מיכל תמם לוקחת מכל נקודה בחייה את הטוב ויוצרת עולם חדש. אחרי טרגדיה אישית שבה איבדה את אמה, שנהרגה בתאונת דרכים במרכז אמריקה, היא הבינה שהחיים קצרים ושהיא רוצה לעשות טוב. מתוך התובנה הזו, היא חיפשה את הדרך לחבר בין העולם העסקי האוריינטלי שלה לבין העולם החברתי, והקימה את "לעשוטוב” - עמותת חסד שעזרה למשפחות נזקקות. הקמת העמותה, הובילה אותה לרעיון לאחד את כל עולמות התוכן האלו יחד, וכך הוקם העסק של מיכל תמם, שבו היא מייעצת ומלווה חברות ורשויות וארגוני גג למעורבות עסקית וארגונית והשפעה טובה.
1 צפייה בגלריה
מיכל תמם
מיכל תמם
מיכל תמם
(צילום: תחיה פלאבין)

"מאז שבעה באוקטובר עבדתי עם הג’וינט על שיקום וצמיחה בנגב המערבי בפן התעסוקתי כלכלי, ליוויתי את מיזם ‘תו 8’ שסייע לעסקים קטנים דרך רכישת תווים, אני עובדת גם עם חברות גדולות כמו אמדוקס על בניית קהילות עובדים פנים-ארגוניות, החל מקהילות חרדים ועד קהילות להט”ב, כדי לבסס תרבות ארגונית מכילה שמייצרת צמיחה ארגונית ועסקית”, היא משתפת.
תמם בת ה-35, אמא לארבעה ויזמית עסקית-חברתית בנשמתה, היא בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה וניהול ותואר שני במנהל עסקים. הרקע המקצועי שלה נרכש במגזר החברתי בעמותות כמו "עזר מציון” וארגונים בינלאומיים למתן סיוע, ומהעולם המוניציפלי, עת שימשה כמנהלת קהילה ביישוב קטן, שצמיחתו הובילה אותה לצמוח יחד איתו. "היישוב הקפוא שילש את עצמו תוך שנה עם רוב צעיר, וניהול השינוי הזה היה אתגר מטורף. שם למדתי איך בונים קהילה, יוצרים אמון ומחזקים קשרים בין אנשים. זה היה בית של החיים, הבנתי שהכל מתחיל בקהילה וזה השפיע עליי רבות. הבנתי כי קהילה מאפשרת מרחבי השפעה בלתי נגמרים, וקהילה היא ארגון וארגון הוא קהילה”.
את מסייעת כיום לחברות וארגונים?
"אני יועצת, מרצה ומלווה פרויקטים שמחברים בין המגזרים העסקי, החברתי והמוניציפלי. אני מתווכת בין עולמות התוכן השונים, כך שכל גורם מביא את החוזקות שלו לשולחן ומגבירים את האימפקט. החשיבות של קהילה בארגון ובסביבתו היא כפולה: פנימה, היא יוצרת תרבות ארגונית חזקה, מגבירה את תחושת השייכות של העובדים ומובילה לשחיקה מופחתת ופרודוקטיביות גבוהה יותר. החוצה, חיבור לקהילות חיצוניות בונה אמון, יוצר ערך חברתי ומשמש מנוף לצמיחה עסקית ארוכת טווח”.

ספר לפתרונות מדויקים

כמי שהגיעה מעולמות התוכן הקהילתיים והבינה את הצורך ליצור שפה אחת שמתאימה לכולם, החליטה תמם להעביר את הידע הלאה והוציאה ספר הדרכה בשם "לעשות כסף טוב”, שמטרתו להנגיש ולהפוך את האחריות החברתית-התאגידית למשהו נגיש ופשוט יותר. הספר הוא מדריך יישומי שנותן כלים מעשיים, והוא מלווה בפלטפורמה דיגיטלית, שנועד להתאים את הפתרונות לצרכים העסקיים המדויקים של כל חברה.
"עולם העסקים החדש דורש מעורבות קהילתית והשפעה טובה. עסקים מבינים שהם צריכים לקחת עמדה ולהשתמש בכוח שלהם לטובה. שביעות רצון של עובדים, תחושת שייכות ומחוברות למקום העבודה משפיעה ישירות על הפרודוקטיביות ועל שורת הרווח. עובדים מחוברים פחות עוזבים, השחיקה יורדת, והמוטיבציה עולה. בסופו של דבר, זה הרבה יותר זול לשמר עובד מאשר לקלוט חדש. עסקים שמבינים זאת מייצרים לעצמם יתרון עסקי-תחרותי בר קיימא מובהק”.
תמם סבורה כי בעקבות משברים כמו מגפת הקורונה ומלחמת שבעה באוקטובר, הצורך של ארגונים ואנשים לעשות "טוב” רק התחזק. לדבריה, הציפיות של הלקוחות והעובדים השתנו, והיום לא מספיק רק להציע מוצר טוב - צריך גם להאמין במותג ולדעת מה עומד מאחוריו. "החזון שלי הוא שקוד התנהגות עסקי אנושי לא יהיה תלוי באינטרסים, אלא ינבע מהבנה שכולנו חייבים להצליח יחד. הלוואי שכולם יבינו שעלינו לראות את האחר ולצעוד יחד, לא מתוך חמלה, אלא כי זו הדרך הנכונה. הדרך שבה כולם מצליחים, וכולם גדלים, כי יש מקום לכולם”, היא מסכמת.