאמוד רק על פי גילו.
1 צפייה בגלריה
אודי דגן
אודי דגן
אודי דגן
(צילם: אלעד גוטמן)

הוא החל את דרכו בענף הביטוח מיד עם סיום שירותו הצבאי. לאחר שלוש שנים שבהן מכר ביטוחים מדלת לדלת, הוא הבין שכדי להצליח באמת צריך להפוך ליזם ביטוח. הוא פיתח מוצרים ונישות בתחום, דוגמת ביטוח לאופנועים וביטוח תאונות אישיות לספורטאים, ביטוח מורי נהיגה ועוד. בנוסף, יצר מיזוגים ושיתופי פעולה והקים סוכנות ביטוח משגשגת - אודי דגן סוכנות לביטוח, המונה כיום כמעט מאה עובדים.
"ב-2016, ימי משה כחלון כשר האוצר, ודורית סלינגר כמפקחת על הביטוח, הגעתי לשם עם הרעיון להקים חברת ביטוח דיגיטלית-חברתית", הוא נזכר. "ביקשתי וקיבלתי ‘הגנת ינוקא’. כך הקמתי ב-2017 את ‘ארט חברה לביטוח’, שעבדה על מערכת ליבה דיגיטלית חדשה, המחליפה את המערכות המסורתיות של חברות הביטוח. אז האמנתי שהשוק צריך חברת ביטוח שאין בה נציגים וסוכנים. חברה שכל הממשק שלה דיגיטלי, אוטומטי, שקוף מול הלקוח וזמין 24/7. שהלקוח קונה בה את הביטוח און-ליין, בלי משא ומתן מול נציגים ושממילא המחיר שהיא מציעה הוא האטרקטיבי ביותר. לקח זמן מה עד שהבנתי שהשוק עוד לא מוכן לזה ושעדיין הטכנולוגיה לא יכולה לספק את הנדרש לחברה המבוססת רק על אוטומציות".
תובנות אלה הובילו אותו למכור את החברה שהקים ל-We Sure ולליברה, חברות ביטוח העושות עד היום שימוש בפלטפורמות שאודי דגן יזם והקים. מבחינת אודי, מהלך זה פתח כבר אז את הדרך לחברות דיגיטליות חדשות במשרד האוצר -שכיום כבר נחשבות למסורתיות. בשלב הבא, יזם דגן פרויקט מיתוג מחדש של שירות הביטוח בטאץ’, באמצעות הקמת פלטפורמה לקניית ביטוחים באופן מקוון מלא. עוד הוא יזם פעילות פילנטרופית-עסקית עם ראשת המועצה של ירוחם, טל אוחנה בין השנים 2018-2024, ובתמיכת משרד העבודה. במסגרת שיתוף הפעולה עם ירוחם, הוקם סניף ביטוח בעיר והוכשרו עשרות עובדות הגרות בירוחם להיות חתמות ביטוח. "מפועלות במפעלים המרוויחות שכר מינימום הן עברו לעבודה טובה ומכניסה יותר. מהצד שלנו, המהלך הגדיל וחיזק את ‘אודי דגן סוכנות לביטוח’", הוא מספר.
ההישגים רבים, אך בוודאי יש גם אתגרים בדרך.
"הרגולציה בתחום הביטוח קשוחה מאוד - ובצדק, כי הרגולטור הוא זה השומר על הלקוחות. שחקנים רבים בשוק שלנו הגיעו עד לבג"צ עם התנגדויות לחוזר כזה או אחר או להוראת שעה כלשהי. אני לא עשיתי זאת, אלא מינפתי את השינויים לביצוע התאמות ושיפורים שיספקו ללקוחות הרחבת כיסוי, אובייקטיביות גבוהה יותר, שקיפות וזמינות. צריך לזכור שהשוק גם הפך לריכוזי יותר: אם לפני 30 שנה היו בישראל כ-35 חברות ביטוח - היום יש כ-15 בלבד".

גם במלחמה צריך ביטוח

המלחמה שפרצה בשבעה באוקטובר הובילה לקידום מהלכים לתמיכה בנפגעים. סוכנות הביטוח הקפידה לעמוד לצד אזרחים שרכושם נפגע מנפילת טילים, ונדרשו להגיש תביעות מס רכוש. "פרסמנו שאנו מזמינים אזרחים שנפגעו לפנות אלינו לקבלת ליווי ועזרה, עשינו הדרכות והכשרות לצוות העובדים וכך טיפלנו בפניות רבות כאלו", אומר דגן. "סייענו לאמוד נזק מול שמאים ולהגיע לפשרות עמם לטובת הלקוח. במהלך התקופה עסקנו לא מעט בנושא הגדלת הכיסוי הביטוחי של מס רכוש באמצעות ביטוח נוסף שניתן לרכוש. במקביל, המשכנו לתת שירות ללקוחות גם בביטוח השוטף. אנשים ממשיכים לקנות מוצרי צריכה ולנסוע ברכבם, המצריך ביטוח. כמובן שהם גם ממשיכים להזדקק לביטוח בריאות ולפנסיה".
דומה שהבינה המלאכותית ממלאת תפקיד מרכזי בתחום הביטוח.
"בהחלט. פרויקט ‘ביטוח בטאץ’’ נסמך גם עליה, כחלק מהחזון להקים ללקוח נציג וירטואלי אובייקטיבי שיימצא לו את הכיסוי הביטוחי הרחב ביותר במחיר הטוב ביותר. הבינה המלאכותית מאפשרת עבודה בצורה שקופה, עם תאימות רגולטורית מלאה. שוק הביטוח נסמך על סוכנים ונציגים של החברות הישירות והמסורתיות. בן אדם הוא לא רובוט, הוא תמיד טועה פה ושם, בוודאי בתחום עם מידע נרחב כל כך. הבינה המלאכותית מאפשרת לבנות ממשק עם אפס טעויות שעובד מול הלקוח במכירות ובשירות. לשם ‘ביטוח בטאץ’’ צועדת היום, כשהמטרה היא שבסוף העובדים החדשים שיצטרפו לחברה יהיו רובוטים מבוססי בינה מלאכותית. רמת אמינות של אפס טעויות תביא להגדלה של מספר הלקוחות".
זה סופה של מכירת הביטוח כפי שאנחנו מכירים?
"לא, העסק המסורתי ימשיך לעבוד אבל נוכל להביא עוד שיתופי פעולה ולהרחיב עבודה מבלי להגדיל את מצבת כוח האדם. הבינה המלאכותית תוכל לפקח וגם לבקר את העסק המסורתי. אני מאמין שבשנים הקרובות עולם הביטוח יעבור למערכות כמה שיותר סגורות, שקופות, אובייקטיביות, נגישות 24/7 ללקוח ועם בקרה ושליטה טובה יותר. כך גם יגדל האמון של הלקוחות בתחום".
ניכר שהבינה המלאכותית מסעירה אותך. כתבת גם ספר על בסיסה.
"היה לי חלום לכתוב ספר במשך המון שנים. בתחילת 2024 החלטתי לעשות את זה סוף סוף. התוצאה היא "סטרוברי", מותחן על ילדה מסתורית עם ראש של בינה מלאכותית. במרוצת‭ ‬השנים ‬היא‭ ‬כובשת‭ ‬את‭ ‬עולם‭ ‬הבלט,‭ ‬והופכת‭ ‬ליועצת‭ ‬חשאית‭ ‬מאחורי‭ ‬מסע‭ ‬השפעה‭ ‬סוער‭ ‬לקראת‭ ‬הבחירות‭ ‬לנשיאות‭ ‬ארצות‭ ‬הברית. השאיפה היא ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬ש’סטרוברי’ יהפוך לסדרת ספרים וגם לסרט או לסדרת טלוויזיה בהמשך".‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
איך אתה רואה את ניהול הארגון בשנים הבאות?
"הבנתי ששוק העבודה השתנה ולכן גם פלטפורמות העבודה צריכות להשתנות. המשרדים, לדוגמא, צריכים להפוך למתחמים הדומים יותר לבית קפה. לאור תובנות אלה, אנחנו מתכננים מחדש את המשרדים של החברה. במשרדים החדשים יהיו חללים המעוצבים כחדר משחקים, סלון, פינות ישיבה ורביצה, מזנון ומקומות ישיבה על בסיס מקום פנוי. העובדים יגיעו עם המחשב הנייד שלהם, יתחברו ל-WIFI ויעבדו בלי ניירת, הכל דיגיטלי. נאפשר לעובדים לעבוד מכל מקום, ולראייה כבר כיום יש לי כמה עובדים שמבצעים את עבודתם מחו"ל. הכל מתחבר לחזון ולמחשבה שלי על עולם הביטוח העתידני".