"מי שנמצא פה עבר חוויות קשות. החזרה לעבודה במרפאה שנפתחה לטיפול במפונים הצילה אותי. השעות שאני יוצאת לעבודה, הן הרגע שלי להתנתק מהשגרה של המלון ולעשות את מה שאני הכי אוהבת וטובה בו - לטפל ולתמוך באנשים", כך אומרת ניל קירשט־לוי (נשואה + 3), אחות טיפת חלב ואחות במרפאת כללית, תושבת קיבוץ מגן שבדרום. היא פונתה יחד עם תושבי העוטף למלון בים המלח, ובחרה לחזור ולעבוד במרפאת כללית שנפתחה במלון בים המלח כדי לתת מענה למפונים הרבים במקום. היא ממשיכה בעבודה זו, כשבליבה היא נשאה דאגה לאחותה, רימון קירשט־בוכשטב, שנחטפה מביתה בקיבוץ נירים והוחזרה מהשבי בפעימה החמישית. כעת נותרה בליבה הדאגה לגיסה יגב בוכשטב, בעלה של רימון, שעדיין מוחזק בעזה. המחשבות על החברים והמטופלים שנרצחו, התקשורת הרציפה עם מטה החטופים והעזרה לניצולים – כל אלה נעים במחשבותיה של ניל ללא הרף. "נכון שעברנו טראומה, אבל החיים ממשיכים. אני ממשיכה בתפקידי כאחות ועושה הכול למען המטופלים".
במשך שמונה שעות קירשט־לוי וילדיה (2, 3, 4.5) התחבאו בממ"ד ושיחקו בתחפושות גיבורי־על, בעוד בעלה, הנושא נשק אישי, שמר עליהם מהסלון. "היה לי חשוב להסיח את דעתם מהיריות שנשמעו ברקע. לא רציתי שהם ירגישו את הלחץ". ב־8:30 בבוקר אחותה הפסיקה להגיב, לאחר ששלחה הודעה קולית ובה דיווחה שהיא שומעת מחבלים מחוץ לחלון ושיורים עליה. "בערב, כשצה"ל פינה את התושבים וגילו שאחותי לא בבית, ההיגיון אמר לי: 'היא נחטפה'".
כשהגיעה למלון המפונים בים המלח, פגשה את הצוותים הרפואיים. "מהרגע הראשון צוותי כללית עטפו אותי ואת המפונים מיישובי העוטף. כשסיפרו לי על פתיחת טיפת חלב במלון, ביקשתי להיות חלק מהצוות. המטופלת הראשונה שהגיעה אלינו לטיפת החלב חולצה מבארי וילדה למחרת ה־7 לאוקטובר. היא הגיעה אליי למעקב משקל, ותוך כדי הטיפול אני מבינה שהוא יהיה הרבה מעבר. הפכנו להיות חברות", היא מספרת ומוסיפה: "זה נכון וטוב לי להמשיך ולעבוד. חלק מהזמן אני אחות בטיפת החלב ובחלק אחר אני עובדת כאחות במרפאה לטיפול ראשוני".
3 צפייה בגלריה
האחות ניל קירשט לוי - כללית
האחות ניל קירשט לוי - כללית
"נכון שעברנו טראומה, אבל אני ממשיכה בתפקידי כאחות"
(צילום: לינוי אללוף)
עוגן רפואי לצד מענה אנושי ותומך
זהו סיפור אחד מתוך רבים, רבים מדי, מהשבת הקשה והמלחמה שפרצה בעקבותיה, אשר הביאה לפינוי של עשרות אלפים מבתיהם. בתוך זמן קצר הפנימו בכללית, שיש להקים במהירות מרפאות שיתנו מענה רפואי למפונים הרבים במקומות שאליהם התפנו. כללית פרסה מיד מערך טיפול לטובת כלל המפונים, המשלב שירותים לתמיכה נפשית לנוכח האסון שחוו תושבי העוטף, לצד סיוע רפואי ראשוני וניהול רפואת השגרה.
למעלה מ־12 אלף מפונים נקלטו במלונות ים המלח, ובתוך 48 שעות כללית פתחה מרפאה ראשונה שמאפשרת להם לקבל במקום הימצאם טיפול מהיר, נגיש ומותאם לצורכיהם.
"האתגר המרכזי כרגע הוא להמשיך ולתת את השירותים הרפואיים באופן מלא עד כמה שניתן במציאות המשתנה. מעבר למרפאות שפתחנו בכל אתרי המפונים, אתגר נוסף הוא קידום מבצעי בריאות רחבים, כמו חיסוני שפעת וקורונה", מציינת חדווה אמונה, מנהלת מחוז דרום, כללית. "מתחילת המלחמה אנחנו מפעילים מוקד ווטסאפ מיוחד לטובת תושבי העוטף, הנותן מענה לכל פנייה. חלק לא מבוטל מהפניות הן בנושא אספקת תרופות במקום אלה שנשארו מאחור, משקפי ראייה שאבדו, שיניים תותבות ועוד. הפניות מגיעות מתושבי העוטף הנמצאים בכל רחבי הארץ, כאשר כל פנייה מטופלת ברגישות ובמלוא תשומת הלב. הצוותים שלנו בדרום ומחוצה לו, ביניהם עובדות ועובדים המתמודדים בעצמם עם טרגדיות אישיות ולעיתים חוסר ודאות באשר לבני משפחתם, נרתמו וממשיכים להעניק טיפול מקצועי, מסור ורגיש לאלפי המשפחות שנמצאות ברחבי הארץ, ומשמשים עבורן גם עוגן רפואי וגם מענה אנושי ותומך".
3 צפייה בגלריה
האחות ניל קירשט לוי - כללית
האחות ניל קירשט לוי - כללית
"ממשיכים להעניק טיפול מקצועי ומסור לאלפי משפחות"
(צילום: לינוי אללוף)
מציאות דומה פוגשים גם באילת. בתוך ימים ספורים הכפילה העיר את אוכלוסייתה עם מעל 60,000 מפונים מיישובי הדרום, אשר לצד הטיפול הפיזי, זקוקים למענה נפשי מהיר לנוכח האירועים הקשים שחוו. כדי לתת מענה למספר הגדול של המפונים, כללית גייסה את מלוא הכוחות המקצועיים שבארגון. מטפלים מתחום בריאות הנפש, בהם פסיכיאטרים ופסיכולוגים מהמרכז לבריאות הנפש שלוותה, לקחו על עצמם לסייע ולהצטרף לצוות מערך בריאות הנפש בעיר אילת. ביחד ובתיאום מעניקים הצוותים טיפולים נפשיים במרפאת "השלום", שהוקמה במיוחד למפונים, וזאת בנוסף למרפאת "הדקל" הקיימת בעיר.
"ההתגייסות ושיתוף הפעולה בין צוותי שלוותה לצוותי בריאות הנפש של כללית באילת הם יוצאים מן הכלל. אנחנו מטפלים יחד במבוגרים ובילדים שעברו טראומה קשה מאוד, הקשורה בפציעות, במראות קשים, בבני משפחה נעדרים, חטופים ונרצחים", אומר ד"ר אריאל גאון, פסיכיאטר ראשי ומנהל מערך בריאות הנפש כללית באילת, ומוסיף: "ישיבות הצוות מתקיימות כדי להתעדכן ולהיות מתואמים, אבל גם כדי שאנחנו כמטפלים נוכל לפרוק ולדבר על החוויות שלנו. רק התחלנו, טראומות לא חולפות מאליהן, הן דורשות טיפול מתמשך ועקבי גם כשהמלחמה תסתיים. אבל אנחנו יודעים לתת את המענה האישי והכוללני גם בהמשך".
3 צפייה בגלריה
האחות ניל קירשט לוי - כללית
האחות ניל קירשט לוי - כללית
עמדת ממוגרפיה בים - כללית
(צילום: לינוי אללוף)
המרפאות פועלות גם בערים שפונו מתושביהן
שירותים דומים לאילת וים המלח ניתן למצוא במוקדי מפונים רבים נוספים ברחבי הארץ - בתל אביב, ירושלים, הרצליה, נתניה, טבריה ועוד מרכזים שאליהם פונו תושבים. בכל אחת מן הנקודות הללו כללית מציעה שירותי רפואת משפחה וילדים, התפתחות הילד, טיפת חלב, חיסונים, שירותי אחיות, אספקת תרופות, רפואה יועצת, שיקום, גריאטריה, פיזיותרפיה ובריאות הנפש. כמו כן כללית מפעילה ניידות שירות רפואי המספקות מענה נרחב במוקדים נוספים, למשל ביישובי עמק חפר, הרצליה, חדרה, נתניה וזיכרון יעקב. גם מקומה של רפואת השיניים לא נעדר, כאשר ניידת כללית סמייל נעה באזור הדרום ומעניקה עזרה ראשונה וטיפולי חירום ברפואת שיניים למוקדים שבהם שוהים מפונים.
בכללית מדייקים את הצרכים כל הזמן. מלבד השירותים בתוך ומסביב למוקדי הפינוי, כללית מפעילה באופן מתוגבר שירותי און־ליין ורפואה מרחוק ברפואת משפחה, ילדים, עור וייעוץ נפשי, והיא היחידה שממשיכה להפעיל מרפאות גם בערים שבהן נותרו תושבים מעטים שבחרו לא להתפנות, כמו שדרות, קריית שמונה ועוד. הרופאים מהדרום והצפון ממשיכים להעניק שירות למטופלים הן במרפאות והן באמצעות שירותי האון־ליין. זמני המענה מצוינים, והתגובות חיוביות.
אלה רק חלק מהפעילויות הרבות, והן עדות נוספת ליכולות של כללית להבטיח את רציפות הטיפול הרפואי בתנאי אי ודאות ותוך כדי מלחמה, כאשר תושבים רבים עוזבים את בתיהם, ולספק פתרונות מיידיים במציאות מורכבת.
כלל צוותי כללית בכל רחבי הארץ נמצאים לצד כל התושבים המפונים ומספקים מענה לכל דורש מתוך שליחות וערבות הדדית.