בשנים האחרונות, בזמן שברחבי הארץ ראו בהם בעיקר כ"פילים לבנים", בהסתדרות העובדים דווקא ראו הזדמנות להחיות מחדש את רשת אולמות מופ"ת שהוקמו בשנות השמונים. הצורך התחדד מאז משבר הקורונה, שהותיר אחריו שבר כלכלי ופסיכולוגי, והוכיח שתרבות היא לא רק מותרות אלא צורך קיומי, שפה משותפת שמחברת בין כל החלקים של החברה הישראלית. לפני שלוש שנים, קרם גידים החזון של יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, וכך נולדה רשת FRIENDS של ההסתדרות, שמטרתה להנגיש תרבות איכותית ומגוונת, שווה לכל כיס ובכל פינה בארץ. "יש לנו אולם בעפולה שהדלת שלו לא נפתחה כבר יותר מ-30 שנים, ובקרוב מאוד נוכל להכריז שגם שם מתחילה מהפכה של ציונות תרבותית", מספר יוסי וולף-חצבאני, מנכ"ל רשת FRIENDS. "ההחלטה של ארנון בר-דוד היא לא פחות מהחלטה היסטורית, שמאפשרת להנגיש תרבות איכותית ברחבי הארץ במחירים מסובסדים, ומייצרת מועדון הטבות ייחודי ובעל ערך רב".
1 צפייה בגלריה
יוסי וולף חצבאני
יוסי וולף חצבאני
יוסי וולף חצבאני
(צילם: אור גואטה)

כדי להשמיש את האולמות, עברו כל המבנים שיפוץ ושדרוג, צוידו במערכות מולטימדיה ותאורה מתקדמות, והותאמו לרוח התקופה. כיום, FRIEDNS פועלת ב-24 אולמות, לצד שיתופי פעולה עם למעלה מ-150 אולמות נוספים ברחבי הארץ, מקריית שמונה ועד אילת. הקהל, שלמעלה מ-130 אלף איש ממנו חבר ללא עלות ותנאי כלשהו בקהילות הוואטסאפ של FRIENDS, יכול ליהנות מתוכן עשיר ומגוון: מופעי מוזיקה של מיטב האמנים, הצגות תיאטרון לילדים ולמבוגרים, מופעי סטנד-אפ, הרצאות ואפילו סרטים חדשים בעשרה שקלים בלבד לחברי ההסתדרות לאורך כל השנה. "אתגר שיבוץ התוכן מחייב מחשבה מעמיקה וקשר רציף עם הקהילה המקומית בכל אולם. מה שבטוח הוא שאני משתדל לתת הזדמנות לכל סוגי ההפקות, לכל הגילים, ולקהלים השונים. יש היענות מדהימה ואנחנו רואים בבירור שהקהל מצביע ברגליים", מסביר המנכ"ל. "אנשים צמאים לצרוך תרבות, לעשות הפסקה, לנשום אוויר, ולהירגע מכל מה שקורה מסביב".
צריך להבהיר FRIENDS פתוחה לא רק לחברי ההסתדרות, אלא גם לקהל הרחב.
"אחד הדברים המיוחדים במועדון שלנו זה שהוא פתוח לכולם. בכל מופע יש שני תעריפים - מחיר לחברי הסתדרות, ומחיר לקהל הרחב. זה נכון שרמת הסבסוד לחברי ההסתדרות היא משמעותית יותר, אבל גם המחיר לקהל הרחב במופעים שאנחנו רוכשים תמיד יהיה נמוך משמעותית ממחירי השוק. וזה לא סתם ככה - אנחנו רוצים לפתוח את הדלתות לכל מי שחפץ בכך. דוד בן גוריון, שהקים את ההסתדרות, אמר ‘היסטוריה לא כותבים, היסטוריה עושים!’. וזה בדיוק מה שאנחנו עושים כאן – ציונות תרבותית אמיתית. בתפיסה שלנו תרבות אינה מותרות, זו מהות, זו זכות בסיסית".
הוא מחדד כי דווקא בעידן של יוקר מחיה מאמיר, הדבר הראשון שרבים מוותרים עליו הוא בילויים ופעילויות תרבות, ולכן ההסתדרות שמה לעצמה כמטרה להנגיש את התרבות במחירים נוחים: "הכי קל לוותר על תרבות, אבל דווקא היום, עבורנו, תרבות זה מצרך שאי אפשר בלעדיו. תרבות היא כמו אוויר לנשימה, היא חשובה לנפש שלנו. בלי זה, נשתגע. בפועל, מצאנו את עצמנו ממלאים את הוואקום שמותיר המגזר הציבורי. לצערי, יש ערים בארץ שאותן משרד התרבות הפסיק לתקצב מסיבות שונות, מה שהוביל לביטול מופעים רבים, לרבות סדרות תיאטרון שלמות. במקומות האלו, אנחנו מחליפים את המדינה. אנחנו דואגים לאפשר לקהילה ליהנות מתרבות איכותית ומגוונת".
למה חשוב להסתדרות לקחת חלק גם בעולם התרבות בישראל?
"תרבות מחברת בין אנשים, בלי קשר לאמונות שלהם או למה שהם הצביעו בבחירות. התרבות מביאה ערך ממקום נקי שבו אנשים באים לראות מופע ומתחברים לרוח ולעצמם. אנחנו רואים את זה בשנים האחרונות, כשהקורונה והמלחמה גרמו לאנשים להסתגר בבתים. כולנו חוששים ודואגים בתקופות של אי ודאות, ודווקא בתקופות האלו התרבות הפכה למצרך מבוקש לנפש שלנו. ההסתדרות עברה מהפך בשנים האחרונות, וכיום היא הארגון המרכזי והמשפיע ביותר בישראל, ובהתנהלות אחראית ומקצועית היא משפיעה באופן ישיר על מרקם החברה הישראלית ברבדים שונים. רשת FRIENDS נושאת בגאון את עניין הפרחת התרבות בישראל ככלי לצמצום פערים וחסינות חברתית בדגש על הפריפריה. בעיניי זו ציונות תרבותית של ממש".

שחקן מרכזי בעולם התרבות בישראל

יוסי וולף-חצבאני, אב לתאומים, מתגורר בראשון לציון עם בן זוגו. שירת בצה"ל 14 שנים בתפקידי פיקוד שונים והשתחרר בדרגת רב-סרן. לתפקידו הנוכחי הגיע לאחר שכיהן כראש המטה של ראש עיריית ראשון לציון, וכעוזרו הבכיר של יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד. במהלך תפקידו בהסתדרות, הוא החל למפות מחדש את רשת אולמות מופ"ת, והתאהב ברעיון של הנגשת התרבות.
ההשקעה העצומה של ההסתדרות הפכה את רשת FRIENDS לשחקן מרכזי בעולם התרבות בישראל. "רק בשנה שעברה הזרמנו לעולם התרבות למעלה מ-20 מיליון שקלים, שלא היו שם קודם. אין בית בישראל שלא קשור איכשהו להסתדרות. הפכנו לגוף חזק, אחראי ומשפיע ואנחנו משתדלים לפעול בצניעות וחרדת קודש".
איזה פידבק אתם מקבלים מהשטח?
"חיבוק גדול! הנגיעה האמיתית בכל מיני קהלים, בכל מקום בארץ, היא הערך האמיתי. אנחנו מקבלים תגובות מרגשות של מאות אנשים שבזכות הפעילות של FRIENDS זוכים ליהנות מתרבות מגוונת במחיר שהם יכולים להרשות לעצמם ומבלי לנסוע לת"א, ב"ש או חיפה. מהצד השני, עולם התרבות בישראל מבין היום באופן מכריע את ההזדמנות האדירה שאנחנו מאפשרים למגוון רחב של הפקות להגיע למקומות שאילולא אנחנו בתמונה זה לא היה קורה. בטח לא כלכלית".
ההצלחה לא נעלמה גם מעיניהם של ראשי רשויות מקומיות בכל המדינה, כך שוולף-חצבאני כבר מסמן את היעדים הבאים. "יש כל כך הרבה מה לעשות", הוא אומר. "ראשי ערים דופקים לנו על הדלת ומבקשים שניכנס אליהם לרשות המקומית. הם מבינים את הערך שאנחנו מביאים. החזון שלנו הוא להגיע לכל פינה בישראל, ולהמשיך לספק תוכן איכותי במחירים מסובסדים. נמשיך להתרחב עד שנגיע לכל פינה בישראל עם המיטב של המיטב, כדי להגשים את מטרתנו להנגיש ציונות תרבות לכולם".
דוגמא מעשית ממש מהתקופה הנוכחית, שהפקות ענק מודיעות שהן נמנעות מלצאת מתל אביב, התקבלה החלטה להנגיש שתי הפקות ענק בחנוכה בפריסה ארצית ובדגש על הפריפריה. "בהחלטה של יו"ר ההסתדרות, בחרנו שתי הפקות דגל של חנוכה, קסם של דינוזאורים’ ו’מאשה והדוב בקרקס’, והחלטנו לסבסד אותן בכל הארץ במחיר מטורף של 29 שקלים לחברי ההסתדרות", הוא מספר. "מדובר במהלך חסר תקדים, שמאפשר לכל ילד בישראל ליהנות מחוויה של פסטיבל בחג במחיר הוגן. זהו לא נס חנוכה - זו המציאות, אנו מזמינים את כולם בחג הקרוב ליהנות מתרבות איכותית במחירים מסובסדים".